Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door ErwinZ »

Funkmess-Ortung (FuMO). De FunkMess-Ortnunggerät 51 (FuMO 51) was de Marine variant met de bijnaam Mammut G. De Luftwaffe variant FuMo 52 stond bekend als de Mammut C.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

ErwinZ schreef:Funkmess-Ortung (FuMO). De FunkMess-Ortnunggerät 51 (FuMO 51) was de Marine variant met de bijnaam Mammut G. De Luftwaffe variant FuMo 52 stond bekend als de Mammut C.
Dank, Erwin! In https://sites.google.com/site/wo2vpr1/g ... in-holland wordt bij Kijkduin/Westduin ook nog FuMO 213, FuMG en FMG 41 G (cB) genoemd bij de Mammuts F en C, maar dat hier uit te pluizen voert wellicht in dit kader te ver?
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door +AW+ »

greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door +AW+ »

...is this Scheveningen or Ijmuiden?

greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

+AW+ schreef:...is this Scheveningen or Ijmuiden?

greetz
Alex
Foto Mammut: Wijk a Zee (Festung IJmuiden).
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door +AW+ »

thankx, Ruud

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Marine Mammut had mogelijk wel een 'lijntje' naar Luftwaffe Zander. Ik weet dat dit op andere plaatsen i.i.g. wel gebeurde met Luftwaffe radar die werd ingezet voor de Marine. Maar 'officieel' heeft het niets met elkaar te maken. Zolang er geen bewijs zwart op wit van is moeten we maar aannemen dat het niet zo was. Waarheen wel? Mogelijk naar de Ortungszentrale te Haarlem (of Bloemendaal?, weet ik even niet). Hier was ook de staf 1. Sicherungsdivision. Maar later werd dat Utrecht. En zat ook de staf 4. Mar.Funkmess Abtlg. te Utrecht-Zeist (waar Anton deel van uitmaakte). De twee compagnieen hiervan waren te Scheveningen en Harlingen, mogelijk gingen de meetgegevens eerst naar dit niveau voordat verdere distributie plaatsvond. Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar dit is wat wellicht toch weer verder helpt.
grt.
JR
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

"De data van de marineradarpost MORITZ op de Vulkaan gingen naar het enorme marineradarcentrum ZANDER bij Zandvoort waar onder heel veel meer ook een marine-Mammut stond. ....
Niet juist, de data van de marineradarpost (bootjes)ging zeker niet (primair) naar Zander (vliegtuigen). Zander was een LW stelling (vliegtuigen). In Zander (vliegtuigen) stond geen KM Mammut (bootjes).

Verder zie verhaal van Jeroen, die lijntjes waren er vast wel. Maar maakt het ws. te complex, je wil een eenvoudig verhaal toch?!
Ook geen idee waar de data van de KM Mammut (bootjes) precies heen ging en hoe de KM organisatie (bootjes) hierachter precies in elkaar stak.
Dank, Erwin! In https://sites.google.com/site/wo2vpr1/g ... in-holland wordt bij Kijkduin/Westduin ook nog FuMO 213, FuMG en FMG 41 G (cB) genoemd bij de Mammuts F en C, maar dat hier uit te pluizen voert wellicht in dit kader te ver?
Zelfde opmerking voor deze toestellen, dit aanhalen maakt het complexer.

De marine (bootjes) deed idd ook nog iets met vliegtuigen en kustverdediging, dan komen we in de KM Flak organisatie (vliegtuigen) en de kustartillerie (Seetakt en Seeart (bootjes)), vuurleiding etc..

De LW (vliegtuigen) daarnaast deed op veel andere manieren aan luchtverdediging. Ik noem Bommenwerpers, jachtvliegtuigen, luchtafweer etc. ......

De Mammuts waren primair voor waarneming, zowel de KM Mammut ( bootjes) als de LW Mammut (vliegtuigen), dit is denk ik voldoende voor je verhaal over de twee Mammut in Scheveningen.

