Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:Leuk zo'n topic over de mammut
Hardstikke leuk! Maar, het blijkt nog niet zo simpel om een kort verhaal te schrijven over die twee Mammuts op de Vulkaan en het Kwartelduin. Het is nog wel even flink worstelen met al die (dubbele) namen, afkortingen en getallen.
Ook Cäcilie speelt verder op. Was er eerst 1 bron, nu zijn het er al 3 en naar goed journalistiek gebruik is dat genoeg:

A - http://www.atlantikwall.info/radar/nieder/rnl_.htm -
B - http://www.deutschesatlantikwallarchiv. ... mo_1-5.htm -
C - http://www.fortendenhelder.nl/radars/mammut.htm -

Wat denken jullie? Was Cäcilie de Mammut op de Moritz?
Dat zou het gezamenlijke plaatje wel mooi rond maken!
Het gaat misschien iets langer duren dan eerst gedacht...

5-3-13 aanvulling van Ruud:
D - viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37196 - Adm_Ndl_dd 11 1943.jpg – Mammut Cäcilie FuMo 53 (seetakt) -
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 06 mar 2013, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

jopaerya schreef:Voor U
Zeer bedankt! Het duurt nog even met een inhoudelijke reactie. Eerst even aan de slag met Google Earth. Leuk!

6-3-13
8. 52 04 55 N 04 14 51 E = Vulkaan
9. 52 04 43 N 04 14 11 E = 100 meter pal ten noorden van de Vulkaan [?] Wat lag daar?
Hier moet ik nog even over nadenken.
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 06 mar 2013, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Nu wel de goede Mammut hoop ik ;-)
planningsdatum 29 sept 42!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

mooi hoor!
dat ze al zo vroeg aan het plannen waren met die marine mammut!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

Pilgrimsplaza schreef:
tim schreef:Leuk zo'n topic over de mammut
Hardstikke leuk! Maar, het blijkt nog niet zo simpel om een kort verhaal te schrijven over die twee Mammuts op de Vulkaan en het Kwartelduin. Het is nog wel even flink worstelen met al die (dubbele) namen, afkortingen en getallen.
Ook Cäcilie speelt verder op. Was er eerst 1 bron, nu zijn het er al 3 en naar goed journalistiek gebruik is dat genoeg:

A - http://www.atlantikwall.info/radar/nieder/rnl_.htm -
B - http://www.deutschesatlantikwallarchiv. ... mo_1-5.htm -
C - http://www.fortendenhelder.nl/radars/mammut.htm -

Wat denken jullie? Was Cäcilie de Mammut op de Moritz?
Dat zou het gezamenlijke plaatje wel mooi rond maken!
Het gaat misschien iets langer duren dan eerst gedacht...

5-3-13 aanvulling van Ruud:
D - viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37196 - Adm_Ndl_dd 11 1943.jpg – Mammut Cäcilie FuMo 53 (seetakt) -
dat het op 3 websites staan betekend nog niet dat het waar is...
de bovenste 2 sites staan veel foutjes op, zo lag ANTON niet in stp. XXXX M, en was het geen FuMo 214 toch?

ook stond er bij de mammut kwartellaan (moritz) geen wassermann radar.en geen FuMo 53 cacilie.. (edit: de mammut op moritz stond op 4 masten)

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

100 meter te noorden van de mammut lag een bunkertje met flak op het dak..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:dat het op 3 websites staan betekend nog niet dat het waar is...
Opnieuw zeer bedankt voor je bijdrage, Tim!

Wat je zegt is natuurlijk waar en dat heb ik ook niet bedoeld te zeggen. Vier bronnen betekent voor mij alleen maar dat er alle reden is om dieper te graven om de werkelijkheid boven tafel te krijgen. Wellicht was het destijds ook wel de bedoeling om het niet al te simpel te maken voor nieuwsgierige Aagjes...

Heb jij al wel een idee wat de Cäcilie dan wel was? Ik ben aan deze zoektocht als volstrekte leek begonnen vanwege de zeer interessante journalistieke aspecten, maar het duizelt me inmiddels van de vele (bij)namen, (rug)nummers en concurrerende diensten.

Net heb ik ook ontdekt dat hetzelfde object door verschillende diensten en in verschillende tijdperken diverse namen (afkortingen zoals FuMG en FuMO voor Cäcilie) en nummers had.

Dat wordt het voor een leek wel heel erg moeilijk, dus ik hoop van harte dat jullie me willen blijven helpen met het maken van een kort en simpel verhaaltje voor leken over de Vulkaan en het Kwartelduin en wat er daarvan te zien en zelfs op afstand ook in detail te herkennen is op die foto waar ze allebei op staan. Wat zie je daar? Wie, Wat, Wanneer en Waarom?

Vraagje: Zou Cäcilie misschien de latere naam van een nieuwere editie van hetzelfde beoogde radarscherm kunnen zijn?

Als altijd zeer bedankt!
Geert
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 06 mar 2013, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:100 meter te noorden van de mammut lag een bunkertje met flak op het dak..
De lijst gaat kennelijk over grote objecten, dus misschien is het wel een verschrijving?

