Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Fennec

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door Fennec »

jansloos schreef:Hi Ron,

Reuze leuk jouw stukjes over 121 Sq.
Zelf was ik daar ingedeeld "beneden" in de verbindings Van waar en waarvandaan alle verbindingskabel liepen.
Nu ik jouw verhaal las, en jij dus vuurleidings officier bent kwam mij weer een leuk voorval in gedachten.

Tijdens een weekend wacht moesten mijn maatje (naam ??) en ik "boven"wacht lopen. Zo noemden wij de radar doven op de berg.

En dat is een wel erg saaie bezigheid, daar je ook de langslopende reeen niet mocht beschieten.

Tijdens de introductie was ons door (jouw collega) de vuurleidingsofficier uitgelegd hoe het systeem werkte.
Dat kwam nu mooi van pas.
Om de wacht een beetje leuker te maken, (we hadden immers alle laatjes en kastjes al bekeken op inhoud) stelde ik mijn maatje voor de apparaten aan te zetten en kijken of we wat zouden zien??

En ja hoor natuurlijk zie je dan wat. Ik achter de zoekradar en hij achter de targed volg.
Geweldige dag geworden. Tot ver over de Oostduitse grens en de Noordzee konden we kijken.
Vele vliegtuigen gevolgd zowel vriend (met IFF) als vijand (zonderIFF)

En hoewel vanaf de Siedlung de hele radaropstelling te zien was, is er NIEMAND die ook maar gevraagd heeft waarom de antennes draaiden die dag.??
En uiteraard begonnen we daar zelf ook niet over.

En zo zijn er vele verhalen, waarom het voor veel beroeps en dienstplichtigen een heel leuke tijd is geweest.

Groeten Jan Sloos
Echt waar?

En de commandant en de NATO heb niets gemerkt?

Ook de commandant niet die de volgende dag of daags daarna van het NATO-hoofdkwartier een melding binnenkreeg waarom er een vingerprint van zijn radars zichtbaar was zonder dat er een minuten status wijziging was door gegeven voor zijn Squadron??

Lijkt mij allemaal een beetje uit de duim gezogen

Fennec
jan lugtmeijer †

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door jan lugtmeijer † »

Als ik je reacties zo lees zuigt volgens jou iedereen die een afwijkend verhaal heeft alles uit zijn duim.

Ik heb mijn eigen ervaringen gedeeld en daar sta ik voor 100% achter.
Dat jij (of anderen) er anders over denkt, dat mag.

Ik hou het er op dat we daarin van mening verschillen en de kans op verandering daarin schat ik niet zo hoog in.
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door marcel »

Ik denk dat de meeste mensen die in dienst hebben gezeten dienstplichtig zowel als beroeps
de meest fanastische dingen hebben meegemaakt en er over kunnen vertellen.
Zo ben ik nu bezig alles wat ik mee heb gemaakt als dienstplichtige in Libanon [Unifil]
en daarna als BBT [beroeps bepaalde tijd] op te schrijven omdat ik alles nog goed herrinner, was de tijd van mijn leven.
Dit speelde zich af in de jaren tachtig [koude oorlog]
Mischien dat ik het nog eens als boek uitbreng.
En daarna de film :lol:
en dan de musical :mrgreen:
jan lugtmeijer †

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door jan lugtmeijer † »

marcel schreef: Mischien dat ik het nog eens als boek uitbreng.
En daarna de film :lol:
en dan de musical :mrgreen:

:D
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door Iron »

:D LOL
u can't beat the bunker
Pako
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2014, 22:39

Re: Belevenissen tijdens de Koude Oorlog

Bericht door Pako »

Het wapen in Duitsland op de site BHH was een Fall 7.62. Verder had je een bandelier met 3 tassen. In die tassen zaten extra magazijnen. Er zat 1 magazijn in het wapen, maar die was niet doorgeladen. Doorladen mocht pas als je bij nadering van een persoon die niet bleef staan bij het bord of wanneer iemand de clearzone inging. Dat was dan ook nog nadat 2x luid was geroepen " halt stehen bleiben, oder ich schiesse". Op de ronde van 1u en 40 minuten langs de torens had je de beschikking over een Motorola portofoon en op toren een veld telefoon. Wanneer het SAT team naar buiten moest had je drie man, waarvan 1 met een Falo ( automatische versie van de Fal)en bandelier, 1 met een bandelier, Fal en munitiekist met magazijnen voor de Falo, en 1 met Fal, bandelier en Motorola porto. De hondengeleider had altijd een FN-Browning 9 mm, en de techneuten een Uzi.

In Nederland was het wapen altijd ongeladen en zat het magazijn in de broekzak.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”