Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Brest niet volgens mij.. hardinghen is vloergelijk en de verbandplaats in scheveningen was alleen via een trap te bereiken.
Wat maakt dat eigenlijk uit? Als op de van ouwenlaan alleen de technische ruimtes op de benedenverdieping zitten hebben patienten daar toch niks te zoeken? Trap binnen of buiten, geen verschil..
Heeft iemand de brv tekening van de ouwenlaan al boven water? Ik vermoed dat die hoge ruimte na de oorlog pas aangepast is.. brv tekening zou uitsluitsel kunnen geven.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Uit het standaardwerk schuilstad door Koos Bosma:
Gebaseerd op Duitse bronnen in het niod aanwezig..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Lemafa= Leidsche matrassen fabriek.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Ronald »

De N.D.C.S. rapporteerde op 4 augustus 1945 dat men geconstateerd had dat de grote Rode Kruis-bunker gelegen aan de Van Ouwenlaan op grote schaal was gesloopt. Zo werden in de machinekamer twee machineblokken aangetroffen waarvan de machines waren verwijderd. In de centrale verwarmingsruimte ontbraken de verbindingskranen, gootstenen, vaste wastafels en baden. Tevens waren er deuren verwijderd. Wat er nog aanwezig was waren onder andere een hoogspanningsinstallatie, zuurstofcylinder, diverse verversingsapparaten, verwarmingsketels, lege olievaten en een tank en enige houten stellingen en kastjes.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Remco de Goede »

Ronald schreef:De N.D.C.S. rapporteerde op 4 augustus 1945 dat men geconstateerd had dat de grote Rode Kruis-bunker gelegen aan de Van Ouwenlaan op grote schaal was gesloopt. Zo werden in de machinekamer twee machineblokken aangetroffen waarvan de machines waren verwijderd. In de centrale verwarmingsruimte ontbraken de verbindingskranen, gootstenen, vaste wastafels en baden. Tevens waren er deuren verwijderd. Wat er nog aanwezig was waren onder andere een hoogspanningsinstallatie, zuurstofcylinder, diverse verversingsapparaten, verwarmingsketels, lege olievaten en een tank en enige houten stellingen en kastjes.
Dat klinkt toch meer als een inrichting van een hospitaal dan een communicatiebunker.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Remco de Goede schreef:
Ronald schreef:De N.D.C.S. rapporteerde op 4 augustus 1945 dat men geconstateerd had dat de grote Rode Kruis-bunker gelegen aan de Van Ouwenlaan op grote schaal was gesloopt. Zo werden in de machinekamer twee machineblokken aangetroffen waarvan de machines waren verwijderd. In de centrale verwarmingsruimte ontbraken de verbindingskranen, gootstenen, vaste wastafels en baden. Tevens waren er deuren verwijderd. Wat er nog aanwezig was waren onder andere een hoogspanningsinstallatie, zuurstofcylinder, diverse verversingsapparaten, verwarmingsketels, lege olievaten en een tank en enige houten stellingen en kastjes.
Dat klinkt toch meer als een inrichting van een hospitaal dan een communicatiebunker.
Huh??

Ik ken geen communicatiebunker waar deze zaken niet inzaten/inzitten...
Zowel WOII als Koude-oorlog.

Lees echter daarentegen helemaal niets wat wijst op een specifieke ziekenhuisinrichting, geen 'honderd' bedden en of een opratie-deel, geen andere zaken die je er typisch zou verwachten. Zuurstofcilinder/verversingsapparaten kunnen/zullen wel gas/NBC filters zijn. Dat wat ik me al eerder afvroeg, zijn dat kleine of die grote geweest etc.

Ik neem aan dat de BS er maar heel kort gebruik van hebben hoeven maken als ze dat inderdaad actief gedaan hebben. Kan ook zijn dat een eventuele ziekenhuisinrichting tussen ca. eind mei 1945 en deze 4e augustus is verwijderd, deels naar het ziekenhuis, deels naar de defensie-onderdelen zoals eerder omschreven. Zal eens een tijdlijn maken van gevonden geschriften, vermeldingen en gebeurtenissen.

