Fort bij Rhijnauwen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Fort bij Rhijnauwen

Bericht door duracel konijn »

Heb ook nog eens een beetje op fort Rhijnauwen gelopen.
Het Fort heeft een oppervlakte van 31,5Ha, Het grootste Fort in nederland.(Fort Vechten 17,5Ha, op een na de grootste)
Het ontwerp stamt uit 1867 en was bedoelt om de Houtense-vlakte te verdedigen.
Eerst wat Foto's van het Fort, dan het Reduit en dan de foto's om het fort heen,
ik begin met het Fort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door duracel konijn op 26 apr 2009, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door duracel konijn »

Nog een paar foto's van het fort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door duracel konijn »

Het Reduit!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door duracel konijn »

En nu de foto's rond het Fort
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door pauldijkstra »

Mooie omgeving daar. Moet ik ook nog maar eens gaan kijken. Je had in ieder geval schitterend weer om foto's te maken. Er zitten hele mooie plaatjes bij al zeg ik het zelf.
Gr, Paul
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door duracel konijn »

Bedankt Paul.
Ik heb de foto's van de informatie borden van het fort moeten verwijderen, ivm de rechten van de afbeeldingen.
Rene, ik kon je niet terug mailen, maar de foto's zijn er af.
MVG Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
jan lugtmeijer †

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door jan lugtmeijer † »

duracel konijn schreef: Ik heb de foto's van de informatie borden van het fort moeten verwijderen, ivm de rechten van de afbeeldingen.
Wat flauw.... :|
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door tim »

hoi wolter, daarom is het dus belangrijk bronvermeldingen bij ''geleende'' afbeeldingen te plaatsen :D
bij foto's die je zelf van een informatiebord gemaakt hebt hoeft dat niet ntuurlijk..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
savaan76

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door savaan76 »

Het Fort heeft een oppervlakte van 31,5Ha, Het grootste Fort in nederland.(Fort Vechten 17,5Ha, op een na de grootste)
Het is het grootste fort uit de nieuwe Hollandse waterlinie, Fort Erfprins is met 49Ha het grootste fort van Nederland ;)

Fort Rijnauwen is erg leuk om te bezoeken en te combineren met Fort Vechten, leuk pannekoekenhuis er tussenin voor een versnapering.
Allebij de forten hebben hun voordelen. Rijnauwen is in beter staat en de rondleiding is erg informatief, soms heb je een gids die meer van het fort af weet en soms een gids die meer thuis is in de natuur.
Persoonlijk vind ik het vrij kunnen rondlopen op fort Vechten ook heel erg leuk, zeker als het reduit toegankelijk is kun je er lekker rond dolen door de gangen en sluiproutes. Ik kom er vaak om te wandelen met mensen en kinderen kunnen er ook lekker ravotten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door ducatim901 »

Haha ik wilde ook net neertikken dat Erfprins het grootste fort is, Rhijnauwen is natuurlijk wel het grootste fort van de NWH.
Dat ze dat in Rhijnauwen nog steeds blijven vertellen joh.........
Het zit ze blijkbaar wel hoog....;-).
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
savaan76

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door savaan76 »

Ik heb ooit meegedaan aan een intoductiedag HWL op Rijnauwen, o.a. nog georganiseerd door de helaas overleden Anne Visser, de rondleiding die toen gegeven werd was erg leerzaam op het gebied van de vestingwerken en werd ook echt gegeven door experts.
De "normale "gidsen zijn volgens mij voornamelijk mensen van SBB die de vestingbouwkundige aspecten en feiten uit een boekje leren waar het gewoon fout vermeld staan, die rondleidigen hebben meer oog voor de bijzondere natuur.

Rondleidingen staan of vallen toch met de gids die ze geeft, ik ben 3 keer met rondleidingen op Fort Eben-Emael mee geweest en het was telkens een heel andere ervaring (en Routes) wel altijd bijzonder fasinerend en een echte aanrader.
Vorig jaar ben ik ook meegeweest met een rondleiding in en halverwege de rondleiding liep de halve groep naar de uitgang omdat het zo vervelend was, te grote groep, te veel kinderen en ronduit saaie trage gids helaas.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door Rene Ros »

jan lugtmeijer schreef:
duracel konijn schreef: Ik heb de foto's van de informatie borden van het fort moeten verwijderen, ivm de rechten van de afbeeldingen.
Wat flauw.... :|
Als de inhoud van de informatieborden nog leesbaar is, kan dat helaas ook niet. Vergeet niet dat iemand hieraan gewerkt heeft en meestal zijn geld mee verdiend. Dan kunnen wij niet met andermans plaatjes aan de haal gaan. Probeer je maar eens voor te stellen dat jij de betaalde auteur bent.
(Verdere reacties hierover graag op een ander toepasselijker forum van deze site.)

Mvg,
René
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door tim »

de auteur zou blij moeten zijn dat men zijn infobord mooi genoeg vind om te fotograferen en aan anderen te laten zien!
dat is toch het enige doel van zo'n informatiebord?
z'n geld heeft ie trouwens al lang ontvangen ;).
tot zover mijn bijdrage aan deze discussie..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door pauldijkstra »

In de oorlog heeft een aantal Duitsers zich laten portretteren op een van de gebouwen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fortaandenvechten

Re: Fort bij Rhijnauwen

Bericht door fortaandenvechten »

lijkt wel een bietske op fort bij den vechten waar ik vandaag ben geweest. jeeft dezelfde trap. :D
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”