Wil,je de diepte in .... Wie weet gaan de forumleden ook deze uitdaging aan ;)

@ Jeroen, van de communictielijnen vanuit de KM Mammut ben ik maar weinig tegengekomen, zelfde geldt voor de bevelstructuur. Heb jij de KTB's van de SD wel eens nagezien? Is dit een mogelijke ingang om dit eens verder uit te zoeken?

G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef: je wil een eenvoudig verhaal toch?!
Inderdaad!

Aan allen die meewerkten om http://westduinmammuts.blogspot.nl zo mooi te maken als het nu is. Ik ben jullie zeer dankbaar! Het resultaat mag er zijn; we hebben in een week bijna 100 berichten op dit forum uitgewisseld en dat is me alleen nog maar op het grote Santiagoforum overkomen.

Van huis uit zou ik graag het grotere verhaal bij elkaar sprokkelen, maar ik ben tegen m'n grenzen aangelopen en ga dat dus niet meer proberen. Het verhaal van al die bunkers en Mammuts met hun intrigerende (bij)namen en (rug)nummers herbergt nog veel geheimen voor me, dus ik blijf jullie wel volgen; zeker ook wat Cäcilie betreft; zij boeit me zeer!

Wel heb ik nog een kleine wens: een foto van de Mammuts met verklarend onderschrift en bronvermelding, zoals die (vrijwel) zeker op de Vulkaan en het Kwartelduin hebben gestaan, waarbij duidelijk uitkomt dat de ene stond en de ander lag. Ik had verwacht dat de staande vooral omhoog in de lucht en de liggende meer vlak langs de horizon zou kijken.

Er staat al een filmpje vanaf de top van de Vulkaan op YouTube maar dat smaakt naar meer, dus...

Met nogmaals dank en hartelijke groeten,
Geert

PS: Misschien komen we elkaar ook nog wel eens tegen in het Englandspielverhaal waarover het laatste woord nog lang niet gezegd is. Dat is een andere vooral Haagse historie die het doorgeven aan de volgende generatie meer dan waard is, vooral op het gebied van de misleiding die op heden weer zo welig tiert.

PPS: Een andere zoektocht naar 96 Scheveningse vissers die al in 1941 -dus twee jaar voor de grote ontruiming van Duindorp, waarnaar het monument op het Tesselseplein met zijn jaartal 1943 nogal nadrukkelijk verwijst- naar het werkkamp Twilhaar bij Nijverdal in Overijssel gingen, heb ik onlangs opgegeven. We hebben ze al die jaren niet kunnen traceren en dat is echt heel bijzonder. 'Niemand' in Scheveningen bleek dit verhaal nog te kennen of erover te willen praten. Willen jullie nog eens in oude familiealbums kijken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Hoi Geert,
de tekening in jouw bijlage heb ik een gepost op het axis history foum.., deze tekening ligt in het haags gemeentearchief.

Ik wil je met klem aanraden het boek ''van verdediging naar bescherming'' te kopen, over de atlantikwall in Den Haag.
hierin staat het hele verhaal van de atlantikwall beschreven,inclusief de mammut complexen. Daarmee kan je de mammuts in perspectief plaatsen.
je kan het boek o.a. kopen bij kruidenierswinkel hogendoorn in de sloepstraat in scheveningen.
waarschijnlijk de nuttigste 40 euro die je aan een boek uit kan geven.

beide mammuts stonden gewoon verticaal, zoals je op de foto van de flakkeese straat kan zien. (de luftwaffe mammut op de achtergrond)
het was de bedoeling om vliegtuigen zo vroeg mogelijk waar te nemen, als je je radarscherm horizontaal plaatst kan je ze pas waarnemen als het te laat is...

dus nog 1 keer ter verduidelijking: marine mammut ANTON op de vulkaan gedragen door 3 masten.
luftwaffe mammut MORITZ op het kwartelduin gedragen door 4 masten.

in de bijlage een slechte foto van de gedemonteerde mammut van anton. (bron: gemeentearchief den haag)

onderstaand wat informatie over de mammuts uit ''die deutsche funkmessverfahren '' van fritz trenkle

over de marine mammuts:

