Pagina 4 van 5

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 15 jun 2009, 17:56
door jopaerya
Hallo

Hier een tekening met de nummers 31 t.m. 37 , voor de nummers in de 400 op de Sperre zelf .
Ik heb een incomplete lijst die stopt in Scheveningen met als laatste nummer 347 dus die nummers
in de 400 in Maassluis zouden kunnen passen .

Groeten Jos

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 15 jun 2009, 18:22
door PdK
Ik heb blijkbaar helemaal niet zitten opletten om aan die kaart te refereren. De onderwerpen beginnen overigens een beetje door elkaar heen te lopen.
viewtopic.php?f=38&t=1088&st=0&sk=t&sd=d&start=15" target="_blank

Later kunnen we ze allicht samenvoegen.

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 15 jun 2009, 23:25
door The Viking
Hey u allen...

Ik probeer alles wat met een Walzkörpersperren te maken heeft hier te plaatsen. Al het overige Maassluis nieuws in de andere topic "Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH". Ik ben nog naar één foto opzoek, van de A20/Maassluise weg en dan heb ik ze alle 7. Dan zal ik ze ook hier plaatsen, met Google Earth coordinaten erbij zodat het overzichtelijk wordt voor niet Sluizers.

Peter waarschijnlijk heb je gelijk wat betreffende de sperre nummers met 400 ervoor. Ik denk nu ook dat dit later is gebeurt, misschien door de BRV?

Groet Gertjan 8-)

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 16 jun 2009, 07:27
door jopaerya
Hallo

Ik denk toch dat de nummering Duits is , zie hier de lijst van IJmuiden .

Groeten Jos

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 16 jun 2009, 19:17
door Annelies
Hier een link naar het topic over de tankmuur in Rotterdam.
Daar waren de sperre ook in de 400 serie:
viewtopic.php?f=34&t=253&st=0&sk=t&sd=a&start=15" target="_blank

Gr.
Annelies

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 16 jun 2009, 20:07
door Joop Schreuder †
Het lijkt erop dat alle Sperren in de omgeving van Rotterdam genummerd zijn in de 400 serie. Ook de tankversperring Zwijndrecht-HIAmbacht heeft 400 nummers.

Joop

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 24 sep 2009, 21:02
door sipke de wind
Beste Walzkörpersperre liefhebbers;

Volgens mij is de belijning op de weg nog niet ter sprake gekomen bij betonhindernissen op de wegen in ons land . Altijd stonden deze beton gevaarten 's nachts op donkere wegen ivm de verplichte verduistering. Er gebeurden veel ongelukken met de betonmuren en dan vooral buiten de bebouwde kom. Zowel Nederlanders alsook Duitsers kwamen hierbij om het leven of werden verwond. De Duitse bezetter wilde hebben dat de muren veiliger werden in het verkeer en er ging danook een brief uit met dwingende voorschriften.
Medio 1943 werden de Nederlandse autoriteiten verzocht om maatregelen te nemen. Er diende belijning te komen op het wegdek voor de versperringen, welke aangaf dat men een versperring naderde. Eerst was dat met een mee geleidende middenstreep door de versperring heen. (zomer 1943) Tevens diende er een tweetalig waarschuwingsbord te worden geplaatst aan beide zijden dat men een Sperre naderde. Tenslotte moest op de beton muur wit rode verticale vlakken worden aangebracht. Elk vlak had een breedte van 30 centimeter. Dit om de randen van de muur beter zichtbaar te maken voor het verkeer.
In december 1943 werd de belijning wederom aangepast kennelijk omdat de eerste niet voldoende was. Er moesten er kruisen voor de sperre op het wegdek worden aangebracht. Zie hiervoor de bijgevoegde tekening.
Gr Sipke
Hierbij enkele tekeningen van de landelijke regeling.
22.jpg
Afbeelding 018.jpg
Afbeelding 021.jpg

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 25 sep 2009, 19:57
door Ruud
Dat is leuke informatie, dank!
Wbt de witte pijlen, volgens mij zijn de zwate dotten hierin lichtgevende punten. Ws. aangebracht om detzelfde reden.
g,Ruud

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 26 sep 2009, 10:57
door The Viking
Dat is inderdaad leuke info Sipke! Was het nog nooit tegengekomen.
Thanx...
Gertjan 8-)

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 08 apr 2010, 23:04
door Mark89
Hallo,

wat ik mij nu al een tijdje afvraag is het volgende: waarom zijn de klimijzers in de blokken van de sperre in W.N. 92 in IJmuiden op zulk een rare positie gemonteerd? Zowel in open als gesloten toestand lijken deze ijzers niet echt een functie te vervullen?
En waar diende de lange gleuf aan de bovenkant van het blok voor (zie onderstaande foto)?
@ The Viking: is het diorama al af? Ik ben reuze benieuwd.

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 12 apr 2010, 13:01
door The Viking
Mark89 schreef:@ The Viking: is het diorama al af? Ik ben reuze benieuwd.
Hey Mark...,

Ik heb de tekeningen af en het materiaal in huis, maar ben er HELAAS nog niet aan begonnen. Ik heb even wat andere zaken aan mijn hoofd. Maar het is het eerste project-je welke ik oppak als het weer iets rustiger wordt.

BTW de klimhengsel zijn toch om boven op de sperre te komen als deze gesloten is. De sleuf is de houder waar een stalen balk in valt van het ander kantelblok, althans dat was in Maassluis ook zo.

Groet Gertjan 8-)

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 06 jul 2010, 14:01
door ErwinZ
sipke de wind schreef:Volgens mij is de belijning op de weg nog niet ter sprake gekomen bij betonhindernissen op de wegen in ons land .
De grond belijning was in lichtblauwe kleur en werd niet uitgevoerd op grind (Goh! :D ) Er was ook geen sprake van lichtgevende verf.
De gemaakte kosten kon door de Provincie verhaald worden bij de Duitse bezetter, in dit geval de Landstrassenbevollmachtiger. Rondom de wegen van Groningen was een schilder 60 uur bezig (de beste man had een uurloon van Fl 0,88) en druk in de weer met 26 KG (?) verf wat resulteerde in een offerte van Fl 98,20.

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 12 jul 2010, 17:09
door Ties
Ik zag in het museum van Kornwerderzand ook een kaartje hangen van Kwdz, hierop stond aangegeven dat daar ook twee x een Walzkorper gelegen moet hebben.
Kan iemand dit bevestigen, of beter nog, zijn er foto's van?

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 02 aug 2010, 17:24
door pauldijkstra
Er zijn foto's van, ik heb er een paar, ik zal ze opzoeken.
Groeten,
Paul

Re: Walzkörpersperre

Geplaatst: 03 aug 2010, 19:37
door ducatim901
Ties schreef:Ik zag in het museum van Kornwerderzand ook een kaartje hangen van Kwdz, hierop stond aangegeven dat daar ook twee x een Walzkorper gelegen moet hebben.
Kan iemand dit bevestigen, of beter nog, zijn er foto's van?

Er hebben Walzkörpersperres gelegen, ik dacht idd twee, weet het alleen niet zeker.
In het NIOD zitten verzetskaarten en foto's van de sperres.
Groeten Jack.