Dank voor deze aanvullende info Ronald!
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Lemafa= Leidsche matrassen fabriek.
Kijk, nou kunnen we wat bronnen gaan aanboren, thnx Tim ;)
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Brest niet volgens mij.. hardinghen is vloergelijk en de verbandplaats in scheveningen was alleen via een trap te bereiken.
Wat maakt dat eigenlijk uit? Als op de van ouwenlaan alleen de technische ruimtes op de benedenverdieping zitten hebben patienten daar toch niks te zoeken? Trap binnen of buiten, geen verschil..
Heeft iemand de brv tekening van de ouwenlaan al boven water? Ik vermoed dat die hoge ruimte na de oorlog pas aangepast is.. brv tekening zou uitsluitsel kunnen geven.

Gr, Tim
Ga ik volgende week heen, heb de nummers al.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

tim schreef:Nog een flinke scherfvrije verbandplaats (zover bekend: "rode kruisbunker") in stp. Scheveningen..
Met toegangstrap 8-)

Gr, Tim.
Wat me opvalt is dat de voorbeelden 'slechts' muren van 1 meter, 1,20 meter dik hebben.

Heeft dat met de bouwperiode te maken (als in: naarmate de oorlog vorderde moesten het meer St bunkers zijn ivm de hoeveelheid bommen)?

Gezien de van Ouwenlaan 3 meter dikke muren heeft, wat zelfs voor een gemiddelde St al best dik is...

Overigens denk ik ook steeds meer in een volgend scenario: deze bunkers werden door Hollandse aannemers gebouwd, de Duitsers waren niet gek, sterker nog, die wisten waarschijnlijk al lang dat complete overzichten en tekeningen via het verzet in Engeland kwamen. Kan men zo hebben gewerkt dat ze een model hebben uitgezocht waarbij ze 'geloofwaardig' konden doen voorkomen of men een hospitaal aan het bouwen was, maar men er eigenlijk een andere taak voor in gedachte had?

Zijn er voorbeelden van dergelijke 'misleiding' bekend?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Hoi, dit soort misleiding heb ik nog nooit van gehoord..
Den Haag was geen doorsnee stutzpunktgruppe/stad, door de aanwezigheid van seyss en het ambtelijk bestuur (hoogtijd 6000 burgers) zijn hier wel meer uitzonderlijke bunkers gebouwd.

Inderdaad zijn de dunwandige voorbeelden waarschijnlijk vroeger opgeleverd, of de gevaren bleken te groot waardoor "nieuwbouw" noodzakelijk bleek.
Voor seyss was het niet zo heel moeilijk om aan grondstoffen te komen.. Lees alsjeblieft schuilstad een keer goed, daar word een helder beeld geschetst..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door rony »

Zou het niet kunnen dat die bunker gebouwd is enkel voor een groep geselecteerden van Den Haag.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door ErwinZ »

Ik blijf van mening dat een discussie echt kan gaan plaats vinden als alle sources gedeeld worden. Goed om te zien dat, dat nu langzaam aan gebeurt.

Ik heb nog niet echt een mening over dit object maar vergeet niet dat veel objecten een dubbele functie hadden.

@Bunkerowner. Dit weekend ook aanwezig? Zou graag een keer langskomen met de camera.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Abteilung siedlung und bauten van Hans Sakkers is trouwens ook het lezen waard!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

@ ErwinZ: zie PM!

@ Tim: heb de bewuste delen gelezen, nu in het boek van Ambachtsheer bezig, ga de boeken die je benoemd zeker in het geheel lezen (maar iets met 'tijdgebrek' ;) )
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door wattman »

BunkerOwner schreef: weet iemand waar de 'Schaapskooi' was aan de van Ouwenlaan?
Nergens iets over te vinden verder, dat kan net zo goed aan het begin zijn? Is dat bij de bosjes van Zanen?
Bij deze. Object tegenover Van Mojalenlaan.

Verder voor de liefhebbers een naoorlogs gemeentelijk stuk over het lijkenhuisje, Kanaalweg 115

Voor de inrichting van de noodbegraafplaatsen werd in juli 1943 geld gereserveerd (ergo nadat S&B met het ontwerpen van de bunker begon). Is direct ook te zien wat dat inhield. De eerdere tekst kwam - zoals ook aangegeven - uit het gemeentelijk verslag over 1943.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”