FuMG 41 G (ga), FuMO 51 ''mammut gustav'' afmetingen radarscherm 5,3X9.6 meter, later 10,6X9,6 meter stond op een betonvoet en kon draaien. vroege mammut, weinig gebouwd, Zeker niet in Den Haag...
FuMG 41 G (gf), FuMO 52 ''mammut Casar'' afmetingen radarscherm 13,8X19,4 meter hing aan 3 vakwerk masten op een bunker. bereik: grote schepen tot 40 kilometer, vliegtuigen tot 120 kilometer.
FuMG 42G (cf), FuMO 53 ''mammut Cacilie'' afmetingen radarscherm 13,8X19,4 meter hing aan 3 vakwerk masten op een bunker. prototype om te testen om met ''kortetijdpeiling'' (weinig impulsen in grotere afstanden) te peilen en de mogelijkheid data te kunnen aflezen op fluorescerende buizen (zegt mij verder weinig)

luftwaffe mammuts:

FuMG (flum) 41G (fF) ''Mammut I'' afmetingen radarscherm 10X25 meter, hing aan 4 vakwerk masten en bestond uit 8 Freya antennes aan elkaar gekoppeld.
de bovenste rij diende voor het zenden, de onderste voor ontvangen.

FuMG (flum) 41G (f) ''mammut II friedrich'' afmetingen radarscherm 11,1X28,5 meter hing aan 4 vakwerk masten. verbeterde versie van de mammut I, met 100 kilowatt zender.

kenmerkende eigenschap van de luftwaffe mammuts: om zowel de hoofd aanvlieg als terugvlieg route te kunnen bestrijken, werden de antennes vaak rug aan rug op de vakwerkmasten geplaatst.
(misschien vanwege dit extra gewicht 4 masten in plaats van 3)
met een Freya systeemset kon het systeem vliegtuigen op 8 kilometer hoogte vanaf 300 kilometer waarnemen.. bij lagere vlieghoogten werd dit natuurlijk minder: ''tiefflieger'' op 50 meter hoogte konden tot 35 kilometer worden waargenomen.

Het grote verschil tussen de marine en luftwaffe mammut was dat de marine mammut op hogere frequenties werkte, en op 3 in plaats van 4 masten stond.

De luftwaffe mammut bij moritz was waarschijnlijk een mammut I...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:beide mammuts stonden gewoon verticaal, zoals je op de foto van de flakkeese straat kan zien
Hi Tim, zeer bedankt voor deze aanvullende info! Dat moet ik even herkauwen voordat het goed tot me doordringt.
Er is een misverstand gerezen over staan en liggen; met liggend bedoelde ik wat je op genoemde foto ziet.
Het zou leken enorm helpen om bij hoogte- en breedtematen even hxb of bxh te zetten; dat scheelt veel gezoek.
Mocht je horen van een excursie langs bedoelde duinen, dan hou ik me zeer aanbevolen!
Genoemd boek ga ik zeker even bekijken, in de hoop dat ik daar ook niet in verdwaal.
Het was een prachtig avontuur waarvan ik zeer heb genoten; vooral dat heen- en weerflitsen van berichten. Zie bijvoorbeeld ook mijn http://www.caminodesantiago.me/board/mi ... ml#p107482 over The Santiago Enigma.
Groet,
Geert
http://westduinmammuts.blogspot.nl
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 12 mar 2013, 01:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door +AW+ »

greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Hi Alex, as fas a i know that is a mistake...
no wassermann in scheveningen!
er zijn ook geruchten over een elefant anlage in scheveningen.
deze zou op de zendmast van radio scheveningen gemonteerd zijn. ik heb er nooit bewijzen van gevonden :?

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

altijd hoogte X breedte... anders zou je op de foto's allemaal smalle hoge radarschermen moeten zien ;)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Dan moet er nog een Moritz langs de kust zijn geweest want de foto vanuit de Flakkeesestraat toont een liggend model.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”