Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door wattman »

Rene Ros schreef: Rene Ros, moderator van dit forum.
Pleit er m.i. voor om per onderwerp een moderator aan te stellen die zich inhoudelijk niet direct met een bepaald onderwerp bezig houdt, om belangenverstrengeling te voorkomen. 8-)

Wattman, (a.k.a. Hendrik Ploeger in andere kringen)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

ErwinZ schreef:Kom heren! Ik heb dit niet geplaatst zodat jullie er ruzie om kunnen maken :) Het is natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk te weten te komen over dit object.
Ruzie? Ik heb geen ruzie, alleen een leuke discussie over wat het nu precies is. Ruzie kan bovendien alleen als je weet met wie je ruzie hebt. Maar als iemand zijn zelf aangehaalde bron niet kent en de discussie wil afkappen, moet je net niet bij mij zijn. :-)
ErwinZ schreef:Ik zie niks staan over Zwolle op die pagina.
Je mag mijn fotos (en tekst ook) wel gebruiken. Ik zal binnenkort, als het weer opklaart, ook een foto maken van de buitenkant van het pand. En gelijk ook even rondneuzen of ik de uitgang van de nooduitgang kan vinden.
Aha, maar naar de laatste inzichten (met dank aan 'markies') is de vermelding verplaatst van Civiel Verdediging naar een afgesplitst overzicht van Koude Oorlog Transport. Onder de naam Overijssel 2:
http://www.forten.info/catalogus/ko-tra ... ijst-1.htm

Graag even (per PB?) je naam voor vermelding bij de foto.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ErwinZ »

Lokatie klopt niet; het is het pand aan de overkant.
2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

wattman schreef:Pleit er m.i. voor om per onderwerp een moderator aan te stellen die zich inhoudelijk niet direct met een bepaald onderwerp bezig houdt, om belangenverstrengeling te voorkomen. 8-)
Ja, maar elke moderator is dat geworden omdat 'ie bij het onderwerp betrokken is. :-)
Belang vind ik een te groot woord. ;-)

René
St FBB

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door St FBB »

Beste heren,

Ik waardeer de betrokkenheid in het onderwerp bunkers maar ben verrast door de emoties.

Jullie hebben beiden gelijk.
De bunker onder het gerechtsgebouw is een rijksnoodzetel, een uitwijkplaats voor een ministerie. Voor iedere ministeriele bunker in Den Haag is er eveneens een ver in het land, flink verspreid. Deze bunkers werden dus bemand door rijksambtenaren, aangevuld met militairen voor verbindingen, marinearts en een detachement marechaussee voor bewaking buiten de bunker. In de jaren 70 werden deze bunkers onder vrij willekeurige nieuwbouw gepland. Er is dus niet altijd een relatie met de vredesgebruikers van de bovengrondse kantoren. Daarnaast zijn er vrij snel na de bouw bunkers beschikbaar gesteld aan anderen.

Zo is de geplande bouw van de PTT-bunker, in Groningen, onder de noodgebouwen van de boekhouding, vervallen nadat de PTT gebruik mocht maken van Mierenhoop. Mierenhoop is sterk vergelijkbaar met Zwolle en Rotterdam.

De bunker op de Holterberg is die van de civiele verdediging en werd bemand door BB-ers. Dit is een ongebruikelijk kleine Provinciale bunker. Gewoonlijk zijn Provinciale bunkers gecombineerd met een kringbunker (300 meter).
BunkerOwner

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door BunkerOwner »

St FBB schreef:
De bunker op de Holterberg is die van de civiele verdediging en werd bemand door BB-ers. Dit is een ongebruikelijk kleine Provinciale bunker. Gewoonlijk zijn Provinciale bunkers gecombineerd met een kringbunker (300 meter).
300 m2 neem ik aan?
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”