Onbekende bunkers

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Ruud »

Zes weken per bunker op het Semafoor (502/134)! Dit mbv een sloopkogel en kraan met een 'betonprikker'. Kruk heeft idd een 'grappig' boekje uitgebracht, helaas heeft men het slooparchief opgeruimd ... tenminste, dit is wat ze laten weten op een verzoek tot het raadplegen van dit archief.
g,Ruud

ps ik heb een nieuw onderwerp gemaakt BUNKERSLOOP, plaats hier wbt IJmuiden, de algemene bunkersloop informatie. Specifieke sloopplaatjes aub onder het betreffende WN. Dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Onbekende bunkers

Bericht door BunkerKB »

Ruud en overige lezers,

Recentelijk via een bericht op Facebook zijn er twee foto's in beeld gekomen over de kwestie Onbekende bunkers.

Beide foto's werden geplaats op Facebook, Bunker pictures wo 2.
Met toestemming van de eigenaar Jean-Paul van Luijn, mag ik deze gebruiken voor op dit forum. Jean-Paul, dank hiervoor.

Om te beginnen bij de eerste foto van dit onderwerp. Deze staat in spiegelbeeld.
667 juiste positie..jpg
Nu mijn foto erbij om dit te bevestigen en te zien dat we het over de 667, hebben alwaar het kanon uitkomt.
5002-667..jpg
Op Facebook werd deze foto geplaats van Jean-Paul. Met de veronderstelling dat dit de bunker van het kanon was.
Na onderzoek van zijn foto kwam ik erachter dat dit de 5002-612 is.
5003-612.jpg
Foto Jean-Paul.

Door verschillen te beoordelen van zijn en mijn foto kwam ik tot de conclusie dat dit de 612 is. Bijzonder detail is de overgang naar de muur.
Deels als steun voor de bunker en zeewering gebruikt zal zijn.
Ander detail is het onderstel wat in de kuil ligt. Geen idee waarvan.
667 achterkant met onderkomen..jpg
Dit is de foto van mij met zicht op de achterkant.

De volgende foto is de voorzijde van de 612 met muur. Ook weer van Jean-Paul.
5003-612. .jpg
Foto Jean-Paul.
Let vooral op het duingras voor de geschuts opening.

Als ik de laatste foto beoordeel was deze aardig verzand geraakt en altijd zichtbaar geweest. Maar door de nodige stormen is het duin beschadigd geraakt. Dit zie je links op de foto. En tijdens dit proces is de 667 ook bloot gekomen met het kanon er nog in.

Hopend dat we hiermee dit Baupunkt als zodanig kunnen afsluiten. Jean-Paul, nogmaals bedankt.
gr, Ron bakker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door AvB »

Het onderstel achter de 612 lijkt mij een stuk geschut, mogelijk zelfs met de loop nog half in het zand erboven? Het is een aparte pantserplaat. Even zoeken welk kanon.

/edit. 7,65 cm FK30(t) (Skoda 8 cm vz. 30). Met rubber banden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Onbekende bunkers

Bericht door PdK »

Bedankt voor het delen Ron. Ik zag ze ook voorbij komen op Facebook en stond perplex van het mooie beeld met het half verzande / oversneeuwde kanon. Fijn dat het ook hier een plekje krijgt! Dit soort foto's zijn zeldzaam.

Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”