Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

Hallo

Even terug komen op de eerste foto , er is een Duits document dat er verplicht een nep radar in de omgeving
van het echte radar gebouwd moest om geallieerde luchtaanvallen in verwarring te brengen . Helaas kan ik
het nu niet vinden .

Alle foto's en tekeningen die ik tot nu toe hier gezien in bovenstaande berichten is een Marine Mammut radar
te herkennen aan de drie hoge peilers waaraan de radar panelen zijn bevestigd , de Luftwaffe uitvoering heeft
vier pijlers .

Groeten Jos

P.S. Er is een foto van Duindorp met het Luftwaffe radar op de achtergrond
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

tim schreef:Hoi, de betrokkenheid van het van stolkpark (Fuhrer der Schnellboote). Is dat hier het commando over de schnellbooten (internationaal)
Ruud, is de codenaam van de mammut in wijk Bruno? Dan zouden het jongens namen kunnen zijn..
Jawel Tim.

Mooi overzicht met stellingen zie de sites van SES (http://www.gyges.dk): http://www.gyges.dk/FuMO%20locations%20 ... ea%203.pdf
Codenamen zijn daar ook te vinden.

Wbt de bouw van de KM Mammut, is er een relatie met de datum waarop de fuhrer der schn.b. naar Scheveningen kwam? De afstand Wijk a Zee Scheveningen is niet zo groot, in Frankrijk was er meer afstand tussen de Mammuts. Suggesties: Fuhrer der Schn.b. / geografische beperkingen-ligging / techn. Beperking van toestel (discriminatie vermogen) in relatie tot het zeegebied en risico / havens cq schnellboot stutzpunkte ......
Leuk om een kaartje te maken dan worden dergelijke vragen altijd snel helder, even snel iets in elkaar gestoken, met als basis de kaartjes van gyses.dk. .... direct duidelijk wordt dan mijn opmerking over afstand niet relevant is.
Kaart zie: viewtopic.php?f=18&t=3543&p=37136#p37136
Even terug komen op de eerste foto , er is een Duits document dat er verplicht een nep radar in de omgeving
van het echte radar gebouwd moest om geallieerde luchtaanvallen in verwarring te brengen .
Gaaf, specifiek voor de KM of voor de Wehrmacht in het algemeen? De vraag is of dit in de praktijk ook werd uitgevoerd, ken jij situaties in Nederland? Ben toch wel verbaasd dat jij dit niet kan vinden, dacht dat Jack en ondergetekende hier patent op hadden :lol:

G,Ruud

Ps Geert, ben je bekend met de werkgroep Kriegsmarine, deze kan je benaderen als je nog verder de diepte in wilt. Tip twee Axis Historie Forum (even googlen)
Laatst gewijzigd door Ruud op 03 mar 2013, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

sirpsycho schreef:Geert, graag gedaan zover en ik bewonder je enthousiasme voor het onderwerp. Denk alleen dat je op die stortvloed van vragen niet allemaal antwoord krijgt (zou wat uurtjes typen worden :D ) maar een hoop dingen kun je gemakkelijk opzoeken. Ik zal vast een paar aanwijzingen geven.

Allereerst, de terminologie is hier op het forum te vinden: viewtopic.php?t=2050
Typologie hier http://www.bunkerfotos.nl/typologie.htm
Naamgeving heeft voor zover ik weet geen systematiek. In Festung Boulogne had bijvoorbeeld elk Stp. en W.n. de naam van een bloem.
Nummer 1, 2 en 3 van Tim's afbeelding staan ook op de door jouw gepostte kaart inc. verklaring.. 1 is V143 Mammutstand, 2 is M151 unterkunft(onderkomen) en 3 is een 656 unterkunft.

De rest heb ik zo gauw niet paraat ;)
Dank voor je hulp, Bas!
Een beetje Ausdauer is wel nodig, want het is voor een leek vreselijk ingewikkeld.
Opzoeken is voor mij ook allesbehalve "gemakkelijk", anders had ik dit forum wel eerder gevonden...
Je verklaring van de nummering van de bunkers op de Vulkaan staat inmiddels in het schema.
Conclusie: Erika en Ursula waren inderdaad als bunker naaste buren op de top van de Vulkaan en Erika droeg de Mammut.
Ik hoop dat je mee blijft doen!
Dank en groet,
Geert
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Remco de Goede schreef:Hoi Geert,

Even een reactie van mijn kant op een van je vragen:

Speelden Clingendael, het Van Stolkpark en Overvoorde een rol?

