Fort Nieuw St. Andries

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Fort Nieuw St. Andries

Bericht door Barst »

Ik was een winter of wat geleden al eens eventjes op fort St. Andries geweest toen het nog verboden terrein was. Kwam toen niet veel verder dan de Luchtwachttoren voordat ik het terrein snel weer verliet omdat ik stemmen en gegraaf verderop hoorde. Nu is het fort geopend en ik ben er vanmorgen geweest voor een langduriger bezoek. Het graven heeft duidelijk zin gehad want de restanten van de toren en het wachthuis liggen er schitterend bij, net als de kazemat en de Luchtwachttoren. Was er dusdanig vroeg dat er behalve mij nog niemand was en dat gaf toch net weer even dat extra spannende gevoel dat je nooit zult hebben tijdens een rondleiding of openstelling. Wil jullie graag mee laten genieten van de foto's, het zijn er maar 112. http://picasaweb.google.com/11672264528 ... directlink.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door ducatim901 »

Fort St.Andries is een mooie plaats met verdedigingswerken uit drie verschillende tijdsbestekken en drie verschillende ideeen hoe het eruit moest zien.
Leuk om de verschillen te zien.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door Rene Ros »

Het fort is bijzonder mooi, maar vooral ook door zijn ligging tussen twee rivieren.
Iets meer dan een jaar geleden heb ik er in de sneeuw gewandeld, de ochtend voor de crematie van iemand die er ook vaak wandelde. Memorabel heet dat...

Mvg,
René
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door ducatim901 »

Wel een plaats om even tot jezelf te komen.
Die Ron.......
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door maarten-stahlbeton »

Er zijn een aantal verhalen bekend over de vernietiging van het fort Nieuw St. Andries. Algemeen word aangenomen dat de Duitsers zelf het fort hebben opgeblazen toen er een aanval op het fort werd ingezet in april 1945. De geruchten zijn er dat er ten tijde hiervan een munitiedepot in het fort gevestigd is geweest. Hierover heb ik zelf echter sterk mijn twijfels. Nieuw St. Andries lag al maanden direct in het frontgebied, was vrijwel onbereikbaar vanaf het land voor de Duitsers, had een minimale bezetting en werd als vooruitgeschoven post gebruikt voor infiltraties in het reeds bevrijde land van Maas en Waal.

Op 23 april werd door het 30e Bataljon Royal Marines en het 2e Belgische Fuseliersbataljon de aanval op het fort ingezet. Ondersteund door zware artillerie werd het fort genaderd. Toen zij het fort genaderd waren bliezen de Duitsers enkele gebouwen op het terrein op (Lokale historici spreken hierbij over het fortwachtershuis) en gaven zich over aan de Geallieerden. Enkele Engelsen waren bij de bestorming van het fort gesneuveld, drie Duitsers werden gevangen genomen.

Mijn vermoeden is dat het fortgebouw grotendeels vernietigd is door Geallieerde artillerie tijdens deze aanval. Ik heb geen enkel bewijs van een munitiedepot en het opblazen hiervan kunnen vinden. Overige gebouwen op het terrein zijn tijdens de aanval wel door de Duitsers opgeblazen.

De vernietiging van de gebouwen en het fort liet een metersdikke puinlaag op het terrein achter. Enkele veldgraven van gesneuvelde Engelse militairen die gesneuveld waren bij een eerdere mislukte raid op het fort verdwenen hiermee onder het puin. Ondanks meerdere zoektochten zijn deze graven tot op heden niet teruggevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door AvB »

Foto's uit 2009.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort Nieuw St. Andries

Bericht door Barst »

Foto's uit 2023, een nieuwe tijd, nieuwe techniek.

6.jpg
2.jpg
5.jpg
4.jpg
7.jpg

Helaas is het oude monument maar meegenomen door mensen die nog wat koper nodig hadden. Het nieuwe, ditmaal van ijzer, vind ik toch wat minder sprekend. https://www.tremele.nl/Oorlog/Hadwin&%2 ... r_2012.htm


Ook de kazemat en het wachthuis liggen er tegenwoordig minder florissant bij, wat niet onder water staat:

11.jpg
9.jpg

Wordt door de plaatselijke lieverdjes regelmatig in de fik gestoken:

13.jpg

Langs het fietspad staan bij het monument en bij de oude sluis wel bordjes:

12.jpg

Maar dat er ook nog een schitterend fort ligt wordt nergens aangegeven. De argeloze tourist fietst dus voorbij aan het mooiste, terwijl als je hem er op wijst, hij wel degelijk veel interesse heeft, zoals ik zelf heb mogen meemaken.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”