Walzkörpersperre

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Joop Schreuder †

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Ben nog even aan het zoeken naar de vorm van het contragewicht, daar zit geen echte eenheid in. Het is mogelijk om een aantal Sperren met maar 1 lier te bedienen door de vorm van het blok.
Ook bij Maassluis een Sperre gevonden met maar 1 blok dat verlengd is met spoorstaven (dank aan JK) Ruud, kan jij nog gegevens (afmetingen kantelblok) mailen van de sperre in IJmuiden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Ruud »

Sperre Landfront IJmuiden.
Joop, tek. is onderweg.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Elco Camphens

Walzkorpersperre

Bericht door Elco Camphens »

Hallo,

ivm het op schaal willen nabouwen ben ik op zoek naar tekeningen en detail tekeningen van de walzkorpersperre, ook ben ik op zoek naar detail en evt. luchtfoto`s van de diverse walzkorpersperre in de "Festung Hoek van Holland".
Wie heeft deze in het bezit, met maatvoering etc ?

Graag zou ik hiervan copieëen willen ontvangen cq digitale foto`s
(uiteraard heb ik de foto`s van de walzkorpersperre in Noordwijk/Zandvoort gezien)

Ik hoor graag of iemand mij verder kunt helpen.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Walzkorpersperre

Bericht door PdK »

Hallo Elco,

Wil je specifiek een originele Walzkorpersperre nabouwen zoals hij is ontworpen door de genie, of gebouwd op een bepaalde lokatie?
In de Festung Hoek van Holland is uiteindelijk naar mijn weten maar één standaard Walzkorpersperre gebouwd, namelijk in het Kernwerk. De overige toegangen werden versperd met andere type betonversperring, die wel werkte met het zelfde principe.

Ik heb je bericht ook even verplaatst naar een al bestaand onderwerp (deze was even slecht zichtbaar). Misschien dat je hier ook bruikbare informatie in vind (zie onder).
Elco Camphens

Re: Walzkörpersperre

Bericht door Elco Camphens »

Ik ben idd op zoek naar de "standaard" walzkorpersperre welke in het kernwerk werden gebruikt.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Walzkörpersperre

Bericht door PdK »

Ik heb geen tekening bij de hand. Maar w.b.t het Kernwerk werd deze foto al eerder geplaatst;
Afbeelding

En verder kan ik je dan alleen aan een wazige luchtfoto helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Walzkörpersperre

Bericht door Danny »

Hey mensen. Is er bij jullie iets bekend over een Walzkörpersperre te Katwijk? Als het goed is lag deze bij het gemaal.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
marinus venhuis

Re: Walzkörpersperre

Bericht door marinus venhuis »

Ik heb me nog eens verdiept in het begrip "Wälzkörpersperre" en daar is naar mijn idee helemaal niets mis mee, ook niet met de dubbele Umlaut.
Wälzen betekent gewoon wentelen, kantelen, en dat is precies wat die dingen doen !
Marinus
Joop Schreuder †

Re: Walzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Gelukkig maar, ik begon al onrustig te worden
jan lugtmeijer †

Re: Walzkörpersperre

Bericht door jan lugtmeijer † »

Joop Schreuder schreef:Gelukkig maar, ik begon al onrustig te worden
sarcasme.jpg
:mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Walzkorpersperre

Bericht door The Viking »

Joop Schreuder schreef:Ook bij Maassluis een Sperre gevonden met maar 1 blok dat verlengd is met spoorstaven (dank aan JK) Ruud, kan jij nog gegevens (afmetingen kantelblok) mailen van de sperre in IJmuiden?
Voor Joop...
Het is al weer even geleden dat je je bericht plaatste, maar ik heb de plaatjes gevonden bij jou tekeningen. Zoals je ziet, het zijn twee locaties in Maassluis waar de sperre stonden, namelijk de Hoogstraat (nr 438) en de Vlaardingsedijk/Boonersluis (nr 440). Volgens RAF foto's van 13 september 1944 stond er ook één op de spoordijk (waarschijnlijk nr 439), nabij de Boonersluis. Helaas heb ik daar nog geen beeldmateriaal van, maar ik blijf zoeken.

Mag ik zo brutaal zijn om je te vragen om de highres tekeningen van de walzkörpersperre? Krijg jij van mij de highres foto's, als je interesse heb? Leuk hè dat handje klap? Uitwisseling kan via een PB.

Voor Elco...
Vlot het met jou model? Zelf ben ik bezig met een diorama (1:72) met als onderwerp de walzkörpersperre bij de Boonersluizen. Wat voor schaal bouw jij? Kunnen wij nog iets voor elkander betekenen?

Aan allen...
Ik zal kijken of ik morgen even tijd heb om foto's te maken van de huidige situatie. Kunnen jullie ook zien hoe het er anno 2009 uit ziet. Weet niet of er nog sporen terug te vinden zijn. Ik fiets langs beide locaties een paar keer per week en er is me nog nooit iets opgevallen.

Groet Gertjan 8-)
WKP_Boonersluizen_Maassluis_01_LR.jpg
WKP_Hoogstraat_Maassluis_01 LR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Walzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Gertjan

Bijgaand een overzicht van alle werken in Maassluis. Er zijn daar 5 Walzkorpersperren en een aspergesperre gebouwd (zie tekeningetje).
Ik zal de "hires" tekeningen als PB naar je toe mailen. Als de inhoud van van de pobox dat tenminste toelaat.. De fotos zie ik dan wel een keertje retour komen. Ben benieuwd of je nog restanten kan vinden.

Greetz

Joop
Objecten Maassluis.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Walzkörpersperre

Bericht door The Viking »

Hallo Joop en alle andere lezers...

Zoals gisteravond beloofd, heb ik vanmorgen foto's gemaakt van de locaties van bovenstaande objecten anno 2009. Enkel in de Hoogstraat heb ik wellicht sporen terug gevonden. De fundering van het hijsmechanisme is nog steeds aanwezig als een vierkante uitstulping in de dijk. Ze hebben het beton wel keurig opgemetseld maar het kan eigenlijk niet anders dan dat dit een restant moet zijn. Een andere functie kan ik niet bedenken. Aan de Vlaardingsedijk (Boonersluizen) is helaas niets terug te vinden. Deze locatie is al zo vaak op de schop geweest dat dit ook niet raar is.

Tevens heb ik nog een aanvulling op het kaartje welke Joop plaatste, er stond ook nog een geschut (weet niet wat voor type, vermoedelijk een Flak) in een VP nabij de sperre op de spoordijk.

Groet Gertjan 8-)
WKP_Boonersluizen_Maassluis_2009 LR.jpg
WKP_Hoogstraat_Maassluis_2009 LR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Walzkörpersperre

Bericht door The Viking »

Hey allemaal...

Zoals als eerder verteld, ik ben bezig met een diorama met de WKS te Maassluis. Het wordt een diorama op 25 x 25 cm (18 x 18 m in schaal 1:72) dus ik moet me beperken. Bijgesloten het plan, kijk er eens naar of het klopt alstjeblieft? Het verloop aan de rechterzijde in het gras is de dijkafloop. De twee grijze stippen boven en onder de sperre is een lantaarnpaal. Voor het hijsmechanisme van de WKS is geen ruimte, die staat buiten het diorama.
MS_Schets diorama WKS Boonersluizen.jpg
Gericht en goed advies is zeker welkom.

Greetzzz...

Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Walzkörpersperre

Bericht door ducatim901 »

Wat voor materiaal ga je gebruiken??
Karton, schuimblokken, plastic platen?
Elk materiaal heeft zo zijn voordelen en nadelen.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”