Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ja, dat klopt de garages aan de bergweg. Ze staan inderdaad aangegeven als 1990, maar dat kan niet kloppen, ze zijn duidelijk oud. Dit is denk ik een fout in het kadaster, omdat de de pdok viewer dat ook aangeeft, Ik ben wel meer fouten in het kadaster tegengekomen met betrekking tot bouwjaren. Ook bij burger woningen. B.v. een twee onder een kap waarbij er een verschil van twee jaar in het bouwjaar zit terwijl het wel twee identieke woningen zijn die een gebouw vormen. Is gewoon fout aan het kadaster door gegeven of iemand heeft zich vergist.

Meestal kun je aan een gebouw ook wel zien uit wat voor periode het komt, ook als er aan gesleuteld is.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

En daarom denk ik dus ook dat het een fout is dat die bunker uit de oorlog stamt. Bovendien is deze ook niet opgemeten door het BRV, terwijl alle andere overgebleven gebouwen wel opgemeten zijn.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb een stukje gevonden in Albrecht notities uit de Tiemens documenten over de brandstof-bunker op Deelen, welke volgens mij ook toepasbaar is voor die op Twente (1ste post van dit topic, plaatjes niet meer zichtbaar).
...In dit gebouw bevinden zich 10 of 12 aluminiumtanks, welke afzonderlijk op 4 plaatsen in de vloer zijn verankerd. Iedere tank is lang 2m25; de ??? is 45 cm; diameter 2m. Dikte wanden 1 cm. Er is tevens een pompinstallatie aanwezig, waarmede alle tanks onder water konden worden gezet (geheel of gedeeltelijk). Met deze installatie kan het water ook weer weg gepompt worden. Het is niet duidelijk, waarvoor dit water dient: afkoeling, verberging?...
Zo te horen wellicht een andere constructie als op Twente, maar ik vermoed dezelfde beschermingsmaatregelen.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Dat klinkt vrijwel hetzelfde als wat op Twente gestaan heeft. Op een tekening van Albrecht uit december '44 staat dat de tanks op Twente toen al door de Duitsers zelf weer afgevoerd waren.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2015, 20:34

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Coen »

Ik ontdekte deze 'schuttersput' afgelopen weekend nog in de buurt van vliegveld Twenthe aan de Veendijk tussen Oldenzaal en Enschede t.h.v. de ingang golfbaan Het Sybrook . Regelmatig langs gekomen en toch niets gezien, tot afgelopen zondag dus.

Afbeelding

Afbeelding
Never was so much owed by so many to so few
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Deze is nieuw voor mij, dank daarvoor :)
Valt helaas buiten de dekking van de luchtfoto's dus meer valt er ook niet over te zeggen.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
bob
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 21:04

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door bob »

Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. Prachtige foto's van diverse leden. :D

@scolty, ben je nog bezig met het boek/rapport? Ik zou het heel graag willen lezen zodra het klaar is...
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Er wordt nog aan gewerkt, maar we doen het in onze vrije tijd, dus het is een meerjarenplan ;)
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Ik heb een jaar geleden nog een youtube filmpje gemaakt over de Lonnekerberg en iemand vertelde mij in de comments over een hangar restant. Het was even zoeken, maar ik heb hem gevonden. Ken jij deze ruine?

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UrgVllX22Mc

Een van de foto's die ik gemaakt heb van ruine waar ik op getipt was: https://picasaweb.google.com/lh/photo/c ... 6958024856

Deze ruine was wel pittig om te vinden, Het bos is heel dicht begroeid maar de constructie vond ik opvallend. Het metselwerk is van kalkzandsteen, dat viel mij als bouwkundige meteen op. Bij een verbouwing van een boerderij barak op de zuidkamp waar ik bij betrokken ben viel mij ook al op dat er kalkzandsteen toegepast is. Eerst dacht ik dat dit misschien een na-oorloge verbouwing was van defensie maar het is denk toch origineel.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Deze is mij bekend, en heb ik ook al opgemeten. Dat kalkzandsteen gebruikt is, is normaal. De muren zijn doorgaans twee-en-een-half steens dik, waarvan de buitenste steenlagen de roodgebakken stenen zijn. Dit uiteraard om de illusie van boerderijen door te zetten. Het komt soms ook voor dat de gehele muur van rode stenen is, maar een combinatie is gebruikelijker.
Mag ik vragen welk gebouw op het Zuidkamp je bij geweest bent?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Hier een afbeelding van hoe deze hangar er vermoedelijk uit heeft gezien.
FHT Hangar type Zadeldak.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

De boerderij op de zuidkamp waar ik geweest ben is gebouw Z37 aan de schoolweg. Een particulier wil het verbouwen tot woonhuis met bed and breakfast. Het word intern verbouwd, waarbij de constructie aangepast moet worden. De zoldervloer is ca. 10cm dik en moet worden versterkt omdat de indeling op de beganegrond aangepast word. Hier zijn een paar foto's: AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik twijfelde of het kalkzandsteen origineel is, maar nu denk ik dat dit inderdaad het geval is. De balken onder het plafond lijken beton, maar het zijn staalprofielen bekleed met pleisterlaag op steengaas.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Bedankt voor deze foto's. De indeling van Z37 ziet er nog redelijk origineel uit, volgens deze plattegrond, dus ik denk ook dat het de originele stenen zijn.
Z37.JPG
De stalen hijsbalk op de zolderruimte is een naoorlogse toevoeging. Dit is nog goed te zien aan de buitenkant.

Wat betreft die stalen balk, dat is raar. Tekeningen die ik heb van andere gebouwen op het zuidkamp spreken van een 'betonbalk 250x270'. Heb je misschien een foto van die stalen balk? Dit is een interessante ontdekking :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Thuis heb ik geen foto van de stalen balk, maar op de zaak wel (Het lijkt op een HE profiel maar vooroorlogse profielen zijn anders dan de huidige profielen die in de jaren 50 gestandaardiseerd zijn). We moeten het nodige staal aanbrengen en de betonvloer verdikken met een opstort van zo'n 10cm en deze twee betonlagen aan elkaar koppelen zodat het constructief een betonvloer van 20 cm word met een draagkracht die voor een normale verdiepingsvloer geschikt is. Er zijn geen tekeningen en berekeningen van te vinden en daarom moeten we er vanuit gaan dat de vloer niet meer dan 75 kg/m2 kan hebben (gebruiksbelasting voor een vliering). De nieuwe functie vereist een gebruiksbelasting van zo'n 175 kg/m2 vandaar dat de nodige voorzieningen getroffen moeten worden.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

De bovenverdieping is ook nooit bedoeld om gebruikt te worden, anders dan voor opslag van spul. Daarboven was men niet beschermd tegen splitter.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”