Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

sirpsycho schreef:Ik weet niet wat je vraag nu precies is en krijg de coördinaten niet in Google Earth, maar ik heb hier het een en ander over de blootgekomen bunkers staan: http://atlantikwallmuseum.nl/projecten/ ... n2011.html

Oh zie dat je je bericht hebt verwijderd. Dit was in ieder geval m'n antwoord er op.
Ja, was de weg even kwijt en had een reactie niet op de goede plek gezet.

Dank voor je fraaie foto's! Voor de laatste staan 2 foto's van het hieronder bedoelde bunkertje dat weg moest. Geschiedvervalsing onder het mom van Natuurbeheer, als je het mij vraagt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Jeroen R. schreef:Dan maar een bijlage.
Dankjewel, Jeroen! In mijn Google Earth levert het niet veel anders op:
Deze coördinaten wijken iets af van die in de bijlage van Jos’ bericht.

52 04 55 N 04 14 51 E = 55 m verder langs het Kwartelpad [vanaf de kruising waar je links naar het Kwartelduin gaat] pal links van het pad.
52 04 43 N 04 14 11 E = precies 100 m noord van de top van de Vulkaan.

Ik kan het niet overzien, maar vermoed dat dit spoor ons niet naar ons doel leidt.
Toch zeer bedankt voor de moeite!
Kloppen de Mammut-nummers met die in de overige bronnen?

Wat betekent:
5 Kijkduin 22, en
52 Kijkduin 47 ?
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Kom met je verhaal, dan wordt er vast wel op geschoten, denk dat dat beter werkt.
OK :idea: [zucht] kan een paar dagen duren... nog teveel [voor mij] verwarrende details...
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

Hallo

(1) Zoals ik al vertelde zou ik het Engelse RAF rapport met een korreltje zout nemen qua ligging van de Mammut radars

(2) Fu.M.O. 5 = Boulgogne radar en 22 meter de hoogte van de plaatst
Fu.M.O. 52 = Mammut radar op 47 meter ???

(3) Zeker nu duidelijk welke radar soorten er hebben gestaan en voor welk onderdeel ( Kriegsmarine en Luftwaffe )
Plaatst Mammut ( Fu.M.O. 52 ) is duidelijk op V 143 , plaatst Fu.M.O. 5 is mij onbekend waar die stond .
De Luftwaffe Mammut radar is bekend waar aan de kwartelaan alleen onbekend waar .

(4) In Denemerken en in Bretagne zijn ook Luftwaffe Mammut radar geplaatst op V.F. bunker en funderingen

Groeten Jos
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

jopaerya schreef:Plaatst Mammut ( Fu.M.O. 52 ) is duidelijk op V 143 , plaatst Fu.M.O. 5 is mij onbekend waar die stond .
OK, Jos; dankjewel! Ik denk dat ik nu genoeg vragen heb gesteld en ga nu aan m'n verhaaltje beginnen. Groeten, Geert
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Kom met je verhaal, dan wordt er vast wel op geschoten, denk dat dat beter werkt.
Zie http://westduinmammuts.blogspot.nl ; graag eventuele reacties naar m'n mailadres.
Weet iemand waar ik dat het beste onzichtbaar kan zetten en hoe dat bij Blogger gaat?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door AvB »

Veel kan ik niet toevoegen, alleen Diogenes beslissend bij de Slag om Arnhem?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Meer over Diogenes en Slag om Arnhem: http://home.kpn.nl/witie/Diogenes.htm

Marine Mammut en Luftlagekaart? Ging het niet om een 'Seewarnanlage' dus voor het hebben van een 'Seebild'?

Las trouwens dat de bouwtijd van een Mammut soms meer dan 8 maanden was.

grts. Jeroen
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

AvB schreef:Veel kan ik niet toevoegen, alleen Diogenes beslissend bij de Slag om Arnhem?
Uit m'n hoofd en met de kennis van nu: Hoewel de ondergrondse er op had gewezen, is Diogenes vooraf niet buitenspel gebombardeerd; een van de handvol grote blunders rond het begin van die Slag die daarom wel moést mislukken. Ook heel merkwaardig als je Hoets hebt gelezen over hèt Leitmotiv uit de tijd: Misleiding. Niks nieuws onder de zon, dus...

