Pagina 2 van 6

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 21 jul 2011, 20:22
door ducatim901
Als ze zich een beetje aan de kleuren hebben gehouden die indertijd gebruikt werden dan ga ik er een beetje van uit dat de kleuren nog "harder" hadden moeten zijn.
Ik zal het eens nakijken er zijn in het NA kleurproeven van de kleuren die gebruikt werden voor de camouflage.
Voor de kazemat kunnen naast de geverfde camouflage verder ook nog wel takken aangebracht worden.
Deze combinatie zorgt voor een doorzicht effect.
Groeten Jack.

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 21 jul 2011, 22:27
door Martijn
Volgens de website van de stichting Grebbelinie zijn de kleuren gebaseerd op een combinatie van veld- en archiefonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Leusden.
Ik meen dan de gronddekking rondom nog opgehoogd zou moeten worden tot aan de rand waar het zwart overgaat in bruin.

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 16 okt 2011, 21:02
door Bert Rietberg
De Kleuren van Nederlandse kazematten in de Grebbelinie worden steeds zichtbaar wanneer er een stukje vrijgegraven wordt. Nu bijvoorbeeld bij een kazemat niet ver van de Bruinenburgersluis, waar het schietgat weer open is gegraven. Daar zijn de standaardkleuren te zien: Van Dijkbruin, okergeel en groen. Het patroon staat op talloze zwartwit- en enkele kleurenfoto's. Het patroon van de Asschatterkeerkade was afwijkend, er zijn diverse foto's van kazematten op de kade uit 1939-'40. Had waarschijnlijk te maken met de maskeringsofficier ter plaatse en met de omstandigheden ter plaatse waar de officier op diende in te spelen. Ook de kleuren weken iets af. Is ook op de Asschatterkeerkade nog te zien: wie interesse heeft en op de Asschatterkeerkade komt, moet maar eens kijken bij het schietgat van de B-kazemat. Je zal zelfs zien dat het geel nog iets feller was. Hoorde zeggen dat de schilders dat niet aandurfden, omdat men kritiek vreesde van mensen die denken dat kazematten altijd grijs zijn geweest, of tenminste waren gecamoufleerd volgens de gangbare patronen en kleuren uit 2011, hetgeen uiteraard niet het geval was.
Tip: In het V.I.S. boekje Maskeering staat interessante info over camouflagekleuren.

De gronddekking moet inderdaad overgaan waar bruin in zwart overgaat: is in advies meegenomen. (Nog wel even controleren!)

Terecht wordt hier opgemerkt dat het huidige loopgravenpatroon niet moet worden aangetast: is ook niet gebeurd. Op advies van de Stichting Grebbelinie blijft het patroon onveranderd. Door de humuslaag weg te halen is het wel weer beter zichtbaar.

Ik begrijp het punt van Wattman ook, die een stukje geheimzinnigheid wel op prijs stelt. Je hoeft niet alles uit te leggen en te reconstrueren. Vind de St. Grebbelinie ook. Maar als je niets uitlegt of laat zien, zullen er maar heel weinig mensen zijn die de sporen herkennen, bijvoorbeeld de talloze (Duitse) loopgraafrestanten in de Grebbeliniedijk bij Leusden. Die herkenning is wel van belang, bijvoorbeeld om te voorkomen dat graafmachines een einde maken aan die sporen, zoals recent bij 't Zicht in Leusden is gebeurd.

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 23 okt 2011, 11:00
door Martijn
Bert Rietberg schreef:Is ook op de Asschatterkeerkade nog te zien: wie interesse heeft en op de Asschatterkeerkade komt, moet maar eens kijken bij het schietgat van de B-kazemat. Je zal zelfs zien dat het geel nog iets feller was.
Voor hen die niet in de gelegenheid zijn om zelf te gaan kijken:
GBL006-417.jpg
Gisteren heb ik nog een bezoek gebracht aan de kade. De 1e S3a is inmiddels verder aangekleed. Nu ook voorzien van deur, schietgatluiken, nummer en telefoonkast. Aan de achterzijde is een stuk loopgraaf gereconstrueerd.
GBL006-339.jpg
GBL006-332.jpg
Behalve deze zijn ook de meeste andere kazematten op de kade en het voorwerk voorzien van deuren en luiken. Daarnaast zijn op verschillende plaatsen de contouren van de kade versterkt en bekleed met zandzakken (in dit geval gevuld met beton).
GBL006-381.jpg
Ik geef toe dat ik in het begin enigszins sceptisch was over dit hele reconstructie-proces, maar ik moet zeggen dat het er goed uit ziet tot nog toe. Ben wel heel benieuwd naar het eindresultaat.
Bert Rietberg schreef:Tip: In het V.I.S. boekje Maskeering staat interessante info over camouflagekleuren.
Daar staat ook in dat de maskering van in het zicht blijvende betonoppervlakten uitsluitend met schermen, en niet met beschildering moet geschieden. Hier heeft men dus niet al te strak aan vast gehouden.

