Schuilkelder Leeuwarden

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Rene Ros »

Is er iemand uit Leeuwarden op dit forum?
Ik kreeg een melding dat de atoomschuilkelder onder het Wilhelminaplein in Leeuwarden wordt uitgegraven ivm nieuwbouw. Of gesloopt?
Kan iemand dit bevestigen en wellicht foto's maken?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Whampsy »

Ik kom regelmatig in Leeuwarden. Ik gok dat dit tegenwoordig de -of een deel van de- parkeergarage onder het plein is. Ben er nooit in geweest. Ik ga binnenkort naar Leeuwarden, misschien heb ik dan tijd om even te kijken. Ik ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Ronald »

Deze atoomschuilkelder is inderdaad de parkeergarage bij het Wilhelminaplein. Het hele gebied (Nieuw Zaailand) inclusief de parkeergarage gaat op de schop; de parkeergarage wordt geheel vernieuwd en uitgebreid en wordt ook de in- en uitrit verplaatst. De atoomschuilkelder is ruim 10 jaar na de bouw overgedragen aan de Stichting Parkeergarages Leeuwarden, die de calamiteitenvoorzieningen zowat bijna allemaal heeft laten verwijderen.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Eric »

Het klopt inderdaad dat de parkeergarage / schuilkelder onder het Zaailand op dit moment ingrijpend wordt verbouwd. De atoomschuilkelder zal daarbij voor zover ik heb begrepen, worden ontmanteld. Ik ben vorige week nog even langs de bouwput geweest en van achter de hekken is niet op te maken wat men precies met de kelder gaat doen of wat wellicht al is gesloopt. Wel is de dieselgenerator die voor de stroomvoorziening zou moeten zorgen inmiddels verkocht.
Voor de verbouwing waren de pantserdeuren e.d. voor een ieder te zien maar ik denk niet dat die in de nieuwe garage nog terug zullen komen.
Hieronder een link naar een krantenartikel over de dieselmotor.
Groet,
Eric

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... g_een_keer" target="_blank" target="_blank
BunkerOwner

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door BunkerOwner »

Ben hier in 2005 en 2006 nog een aantal keer geweest (woon deels in Leeuwarden).
Doodzonde dat ze hem toch niet behouden (was wel even sprake van meen ik toen).
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Eric »

Gisteren stond er nog een foto van de sloop van de parkeergarage/bunker in de Leeuwarder Courant. Daarop was te zien dat de bunker in zijn geheel is gesloopt en dat er niets van dit stukje Koude Oorlog-infra blijft behouden. Wil je live meekijken naar de sloop kijk dan op de volgende link.

http://nieuwzaailand.sitecam.nl/" target="_blank" target="_blank

Groet,

Eric
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door Rene Ros »

Eric schreef:Gisteren stond er nog een foto van de sloop van de parkeergarage/bunker in de Leeuwarder Courant. Daarop was te zien dat de bunker in zijn geheel is gesloopt en dat er niets van dit stukje Koude Oorlog-infra blijft behouden.
Dank!
René
reimer

Re: Schuilkelder Leeuwarden

Bericht door reimer »

De bestaande parkeergarage onder het Wilhelminaplein is in de zeventiger jaren gebouwd, waarbij een deel bij atoomaanvallen kon worden afgesloten, als schuilplaats voor het lokale bestuur.

Bij de herinrichting van het plein; de nieuwbouw van het Fries Museum en de uitbreiding van het winkelcentrum is ook de parkeergarage vernieuwd en vergroot. De functie als schuilkelder is hiermee komen vervallen. Begin 2011 zal de parkeergarage weer in gebruik gesteld worden.

Groet,
Reimer.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”