Dank en groet,
Geert
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 08 mar 2013, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Jeroen R. schreef:Marine Mammut en Luftlagekaart? Ging het niet om een 'Seewarnanlage' dus voor het hebben van een 'Seebild'?
Ja, hier kreeg ik ook een beetje hoofdpijn van! Hou me graag aanbevolen voor een of een paar volzinnen terzake!
Jeroen R. schreef:Las trouwens dat de bouwtijd van een Mammut soms meer dan 8 maanden was.
Lijkt mij niet langzaam, gelet op de grote hoeveelheden staal en beton en de slecht toegankelijke bouwplaatsen; het zal toen vast binnen de planning van tijd en budget zijn gegaan, denk je niet? Zie de huidige afbraak en nieuwbouw bij het Leyenburg. Las trouwens ook dat bunkers als een van de weinige bouwwerken ter wereld geen fundament kregen, onder meer om mee te geven aan explosies. Daarom rolden ze natuurlijk later ook zo makkelijk in zee, zoals je vanaf een van onze eilanden [Goeree?] zo mooi kan zien.

Dank en groet,
Geert
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Bunkers hadden soms wel degelijk een fundament, de sohle genoemd.
veelal een ongewapende fundering van stampfbeton. indien nodig werd de bunker voorzien van een extra grote funderingsplaat.
er kon ook gekozen worden voor een toepassing die moest voorkomen dat bij een bijna treffer de bunker opgetild zou worden.

Zoals in de berichten staat aangegeven was de fumo 5 een fahrbahre drehstand, dus een mobiel ding.

Ik heb eens iemand geïnterviewd die had gewerkt aan de V143, deze man wist te vertellen dat het materiaal m.b.v. een heiwagen de''vulkaan'' op werd getrokken, en dat het storten dag en nacht doorging.
alleen als er fliegeralarm was gooide men het licht even aan en uit en dan was het wegwezen!

8 maanden lijkt me wel heel erg lang hoor! misschien was dat inclusief het fabriceren van het radarscherm en de electrische installaties?
gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

De data van de Mammuts gingen naar bunker Zander in Zandvoort voor de Luftlagekaart en dan naar de Divisionsgefechtstand (DIOGENES) te Deelen, die bij de Slag om Arnhem zo’n beslissende rol speelde.
Denk dat dit niet geheel juist is. De KM Mammut zal zeker niet primair aan Zander gemeld hebben .....
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

inderdaad dat klopt niet, Moritz rapporteerde aan Zander, Anton als marine radar natuurlijk niet...
FuMo 52 en FuMo 53 konden overigens wel vliegtuigen waarnemen, op grote hoogten zelf vanaf 120 kilometer!
of men er iets mee deed weet ik niet..

Jeroen, Trenkle schrijft inderdaad dat de bouw van mammutradar (dus niet de bunker) wel tot 8 maanden kon duren :shock:

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

even offtopic:
het verwijderen van de WC bunker langs het pad was een misverstand... deze had eigenlijk moeten blijven staan, aangezien er vleermuizen in overwinterden...
beetje domme fout!

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:inderdaad dat klopt niet, Moritz rapporteerde aan Zander, Anton als marine radar natuurlijk niet...
Inderdaad, Tim, ik was er al bang voor... ANTON zit al jaren op m'n blinde vlek en deze keer werd ik ook nog eens in de war gebracht door dit citaat: Stützpunkt XXXLX Luftwaffe Funksende Anlage 'Zander'. Je ziet, zonder jullie ben ik nergens!

Als de zin op mijn weblog

"De data van de Mammuts gingen naar bunker Zander in Zandvoort voor de Luftlagekaart en dan naar de Divisionsgefechtstand (DIOGENES) te Deelen, die bij de Slag om Arnhem zo’n beslissende rol speelde."

wordt vervangen door:

"De data van de marineradarpost MORITZ op de Vulkaan gingen naar het enorme marineradarcentrum ZANDER bij Zandvoort waar onder heel veel meer ook een marine-Mammut stond. De radarsignalen van de luchtmacht-Mammut ANTON op het Kwartelduin gingen naar… [volgt]. Eind-coördinatie deed de grote Divisionsgefechtstand DIOGENES bij Schaarsbergen/Deelen, die tijdens de Slag om Arnhem door de Duitsers zelf van binnenuit werd opgeblazen; zie http://www.fliegerhorstdeelen.nl/?page_id=44 ",

is het dan in orde?

Dank en groet,
Geert

PS: Waar staan FuMO 52 en FuMO 53 voor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 09 mar 2013, 11:55, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”