Groeten,

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 30 nov 2011, 00:01
door AvB
Vandaag even langs geweest. Wat is dit project op een goede manier aangepakt! Delen opgeknapt en delen in oude staat gelaten. Erg mooi en de mensen die ik onderweg sprak waren ook erg enthousiast!

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 30 nov 2011, 09:08
door Ties
Zo hé, das een flink stuk veranderd sinds dat ik er was in augustus :shock: . Mooi project :)

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 21:05
door svdb10
Afgelopen weekend toch ook maar eens langs de Asschatterkade gereden. Idd behoorlijk wat veranderd de laatste tijd. En hoewel de meeste mensen die zichzelf als 'echte' liefhebber zien, waarschijnlijk het liefste onaangetaste kazematten en restanten van loopgraven zien, vond ik de aanpak hier héél geslaagd. Leuke manier om aan de plaatselijke bevolking en toevallige passanten uit te leggen waarom dat beton hiet midden in de groene natuur ligt. Bovendien zijn (nog?) niet alle kazematten opgeknapt en afgesloten, dus voor elk wat wils! Wel jammer dat bijv. bij de vechtwagenversperring en de S7 geen informatiebordjes waren gezet. Nu stond de enige toelichting helemaal aan het begin van de kade.

Wat foto's:

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 21:08
door svdb10
De opgeknapte kazemat is de eerste die je tegenkomt vanaf het begin van de kade (bij de damsluis)

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 21:13
door svdb10
Verder wandelend passeer je een S3 (ingang ondergewerkt), een B-kazemat (afgesloten) en de S7 (ook afgesloten).
Wat heeft de beschadiging aan één van de schietgaten van de S7 veroorzaakt? Gevechtshandelingen of naoorlogs geweld?

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 21:17
door svdb10
Vlak vóór je het voorwerk bereikt, wederom een S3. Ditmaal open én met duidelijke sporen van beschieting aan de voorzijde.
Verder zijn diverse militaire grenspalen te vinden op de dijk

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 21:27
door svdb10
Uiteindelijk bereik je het voorwerk. Hierbij is de linkerzijde nog onaangetast, inclusief één open S3 kazemat, terwijl de rechterzijde wat meer 'ge-landshaped' is. De drie s3 op dit gedeelte zijn afgesloten.
Het voorwerk wordt in tweeën gedeeld door de Aschatterweg. De doorsnijding van deze weg door het voorwerk is leuk gedaan met zandzakken. Wel jammer dat ter plekke geen parkeergelegenheid is! Verder heeft het voorwerk nog behoorlijk gave (uitge)diep(t)e loopgraven.

Al met al een hele leuke wandeling!

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 23:14
door ducatim901
Is dit trouwens geen nominatie voor de gouden betonmolen waard?
JK

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 27 jan 2012, 23:18
door jan lugtmeijer †
ducatim901 schreef:Is dit trouwens geen nomonatie voor de gouden betonmolen waard?
JK
Jackie, ik zou zeggen nomineer dit project ;)

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 28 jan 2012, 03:22
door PdK
ducatim901 schreef:Is dit trouwens geen nominatie voor de gouden betonmolen waard?
JK
U heeft nog twee dagen.. :)

Re: De Grebbelinie/Valleistelling

Geplaatst: 28 jan 2012, 18:53
door Martijn
svdb10 schreef:Wat heeft de beschadiging aan één van de schietgaten van de S7 veroorzaakt? Gevechtshandelingen of naoorlogs geweld?
Die schade is het resultaat van een explosie van landmijnen. Toen de oorlog was afgelopen werden de gelegde mijnenvelden weer geruimd en werden de mijnen, tijdelijk, opgeslagen in verschillende bunkers en kazematten. Helaas ging dit niet altijd goed. Bij de explosie op de kade vielen geen doden, maar bij een vergelijkbaar incident bij de Klomp verloren vijf mannen het leven. Hier was het een 703 die de lucht in ging.