? van 30 jan, 2011 Vleermuistellers codes (Opgelost)

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

? van 30 jan, 2011 Vleermuistellers codes (Opgelost)

Bericht door Martijn »

In een schuilplaats bij de voormalige Fliegerhorst Soesterberg ben ik op een aantal plaatsen combinaties van een letter en meerdere cijfers tegen gekomen. Ze lijken met potlood oid. op de muur geschreven te zijn. Hieronder een 2-tal foto's.
SB1.jpg
SB2.jpg
Dit zijn slechts 2 voorbeelden; er zijn nog meer van dit soort markeringen te vinden in dezelfde bunker.

Soortgelijke markeringen kwam ik tegen in een 703 in de Pantherstellung.
703 1.jpg
703 2.jpg
Weet iemand wat deze combinaties betekenen? Wellicht heeft iemand ze in een andere bunker gezien (of gaat er vanaf nu op letten :D ). Ze lijken uitsluitend te staan nabij buizen en andere openingen in de muren. Alle info is welkom.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door ducatim901 »

Het zou de code van telefoonlijnen kunnen zijn.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door tim »

hoi martijn,
dit zijn codes aangebracht door vleermuistellers, om te kunnen welk soort vleermuis er tijdens vorige tellingen op die plek aanwezig was.
de laatste 2 cijfers stellen het jaar voor.
D zou kunnen betekenen dat er een dwergvleermuisje gezeten heeft..

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door tim »

iets minder spectaculair dan jack's gedachte helaas... :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door Martijn »

tim schreef:iets minder spectaculair dan jack's gedachte helaas... :D
Inderdaad. Dacht zelf ook aan aanduidingen voor kabels oid. Zou dit in ieder geval nooit zelf hebben bedacht.
Eigenlijk is het dan toch ook een vorm van "vandalisme" (al is het natuurlijk niet te vergelijken met de enorme teksten etc. die her en der met spuitbussen worden aangebracht). Ik zou toch denken dat er manieren zijn om bij te houden welke vleermuis waar heeft gezeten zonder dit op de muur te moeten schrijven . . .

In ieder geval bedankt voor het antwoord.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Edwin Kapitein

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door Edwin Kapitein »

Martijn schreef:Eigenlijk is het dan toch ook een vorm van "vandalisme" (al is het natuurlijk niet te vergelijken met de enorme teksten etc. die her en der met spuitbussen worden aangebracht). Ik zou toch denken dat er manieren zijn om bij te houden welke vleermuis waar heeft gezeten zonder dit op de muur te moeten schrijven . . .
Waar eindigen historisch interessante markeringen en begint "vandalisme". Dit zijn toch duidelijk markeringen die met het gebruik van het gebouw te maken hebben. Of het nu om telefoonkabels gaat, een krabbel van een verveelde diensplichtige of een vleermuiswaarneming. Het geeft een meerwaarde aan het gebouw.
Het "historisch verantwoord" overschilderen van sommige forten en bunkers is in mijn ogen meer vandalisme dan dit soort markeringen.
tim schreef:iets minder spectaculair dan jack's gedachte helaas... :D
Da's een kwestie van smaak. Ik ben veel meer geinteresseerd in de vleermuizen die nu in deze werken leven dan in de telefoonkabels die er ooit gelegen zouden kunnen hebben. Voor mij is het spectaculair genoeg en geeft zeker een meerwaarde aan het bouwwerk.

Groet,
Edwin
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door tim »

zover ik gezien heb, word het meestal met potlood geschreven..
niet elke teller werkt overigens op deze manier.
hier in den haag zie je deze codes bijna nergens in vleermuiscomplexen :)
ik zal eens navragen hoe het dan gebeurt...
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door WimVe »

Grappig ik zat ook al aan vandalisme te denken bij het "naamkaartje achterlaten" topic.

Zolang het in potlood gebeurd en blijkens de middelste foto nut heeft, het diertje gaat blijkbaar al jaren op dezelfde plek hangen, is het voor mij geen vandalisme.
Dit in tegenstelling tot, laten we zeggen elke vorm van "'hé, kijk IK ben ook hier geweest".

Maar goed ook helemaal bo=ven in de piramide van cheops staat de naam van een egyptische werkploeg die dat ding daar ooit neergezet heeft. kan dus ook een typisch menselijke trek zijn :D
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door Danny »

Ik ben een keer een dagje meegeweest met een aantal vleermuizentellers in Katwijk. Zij slaan elke bunker op met GPS coordinaten, maken een kaart van de bunker (Ruimtes worden opgemeten met een laser) en tekenen op die kaart in waar de vleermuizen hangen en hoeveel per soort het er zijn. Het werkproces van die mensen was zeker professioneel.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Letter-cijfer-combinaties

Bericht door tim »

hoi danny, in scheveningen heb ik dit ook al gezien bij de telling.
goed dat de vleermuisliefhebbers ook inzien dat al dat geschrijf in bunkers niet nodig is!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”