Clingendael en van Stolkpark weet ik niet (is niet mijn expertise gebied). Overvoorde (waar ik een en ander van weet ;) )speelde sowieso geen enkele rol hierin. Wat de exacte rol van Overvoorde wel was, daar word achter de schermen nog steeds aan gewerkt ;)

Tevens mbt je vraag over namen etc van steunpunten. In KVA B (Frankrijk) waren een heleboel namen op een soort van "alfabetische volgorde"
Hier een overzichtje: http://www.bunkerfotos.nl/kvab.htm
Dag Remco,

Zeer bedankt voor je uitleg!

Hier wat ik eerder vond over het Van Stolkpark en daarin met name die prachtige Villa Sandhage op de hoek van Hogeweg en Duinlaan, waar Petersen resideerde: http://www.bunkerfotos.nl/typologie149.htm - V149 Befehlstand fur den Führer der Schnellboote – http://www.fortendenhelder.nl/Bunkers/F ... lboote.htm

http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/wkm [zie Schnellboote.doc] - Het Führer der Schnellboote complex te Scheveningen M.S.Laarman - De bunkers van het FdS complex kunnen eigenlijk niet onbesproken blijven zonder nader in te gaan op het doel van deze bunkers, de functies van de staf die in de wijk gelegerd was, en de personen die er leefden. Bovenal; de boten welke aangevoerd werden vanuit de villa op de Hogeweg 18.

Je opmerking over alfabetisering is ook heel interessant. Zo werden destijds ook vele werkkampen bevolkt.

Blijf svp meedoen!
Dank en groeten,
Geert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Ps Geert, ben je bekend met de werkgroep Kriegsmarine, deze kan je benaderen als je nog verder de diepte in wilt. Tip twee Axis Historie Forum (even googlen)
Ruud, ik heb daarop tevergeefs gegoogled, maar bedoelde je deze: http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/km_nl.htm ?
Nog een paar vraagjes als het mag:
- Wat was de KM Mammut?
- Mbt nep radar: Ockenburg was een schijnvliegveld: http://www.atlantikwallmuseum.nl/freiek ... hafen.html . Zou het hoekige gebouw rechts aan de horizon gezien vanuit de Flakkeesestraat een nep Mammut bij het Zeehospitium kunnen zijn? Lag de Vulkaan nog iets verder naar rechts aan de horizon, net verscholen achter het hoge gebouw op de voorgrond?
- Nog even over de naamgeving van de Mammuts: Is het niet vreemd dat, terwijl men toch heel ver ging in het geven van zoveel mogelijk diverse namen en nummers, men bij 'onze' twee Mammuts, die toch zo verschillend waren van herkomst en functie, dat nou net niet deed?
Dank en groet,
Geert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

Pilgrimsplaza schreef:
Ruud schreef:Ps Geert, ben je bekend met de werkgroep Kriegsmarine, deze kan je benaderen als je nog verder de diepte in wilt. Tip twee Axis Historie Forum (even googlen)
Ruud, ik heb daarop tevergeefs gegoogled, maar bedoelde je deze: http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/km_nl.htm ?
Nog een paar vraagjes als het mag:
- Wat was de KM Mammut?
- Mbt nep radar: Ockenburg was een schijnvliegveld: http://www.atlantikwallmuseum.nl/freiek ... hafen.html . Zou het hoekige gebouw rechts aan de horizon gezien vanuit de Flakkeesestraat een nep Mammut bij het Zeehospitium kunnen zijn? Lag de Vulkaan nog iets verder naar rechts aan de horizon, net verscholen achter het hoge gebouw op de voorgrond?
- Nog even over de naamgeving van de Mammuts: Is het niet vreemd dat, terwijl men toch heel ver ging in het geven van zoveel mogelijk diverse namen en nummers, men bij 'onze' twee Mammuts, die toch zo verschillend waren van herkomst en functie, dat nou net niet deed?
Dank en groet,
Geert
Vragen mag ... zolang het weer niet beter wordt zal ik ook zo vaak mogelijk antwoorden ;)

