HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Bericht door scolty »

Hallo bunkeraars,
Het is mij opgevallen dat in 661 die we vorig jaar bezocht hebben, beide HES'en erg laag geplaatst waren.
Mijn hypothese hiervoor is dat dan ook door een gewonde soldaat in zittende positie de HES bediend kan worden.
Ze waren beide met een Umgehungsleitung uitgerust.
Kan iemand mijn hypothese bevestigen of weerleggen, of is iemand het ergens anders ook tegengekomen?
Groeten,
Mart
661 1.JPG
661 2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Bericht door ducatim901 »

Ik denk dat je eerder moet zoeken in de oorlogssituatie in de laatste maanden van de oorlog.
De meeste Duitse troepen waren al in de strijd gevallen of in gevangenschap dit noopte de Duitsers om zelfs "Die zieben zwergen" in te zetten en sneeuwwitje als zuster......

Nee Mart nu even serieus,
Ik heb geen idee waarom dat dit gedaan is.
Een 661 is normalerwijze een doorgangspost voor gewonde soldaten, dwz; of ze werden gestabiliseerd om door te gaan naar een hospitaal of opgelapt en werden dan weer terug gestuurd naar het front.
Hoe de binnensituatie in de bunker was tijdens behandelen van gewonden, was de ruimte ook wachtkamer dan zou het kunnen maar als wachtende gewonde heb je wel iets anders aan je hoofd (een wond misschien).
Als de ruimte alleen in gebruik was als behandel/stabiliseerkamer (lees zagen van benen, armen etc.) dan was dit echt niet het geval mijns inziens.
Nu heb ik nog nooit een verslag gelezen over het reilen en zeilen van eender welk type behandel/hospitaalbunker.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Bericht door jopaerya »

Hallo Mart

Hier een 661 in de sector Gi- Gironde , met de HES op de "normale" hoogte .

foto = Dirk Peeters

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Bericht door AvB »

Uitgerust met een elektromotor en daar geheel op vertrouwend?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: HES hoogte in Verwundetensammelstelle

Bericht door scolty »

Ik heb ook nog andere exemplaren van 661's bekeken, die hebben wel allemaal de HES op normale hoogte. Dit biedt echter geen verklaring waarom ze in deze dan wel zo laag hingen.
Dat ze alleen zouden vertrouwen op de elektromotor zou kunnen, maar lijkt me niet logisch. In geval van een stroomuitval zul je dan erg laag moeten zitten om te slingeren :?
Er zal vast wel een reden voor zijn :?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”