Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:...Op de achtergrond zie je denk ik de ijsselmeerdijk bij Muiderberg en Muiden.
Leuke foto's, en héél herkenbaar; ik sta hier vrijwel dagelijks in de file op de A1 richting Amsterdam...
Ziet er uit alsof de foto genomen is vanaf de Zuidpolderweg* met kijkrichting naar het noorden. Water op de voorgrond is de Naardertrekvaart en tussen de bomen op de achtergrond is de kerktoren van Muiderberg te zien.
De P's liggen daar vandaag de dag nog steeds in het weiland rond de grote boerderij op de Googweg.
*Voor de locals: komend vanaf Muiden passeer je eerst de VIS kazemat aan je rechterhand. Dit punt ligt paar honderd meter verder naar het oosten, maar nog vóór je bij de hakkelaarsbrug uitkomt.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door AvB »

Klinkt goed. Even langs voor een toen en nu!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Een P-tijdcapsule op Fort Everdingen

Bericht door Hugo »

Op Monumentendag, zaterdag 13 september was fort Everdingen open voor publiek. Daar was ook een groepsschuilplaats type P pas open gemaakt. Dit was prachtig en ik heb gelijk enthousiast een een stukje op mijn Facebook pagina https://www.facebook.com/vesting.gorinchem geplaatst, maar er niet aan gedacht om op dit forum wat foto's te plaatsen.
Dus bij deze alsnog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Een P-tijdcapsule op fort Everdingen.

Bericht door Hugo »

10 is het maximale aantal bijlagen per bericht. Dus bij deze een kort vervolg, met nog een foto van een prachtig 3-D model in karton van Lex Tempelman, waarop de originele inrichting is te zien, als referentie tot de foto's. http://www.lextempelman.nl/tekamo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door AvB »

Mooi die bankjes, die zie je niet vaak meer. Bedankt voor de foto's!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Lex is nu bezig met de G kazemat, vorige week nog bij hem thuis geweest voor overleg, word ook een hele mooie.
Zijn nog op zoek naar tekeningen van het wapeningsnet (ijzervlechtwerk). Iemand wat beschikbaar?

Inrichting van de groepsschuilplaats van Lex is overigens die van de commandopost Numansdorp, beide groepsschuilpaatsen zijn nog aanwezig maar staan op particulier terrein (Rijksstraatweg/Lange Biesakkersweg Numansdorp)

Greetz,

Joop
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 08 nov 2014, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ducatim901 »

Heb je die al niet op je HD staan?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Jack, ik heb alleen wat vaag spul, er zijn bovendien nogal wat varianten...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb 2 foto's van het bewapeningnet. Ze zijn te groot om hier te plaatsen. Stuur fff je mail dankrijg je ze.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Erik
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2013, 22:08

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Erik »

Zijn er nog foto's of tekeningen van de persicopen bewaard gebleven? Voor Fort Everdingen zijn we idee:en aan het uitwerken en één van die ideeën betreft een replica van een oude persicoop plaatsen. De periscopen zijn weliswaar nooit geleverd, maar mogelijk hebben onze strijdkrachten wel een prototype gehad of zijn er specificatie bekend om een persicoop te kunnen maken...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ducatim901 »

Ik geloof dat er in het Duitse denkschrift een tekening staat, meer een schets althans, meer heb ik er ook nog niet van gevonden (ook niet naar gezocht).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Alvast een beginnetje..

Greetz,

Joop
periscoopmantel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door AvB »

De pagina uit het Denkschrift.

Volgens het Denkschrift waren er 90 Zeiss periscopen die allemaal in de Vesting Holland zijn ingezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Martijn »

Verschillende bronnen en voorschriften verwijzen naar (tenminste) twee verschillende soorten periscopen; de lensperiscoop en de spiegelperiscoop. De twee verschilden aanmerkelijk van elkaar en de constructie was significant anders. Deze verschillen zorgen ook voor een prijsverschil; de lensperiscoop was duidelijk duurder. Dit is ook de reden dat, voor zover ik na kon gaan, de lensperiscopen werden ingezet in kazematten (waarbij er ook sprake was van vuurleiding) en commandoposten.

Ik heb geen directe bewijzen, maar mijn aanname is dat in de groepsschuilplaatsen de lensperiscoop zou worden toegepast. Deze aanname is gebaseerd op de enorme hoeveelheid benodigde periscopen in combinatie met het prijsverschil tussen de twee soorten.
De tekening in het Denkschrift betreft een lensperiscoop. Ik denk niet dat dat type (grootschalig) ingebouwd zou gaan worden in de P-tjes, misschien een enkele in een belangrijke commandopost daargelaten.

In het VIS deel 77f staat over periscopen het volgende:
77f p47.jpg
77f p48.jpg
77f p49.jpg
Uit een brief van het 2e genie-commandement uit 1936 blijkt overigens dat de in het VIS genoemde periscopen niet bij het AVP aanwezig zijn.
Br 510G36 Periscopen 01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Kan een van de gewaardeerde forumcollega's iets vertellen over de inzet van Savonius ventilatiekappen bij groepsschuilplaatsen? Zie onderstaande. Kom ze soms op oude foto's tegen. Een vorm van wind aangedreven mechanische ventilatie. Opent tevens de vraag of de linker pijp wel voor een kachel bestemd was.

Greetz,

Joop
Savonius ventilatiekap.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”