Panzermauer / Tankmuur

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Goof

Re: Versperringen

Bericht door Goof »

Een probleem, vooral bij de kust, is dat het niet duidelijk is hoe hoog toen het maaiveld was. De Duitsers streefden duidelijk naar een soort standaard- of minimumhoogte en pasten de muurhoogten trapsgewijs aan. Maar als zo'n muur nu 4 meter hoog is zegt dat nog niets over de sutiatie in 1943. We zijn dus aangewezen op Duitse tekeningen die ik niet heb.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Anti-tankmuur

Bericht door PdK »

ha hans, naar mijn idee loopt de muur trapgewijs in verband met de ingebouwde bunkers. Zo zijn dit de belangrijkste punten in de muur, en vormen zoals gezegd inderdaad een soort betere glooiing in het landschap. Zo zien we ook een kwetsbaar stuk in de muur, waar geen bunker zit, maar de muur wel weer omhoog gaat. Dit heeft toch meer te maken met de kwetsbaarheid meen ik.
Maar hoe het maaiveld lag is natuurlijk moeilijk te zeggen. De bunkers liggen immers in de duinen en was dit niveau nergens gelijk. Kijkend naar de oude foto's van bijv. de flakbatterij nordmole, dan is dat daar wel redelijk gelijk. en loopt dit gelijk aan de top van de muur, zodat men er overheen kon vuren.
Ik denk ook dat men eerder het duin de juiste hoogte gaf dan zo'n kostbare betonnen muur.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Nathan »

Hans, ga maar eens kijken bij de 625B in HvH. De muur was daar dus niet hoger omdat het maaiveld hoger ligt, beetje moeilijk het strand onder vuur nemen als je loop in een grote hoop zand steekt :D ;)

Men zal wel geredeneerd hebben dat het zwaartepunt van de aanval en beschietingen, zich op de bunkers zou concentreren En maakten ze daarom op deze punten de muren hoger en zou de hindernis moeilijker te nemen zijn.
Dat de muren aan een minimum hoogte moesten voldoen kan je gerust aannemen.

Groeten, Nathan
Joop Schreuder †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Joop Schreuder † »

Even ter overweging: een tankmuur hoeft in principe niet zo hoog te zijn, de tanks moeten er niet overheen kunnen klimmen en lang genoeg blijven staan om door de artillerie in de pan te worden gehakt. Dat betekent wel dat artillerievuur ongehinderd en goed geleid (indirect geleid krombaangeschut zoals mortieren) de vijandzijde van de muur moet kunnen bestrijken. Met bijvoorbeeld flankerend vurende bunkers. In het duingebied komt dan het probleem van hoogteverschil en "wandelende duinen"(stuifzand) om de hoek, die het schootsveld kunnen belemmeren en de tankmuur kunnen onderstuiven. Daarom zijn soms ingravingen en ook betonnen grondkeringen nodig, en die kunnen behoorlijk hoog zijn. Dienen dan gelijk als anti tankmuur of waterkering :) .
En een tankmuur die wordt gestut door een zandbed is ook nog veel sterker.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Danny »

Joop Schreuder schreef:Even ter overweging: een tankmuur hoeft in principe niet zo hoog te zijn, de tanks moeten er niet overheen kunnen klimmen en lang genoeg blijven staan om door de artillerie in de pan te worden gehakt. Dat betekent wel dat artillerievuur ongehinderd en goed geleid (indirect geleid krombaangeschut zoals mortieren) de vijandzijde van de muur moet kunnen bestrijken. Met bijvoorbeeld flankerend vurende bunkers. In het duingebied komt dan het probleem van hoogteverschil en "wandelende duinen"(stuifzand) om de hoek, die het schootsveld kunnen belemmeren en de tankmuur kunnen onderstuiven. Daarom zijn soms ingravingen en ook betonnen grondkeringen nodig, en die kunnen behoorlijk hoog zijn. Dienen dan gelijk als anti tankmuur of waterkering :) .
En een tankmuur die wordt gestut door een zandbed is ook nog veel sterker.
Ik neem dan wel aan dat hij wel zo hoog moet zijn dat een infanterist er ook niet gemakkelijk overheen kan klimmen. Anders ga je er tegenaan staan, geef je je maat een voetje en je ben er overheen. Das ook niet de bedoeling toch?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Goof

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Goof »

Ik heb als klein kind nog resten van de tankmuur in de van Vollenhovenstraat in Rotterdam gezien. Die kan niet hoger zijn geweest dan ongeveer 2 meter (zelfde vorm als die in HvH trouwens). Blijkbaar ging het toch voornamelijk om tanks. Voor infanterie is zo'n muur een heel gevaarlijk obstakel. Ten eerste is er mitrailleurvuur vanuit allerlei bunkers en tobroeks, en je hebt geen idee wat je achter die muur aantreft.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Anti-tankmuur

Bericht door PdK »

Ik neem aan dat er een minimale hoogte was van zo'n 2,5 meter. En ook tegen de infanterist was de muur effectief. Althans in HvH had men op de muur een prikkeldraadversperring. Deze bestond uit zowel verticale als horizontale versperringspalen, met daartussen prikkeldraad gespannen. Wat ook het geval was bij het Kernwerk op de Beer. Dus klimmen zonder goeie kniptang en veel lef was niet zo vertandig..

Hieronder de beloofde tekening van de muur in HvH, wanneer hij op zijn laagst is. En ook een stukje Duitse tekening van dit zelfde type Tankmuur. Of zoal de Duitsers hier mooi zeggen 'Sperremauer'

Wel een belangrijke 'note'. Het BRV heeft de tankmuur verkeerd om getekend... Dus de schuine kant hoort richting zee. En ook hebben ze horizontaal lopende palen met prikkeldraad achterwege gelaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Goof »

Bedankt voor de duidelijke tekeningen Peter! :)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door tim »

ha peet, misschien verstandig altijd de bron van de (duitse) tekeningen te vermelden?
krijg je nooit gezeik, en de mensen weten waar ze de documentatie op zoek moeten :D

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Anti-tankmuur

Bericht door PdK »

Hey Tim,

Dit doe ik meestal, maar nu was het slechts een kleine uitsnede. Maar idd, zeker handig als bron voor anderen. Ik zet ze er bij.
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Gisteren een stukje wezen wandelen met mijn dochter "achter mijn huis":
(telefoonkwaliteit)
Afb026.jpg
Afb029.jpg
Afb034.jpg
Afb035.jpg
Afb037.jpg
Afb038.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door maarten-stahlbeton »

Oh ja, die bij Zwolle, die staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Zijn er nog meer versperringen bij jou in de buurt?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Anti-tankmuur

Bericht door PdK »

Ha Jan,

Is dit meteen een suggestie voor jouw deelname aan de Fortificatie Pinup Kalender? ;)
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

PdK schreef:Ha Jan,

Is dit meteen een suggestie voor jouw deelname aan de Fortificatie Pinup Kalender? ;)
Ik vind het prima hoor :mrgreen:
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

maarten-stahlbeton schreef:Oh ja, die bij Zwolle, die staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Zijn er nog meer versperringen bij jou in de buurt?
Hoi Maarten,
Als je in Zwolle bent, kom een kop koffie halen.
Hier de tweede tankmuur aan de overkant van het water. Moeilijker te vinden. 1 stuk is afgebroken tot aan het wegdek en overwoekerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”