Atlantikwallmuseum Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door WimVe »

Jammer van die bekendmaking in het nederlands..............
Die hadden ze in het duits moeten verdelen onder de troepen.

"Het duitse leger beschermd leven en eigendom van ieder vredelievend burger."

Had een hoop ellende kunnen voorkomen............
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door wattman »

Je hoeft je nooit te vervelen bij een museumbunker. Mede met het oog op de openstelling tijdens Monumentendag(en) worden er diverse werkzaamheden aan onze 608 verricht. Zo is er hout vervangen bij een van de ingangsverdedigingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jan lugtmeijer †

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Persoonlijk vind ik zulke reparaties altijd jammer. Haalt het authentieke weg. Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening :mrgreen:
Trouwens wel jammer dat die "bomen" aan de buitenkant steeds meer vervagen.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door PdK »

Hé Hendrik,

Ik moet ook toegeven dat ik hier wat van schrik. De mooiste charme aan de 608 vond ik de plotselinge blootlegging en de onmiddelijke openstelling, waardoor iedereen zich tussen al het roest kon begeven. Nieuwe 'moderne' vitrines stonden prachtig tussen de aangetaste muren (van wat ik op fotos kon zien, helaas was ik er niet). De 608 zag ik persoonlijk als een kans je te kunnen distantiëren van andere Atlantikwall musea, door juist de boel de boel te laten. Bij mensen wordt zodoende de fantasie geprikkeld en het gevoel gecreëerd dat ze ontdekken (ongeacht het aantal bezoekers daarvoor).

Wel moet ik zeggen dat deze restauratie er (vooral) door de lak niet te nieuw uit ziet. Maar betekend dit het begin van meer restauraties?
Ik kan me verscheidene restauraties overigens goed voorstellen. De bomencamouflage bijv. zoiets zou je bij(op)tijds kunnen overwegen te herstellen.

Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door tim »

ik kan me deze twijfels goed voorstellen, ik moet er zelf ook nog aan wennen..
men heeft wel oud hout gebruikt van precies dezelfde afmetingen als origineel, en misschien kan het er door het vies te maken nog redelijk uit gaan zien?

binnen gaan we iedergeval niks doen aan de wanden en het plafond, dit heeft wel een romantische uitstraling (goed voor de vrouwelijke bezoekers:lol:)
we hebben het vochtprobleem grotendeels onder controle door een ontvochtiger, dus nu kunnen we de houten kozijnen en binnendeuren bij de funk en nachrichtenraum terugplaatsen.

de (verlichtings) bekabeling terugplaatsen is nog een uitdaging door gebrek aan bevestigingsmateriaal, maar dankzij de stichting bunkerbehoud komt dit waarschijnlijk ook wat dichterbij :D .

weet iemand nog een adresje voor oude gietijzeren radiators? die zijn lastig te krijgen in wandbevestigingsuitvoering....

gr, tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door Robin de Goede »

Ik vind dat ze het houtwerk wel mooi hebben vervangen, zo worden ook de drie houten deurkozijnen terug gelaatsts en is de nabijverdediging buiten ook voorzien van balken wat toch wel gaaf is om te zien. Die bomen camo willen we snel gaan aanpakken, anders is het weg. Aan de binnenkant verandert weinig zoals Tim al opmerkte. Het overschilderen van onderdelen gebeurt minimaal en beperkt zich tot noodzakelijk onderhoud/behoud. Al met al bijft de hele !@#$%bende een grote bak roest :)

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door Ruud »

Een interessante discussie, ben ik benieuwd naar de meningen over het volgende: Op de batterij Heerenduin zijn de originele Duitse wandversieringen ontsierd met naoorlogse graffiti, oa hakenkruizen.
Nu is het zo dat ook de hakenkruizen en andere leuzen een uiting zijn van gevoelens in een periode (net) na de oorlog, net zoals de Duitse muurschilderingen uit WO2.

Hoe ga je hiermee om ... restaureren of niet?

Btw ik heb het over de Flakstand op batterij Heerenduin, de meeste wel bekend.

g,Ruud

ps ... zijn de bewuste bomen niet gebruikt voor herstel van de ingangverdediging :roll:

Eehh ... TIm, shop voor elektra-handel ook eens in IJmuiden, en we moeten snel even afspreken voor de Brabantsebond, of hoe dit ook alweer heet ... Dirk staat te trappelen om het eea blood te leggen !!
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Harras

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door Harras »

Ruud,

Even reageren op de naoorlogse ontsieringen in de betreffende bunker. Deze zijn uiteraard niet van "net" na de oorlog. Dit zijn trouwens geen gevoelens maar domme reacties. Fresco's behouden en niet oorlogse gevoelens verwijderen. Het een heeft niks te maken met het andere. Indien men dit als naoorlogse gevoelens beoordeeld accepteerd je daarmee ook de huidige graffitie als versieringen. Geeft wel een voordeel: je hoeft dan niks meer schoon te maken.
Verwijderen daar waar mogelijk is en hopen dat de originele fresco's behouden blijven.
--
Wil je mij uitleggen wat je onder Ps, bedoeld.

gr.
Annelies

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door Annelies »

tim schreef:weet iemand nog een adresje voor oude gietijzeren radiators? die zijn lastig te krijgen in wandbevestigingsuitvoering....
gr, tim.
Ha Tim,

Heb je al bij handelaren in oude bouwmaterialen nagevraagd?
En als deze ze niet hebben kunnen ze jullie misschien tips geven waar deze wel te vinden zijn.
Vooral in België kom je nog wel eens aparte spullen tegen.

groeten,
Annelies
Mark89

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door Mark89 »

Volledig eens met Harras. Ik heb laatst met eigen ogen de naoorlogse 'versieringen' mogen aanschouwen, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik totaal niet kan begrijpen wat dit soort tuig in hun hoofd haalt zulke mooie wandschilderingen met hun nietszeggende gekrabbel over te kalken. Overigens stoor ik mij in het algemeen aan nietszeggende graffiti die ongewensd overal wordt geplaatst (mensen met echt talent die met toestemming een wandschildering plaatsen en zo een anderszins kale wand verrijken juich ik echter alleen maar toe). Maar misschien is dat omdat ik uit de omgeving Rotterdam kom...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door tim »

kijken vanaf 8.25...
hier word gewerkt :D
gr, Tim

http://www.omroepwest.nl/video/latestnews
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim,
D'r mocht toch geen bier gesoupeerd worden..........;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door ErwinZ »

Zuipschuit !

:D
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door AvB »

Haha "wat moet je anders met dit weer". Lekkere uitsmijter.
Wanneer zoeken al die omroepen nou eens een ander deuntje dan die eeuwige soldaat van oranje.. :lol:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Atlantikwallmuseum Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

D'r stond zelfs een foto in de Televaag van vandaag!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”