Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door ducatim901 »

Naar aanleiding van het Webinar over Naarden van de Stichting Menno van Coehoorn hier een kaartje van het "Franse Kamp".
In de eerste wereldoorlog zijn op verschillende plekken verdedigingswerken aangelegd.
Soms op nu rare plekken (als niet plaatselijk bekende) waar pas in archieven een verklaring voor te vinden is.
Één van die plekken is bij Hilversum/Bussum waar in de bossen een linie te vinden is.
Hier een kaart van de linie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door Neil »

De betonnen schuilplaatsen doen mij denken aan de schuilplaatsen ten zuiden van Woensdrecht die onderdeel uitmaakten van de Stelling Westelijk Noord-Brabant. Volgens mij heeft daar ook een keer wat over in Saillant gestaan.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door ducatim901 »

Die zijn waarschijnlijk ook in dezelfde tijd gebouwd als de andere bij het Franse Kamp, Spaarndam, Vechten en andere plekken.
In Willemstad en enkele andere plaatsen zijn ook de dunnere gebouwd, hier heb ik maar één type van maar er zijn er meer, deze verschillen in formaat.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door Neil »

Deze schuilplaatsen zijn gebaseerd op de “Toegepaste Studie betreffende het inrichten van Stellingen” uit 1917. Ik kan de maten op bovengenoemde foto’s niet goed lezen, maar de verhoudingen zijn hetzelfde (heb deze atlas in bezit)
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door Neil »

Een van de afbeelding uit de atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door ducatim901 »

De werken die gebruikt zijn in het "Franse Kamp" zijn op de foto te zien.
De kleine versie (doorsnede in de vorm van een zeshoek) niet dacht Ik, deze is wel in de NHW bij Vechten gebruikt.
Er zijn ook dunne werken en deze zijn o.a. bij Willemstad, Spaarndam, Steenbergse Sas en in de buurt van Halsteren te vinden.
De kaart en de tekening zijn in het Nationaal Archief te vinden.
Dat de stelling bij het "Franse Kamp" juist daar ligt heeft te maken dat die plek een hoger gelegen terrein was, ongeveer 10m boven NAP, als dit in handen zou komen van de vijand zou hij er een steunpunt aan kunnen leggen voor artillerie of om uitvallen te doen richting Naarden.
De situatie is sinds WOI wat begroeiing flink veranderd, in de archieven zou het om heide terrein gaan met een goed schootveld, tegenwoordig ligt een het in een naaldbos en is dat lastig voor te stellen.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Linie bij Hilversum "Franse kamp" of "Kamphoeve"

Bericht door AvB »

Een aantal foto's in het gebied bij het seizoenskampeerterrein Fransche Kamp en het fietspad door het bos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”