Nederlandse versperringen

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Als http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/5687 ... waluwe.htm én Rene Ros het zeggen moet het wel waar zijn.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ducatim901 »

In de tijd voordat het BRV toegankelijk werd heb ik er veel over gevonden, er zijn er honderden geweest.
Veel van de tekeningen ben ik tot op heden kwijt.
Hopelijk komt er nog eens wat van mijn externe HD's af.....:-(.
Innundaties hebben niet echt mijn prio, deze kun je toch niet terug vinden.
Het is leuker om iets dat je in het veld terug vind in het archief bevestigd te vinden of andersom.
Lastiger is het "waarom", Helaas is Anne Visser te vroeg overleden, hij had hier vast meer over kunnen vertellen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

Bij de schietinstructies in een S3 kazemat van ik meende bij Sellingen staan er in de instructies ook teksten over een versperring 50 meter bij de brug vandaag richting de Duitse grens. Als ik in de buurt ben zal ik kijken of er nog restanten te vinden zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Hartelijk bedankt voor je reactie Ties, maar wat heb je me aan het puzzelen gezet. Eerst de kazemat Sellingen gezocht, maar die staat volgens de marker bij Ter Apel. Toen toch de Hassebergerweg oostelijk van het Ruiten A kanaal afgetuurd met streetview, niets. Uiteindelijk veel gaan googelen en veel uitgevonden, onder andere dat je in een vorig topic (De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis) aangeeft dat deze schietaanwijzingen in de kazemat Jispinghuizersluis staan. Helaas wordt de Overdijksterweg hier ten oosten van het kanaal niet door streetview gedekt. Omdat het nogal een eindje uit de buurt is stopt de zoektocht daarmee even voor mij. Maar buiten archiefonderzoek is dit wel een manier om meer versperringen (als ze er nog zijn) te vinden. Probleem is wel dat we niet weten wat voor versperring er gelegen heeft, het kan bijv. ook een putringversperring geweest zijn, en of daar dan nog resten van te vinden zijn?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

Er is maar één manier om er geen over te slaan en dat is bij het Ruiten-A kanaal langs, met bijv. Tom Tom wordt je veel omgeleid en met GE-Street view zie je eigenlijk al helemaal niks.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Is even fietsen vanuit Utrecht. Natuurlijk zijn Earth en Streetview een gebrekkig hulpmiddel voor als onderzoek in archief en/of terplekke even niet kunnen; wel leuk trouwens. Ik hoop eigenlijk dat "we" ons meer bewust worden dat op dit soort plaatsen; niet alleen langs het kanaal, maar langs alle stellingen, de kazematten vaak gericht stonden op een wegversperring of ander object. En "we" dus niet alleen even de kazemat op de foto zetten, maar ook de omgeving even afzoeken op sporen hiervan. Je proberen in te denken waarom een fort, kazemat, schuilplaats, sluis e.d gebouwd is waar hij gebouwd is in het strategisch landschap als het ware.
Ik heb geen cijfers over hoeveel vechtwagenversperringen er gemaakt zijn, en dan met name die van model I en II, maar ik vermoed dat er her en der nog wel een paar onder het asfalt liggen.
Laatst gewijzigd door Barst op 15 mei 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Googlen en nog meer googlen en je vindt zomaar de resten van nog, minstens één, asperge-versperring, gelegen in de straat Visser in Deurne. Er zijn meerdere verwijzingen naar deze locatie, maar dit is de mooiste;

http://www.luckyseventh.nl/nc/nieuwsite ... l-vervolg/

In hun topic http://www.luckyseventh.nl/nc/nieuwsite ... n-de-peel/ is er sprake van een versperring in de weg Asten - Meijel. Alhoewel ze geen exacte locatie geven denk ik hem toch gevonden te hebben met, jawel, streetview. Volgens mij ligt hij zo'n zeventig meter voor de kazematten 104 en 114 in wat nu de secundaire weg naast de N279 is, maar toen de hoofdweg was.
Versperring.gif
Zolang ik het niet zeker weet zal ik hem nog niet opnemen in het overzicht, maar het lijkt erop dat we de vijftig restanten ook nog wel gaan halen. Onderweg op het internet namelijk nog meerdere locatie's tegengekomen waar misschien nog restanten te vinden zijn, hopelijk hierover later meer. Hogebrug bij Deurne bijvoorbeeld komt voor, maar hier is op het eerste gezicht niets te vinden. Ook sluis en brug aan de Roggelsedijk bij Meijel worden genoemd, maar lijken inmiddels veranderd in één grote rotonde.
Met dank aan jantje beton ook nog steeds op zoek naar de Jezuietendijk in Groesen. Ondanks uitgebreid onderzoek geen verwijzingen of locatie gevonden.

Lees ook; http://www.documentatiegroep40-45.nl/ac ... php?pid=23

Een ander leuk bericht, maar misschien al bekend, is dat de versperring bij Everdingen is opgeknapt: http://www.hollandsewaterlinie.nl/items ... thuld.aspx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door tim »

er staat 150 meter he, niet 50 meter.. toch?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

Ik bedoelde 25m. De brug is 125m. + 25m. van de versperring.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Versperringen

Bericht door rony »

Ik ben deze versperring jaren geleden eens tegengekomen, waar precies
weet ik niet meer. Voor wat het dient weet ik niet en of het iets met de oorlog
te maken heeft evenmin.
Kan iemand hier meer uitleg over geven?
GR
rony
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Versperringen

Bericht door wattman »

Op het eerste gezicht zou ik denken aan een waterkering bij extreem hoog water. Locatie? (Kruibeke??)
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Versperringen

Bericht door rony »

Neen zeker niet in belgie, ik ben 100% zeker dat het in nederland is.
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Versperringen

Bericht door a.weijerman »

H heren; is een waterkering... sorry.
Locatie; Torenweg, kruising Nieuwlandseweg (N 665)te Middelburg.
- maar ziet er inderdaad wel wat militair uit -
Hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Versperringen

Bericht door Joop Schreuder † »

Op het plaatje van Lex is de omgeving helemaal veranderd. De kering staat er daarom wat merkwaardig bij. Onderstaand een plaatje met de kering in de oorspronkelijke context.

Greetz,

Joop
snap.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Versperringen

Bericht door rony »

Merci Lex om de locatie te vinden, op het beeld van Joop
ken ik nog de omgeving, buiten de rijbanen ( die er toen ook al lagen)
waren er praktisch alleen maar bomen en akkers.
Maar ja ,tijden veranderen.
Enig idee hoelang dat ding daar al staat?
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”