Kijkduin coördinaten.doc
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37221 -
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=45#p37229 -
8. 52 04 55 N 04 14 51 E = Vulkaan – Geräte-art 5 [?]
9. 52 04 43 N 04 14 11 E = 100 meter ten noorden van de Vulkaan [?] – idem 52 [?] Was het Kwartelduin bedoeld?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

Pilgrimsplaza schreef:
tim schreef:100 meter te noorden van de mammut lag een bunkertje met flak op het dak..
De lijst gaat kennelijk over grote objecten, dus misschien is het wel een verschrijving?

Kijkduin coördinaten.doc
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=30#p37221 -
viewtopic.php?f=18&t=3543&start=45#p37229 -
8. 52 04 55 N 04 14 51 E = Vulkaan – Geräte-art 5 [?]
9. 52 04 43 N 04 14 11 E = 100 meter ten noorden van de Vulkaan [?] – idem 52 [?] Was het Kwartelduin bedoeld?
Ik heb met niet in de voorgaande discussie verdiept, maar als het om een afwijking gaat, het volgende; ik meen dat je wbt het coordinatenstelsel het eea moet omrekenen om de locatie juist op Google maps te krijgen.
Hoop niet dat ik verwarring zaai met deze opmerking, want ik ben er niet meer geheel zeker van, maar weet dat ik hier ook me heb lopen stoeien. EDIT Zie volgende berichten, toch verwarring, ik zit er ws. naast, negeer deze post EDIT
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 07 mar 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef: als het om een afwijking gaat, het volgende; ik meen dat je wbt het coordinatenstelsel het eea moet omrekenen om de locatie juist op Google maps te krijgen.
Dat is nieuw voor me; ik hou me aanbevolen voor tips. Mijn ervaring is dat je de leestekens voor graden, minuten en seconden kunt weglaten [niet de . als die ergens in staat!] en dat je van de O voor Oost de E voor East moet maken. Dank!

PS: Google Earth heeft misschien ook moeite met de hoogteaanduiding? Ik krijg voor het Kwartelduin 18 meter, de Vulkaan 16 meter en 19 meter voor het Haagse Duin tegenover Pier 32, met het zeeniveau telkens op 0 meter. Daar zit natuurlijk voor alle nog de speling van eb en vloed bij. De relatieve aanduiding lijkt me wel weer in orde, want je kunt zelf zien dat laatstgenoemd duin [nu] het hoogste is. De Vulkaan was voor de crisis van de jaren '30 veel lager en wordt kennelijk in allerlei bronnen soms ten onrechte de hoogste genoemd. Hebben de bunkers waar het hier over gaat hun duintop misschien ook verhoogd of verplaatst...?
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Bij mij lukt plaatjes in het bericht zetten niet. Dan maar een bijlage.
Grt.
J
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

Deze informatie is uit een RAF rapport over de locatie's van radar , let wel op dit is gemaakt op basis
van luchtfoto's en was gemaakt voor de invasie . Natuurlijk kan hier wel ENIGMA informatie in zitten .

De Engelse locatie voor de Fu.M.O. 52 ( SH Engelse code ) wijk niet veel af van de Duitse locatie en hier
ook de locatie voor het Luftwaffe Mammut ( H ) bij de Kwartellaan . Voor de opstellingshoogte van het
radar zou dit ook niet te maken kunnen hebben met de hoogte van het radar ??

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

"Pilgrimsplaza"
....... Wellicht was het destijds ook wel de bedoeling om het niet al te simpel te maken voor nieuwsgierige Aagjes...
Lijkt me niet

.....Ik ben aan deze zoektocht als volstrekte leek begonnen vanwege de zeer interessante journalistieke aspecten, maar het duizelt me inmiddels van de vele (bij)namen, (rug)nummers en concurrerende diensten.
We kennen het :P


Dat wordt het voor een leek wel heel erg moeilijk, dus ik hoop van harte dat jullie me willen blijven helpen met het maken van een kort en simpel verhaaltje voor leken over de Vulkaan en het Kwartelduin en ........
Kom met je verhaal, dan wordt er vast wel op geschoten, denk dat dat beter werkt.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Bas de Mos »

Ik weet niet wat je vraag nu precies is en krijg de coördinaten niet in Google Earth, maar ik heb hier het een en ander over de blootgekomen bunkers staan: http://atlantikwallmuseum.nl/projecten/ ... n2011.html

Oh zie dat je je bericht hebt verwijderd. Dit was in ieder geval m'n antwoord er op.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Zie de coördinaten in de bijlage van Jos' bericht:

52 04 54 N 4 14 52 E = 25 m pal west van de eerste kruising in het Kwartelpad,
waar je linksaf zuidelijk gaat naar het Kwartelduin 70 meter verderop.

52 04 45 N 4 14 10 E = 165 m pal noord van de Vulkaan; vlakbij de slag naar het naaktstrand. Dichtbij het kleine bunkertje dat vorig jaar is blootgegraven en weg moest omdat het 'een gebiedsvreemd element' was; zelfs mij sprongen de tranen in de ogen...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”