1. http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/ (aanmelden om bulletin te ontvangen en bijeenkomsten te bezoeken)
2. KM = Kriegs Marine, de Kriegs Marine Mammut
3. Geen idee, wordt mi. speculeren. Beperk je vooral tot feiten en bronmateriaal (bijvoork. Duits), foto's kunnen ondersteunen.
4. Heel verhaal, blijf je vooral verbazen. Tip; kijk verder dan Scheveningen, maak lijstjes van het geheel, de Duitse organisatie strekte verder dan Scheveningen.

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ruud op 03 mar 2013, 12:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

jopaerya schreef:Hallo

Even terug komen op de eerste foto , er is een Duits document dat er verplicht een nep radar in de omgeving
van het echte radar gebouwd moest om geallieerde luchtaanvallen in verwarring te brengen . Helaas kan ik
het nu niet vinden .

Alle foto's en tekeningen die ik tot nu toe hier gezien in bovenstaande berichten is een Marine Mammut radar
te herkennen aan de drie hoge peilers waaraan de radar panelen zijn bevestigd , de Luftwaffe uitvoering heeft
vier pijlers .

Groeten Jos

P.S. Er is een foto van Duindorp met het Luftwaffe radar op de achtergrond
Dankjewel, Jos, voor je informatieve reactie!
Bedoel je de foto vanuit de Flakkeesestraat die verderop naar beneden staat?
Dat was dus een liggend model; hoe zit dat met de bovenbedoelde Mammut?
Graag weer een reactie!
Mvg Geert
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

He Geert

Niet zo dwingend op de zondag de dag des heeres , ja, ik bedoelde die foto van de Flakkeesestraat
met op de achtergrond het Luftwaffe Mammut met vier pilaren . Let wel op niet alle Luftwaffe Mammuts
waren op L 485 gebouwd . Helaas kan ik je niet helpen met de exacte maatvoering van de twee typen
Mammut , maar zoals je zelf ziet is de Luftwaffe Mammut groter dan de Kriegsmarine Mammut .

De naamvoering van de radarpost Kriegsmarine Mammut w.n. 66 was volgens twee bronnen "Anton"

Groeten Jos
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Na lang zoeken gevonden. Zie bijlage. Wel leuke achtergrondinfo.
JR
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Waar tovert die Rijpsma t toch weer allemaal vandaan ;) :)
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

jopaerya schreef:Niet zo dwingend op de zondag de dag des heeres
Hi, Jos, opnieuw zeer bedankt voor je hulp! Ik kan niet goed inschatten hoe dit citaat is bedoeld, maar als ik iemand raak dan hoor ik het graag van hem of haar zelf en dat kan ik zeer waarderen. Hoe dan ook, dwang is natuurlijk niet aan de orde! [Op m'n werk heb ik wel eens de bijnaam Mister Consensus opgevangen; daar heb ik ook geleerd dat elke collega een bijzondere kwaliteit had.]
Je technische opmerking staat inmiddels in het concept-verhaal. Nog even en ik kan aan de slag met de uitwerking.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Jeroen R. schreef:Na lang zoeken gevonden. Zie bijlage. Wel leuke achtergrondinfo.
JR
Geweldig, Jeroen! Zeer bedankt! Als ik het goed gelezen heb, dan kom ik er wellicht nog op terug. Groet, Geert
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

hoi luitjes,
Dit documengaat over de luftwaffe mammut aan de kwartellaan.
Dat het straks niet door elkaar gaat lopen :ugeek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Jeroen R. »

Sorry, alsnog hoop ik dan dat iemand het interessant vindt!
Kweet meer van de eilanden ;-)
Qua toveren; het is onbesteld meegekomen uit archief BaMa te Freiburg.
Grt. JR
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

@ Pilgrimsplaza , het was gewoon een grapje , trek het je niet aan .

@ Jeroen , bedankt voor het document , eindelijk een vermelding van het Luftwaffe Mammut .

Groeten Jos
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”