(Nog) Op één hoop

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Identificatie verzocht

Bericht door PdK »

Ha Maarten,

Nee Helaas, dat is hem niet en zou voor Luchtafweer zijn. Die ik bedoel is flink wat prikkels in je billen overleven :)
Goof

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Goof »

PdK schreef:Ruud,

Je foto van het 15cm geschut in open bedding is ook waarschijnlijk Vineta. Zo lijkt op de achtergrond een stukje Villa Wijk van HvH zichtbaar.
Ook ligt er in vineta bij de Noordelijke geschutbunker een (voor mij) onbekende 'grote' bedding. En op luchtfoto's van 44 was deze nog niet zichtbaar. Al is er op die plek wel opvallend veel zandverplaatsing...

In het verlengde van Jos zijn verhaal zou het dus goed kunnen dat men deze 15 cm heeft verplaatst! En als ik de bedding op de foto bekijk, lijkt het er verdomd veel op. Helaas heb ik alleen geen foto's van de betreffende bedding.
Ik weet waar Peter het over heeft. Ik heb daar ook resten van een ringbedding gezien. Later niet meer, hij kan vlak onder het zand zitten. En op die luchtfoto's, die ik niet ken, kan hij ook al wel ondergestoven zijn. Het is bepaald niet de enige stelling die van open beddingen naar bunkers verplaatst is. In het voorjaar moet ik daar nodig eens gaan kijken. Onlangs was ook weer even een stukje antitankwal zichtbaar dat eerst onder het zand lag.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jopaerya »

Hallo Allen

Als je de foto van de Schartenstand in M.K.B. Vineta bekijkt lijkt het
of de Duitse troepen een houten nep loop in de bunker hebben geplaatst .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Identificatie verzocht

Bericht door PdK »

Ha Jos,

Dat klopt inderdaad. En nu pas... zie ik ook op andere Canadese foto's dat een houten loop tussen de camouflage uitsteekt... De foto kan ik helaas ivm © niet plaatsen.
Momenteel probeer ik zeer gefrustreerd alles aan het uitzoeken. Maar Ruud, je serie betreft geloof ik behoorlijk Zuid Holland :)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Identificatie verzocht

Bericht door PdK »

maarten-stahlbeton schreef:Dit is die bedding, dit is ook de enigste foto die ik ervan heb. Ik dacht altijd dat dit een onderdeel van de oude nederlandse Batterij V was
Maarten, toch kans dat dit de vervangde bedding was. Ik heb me vergist. Alhoewel er totaal drie beddingen rond die 671 lagen.
Een ervan was voor Flak (direct naast de 671), één van de andere twee was vervolgens in 45 in gebruik als Landgeschut voor de 15 cm. Ook lijkt het erop dat zelfs twee stuks van de vier 15 cm kanonnen landinwaarts zijn ingezet. Ook andere foto's tonen namelijk een (ander) houten kanon.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jopaerya »

Hallo

Als al deze foto's uit één serie komen , ben ik benieuwd waar het 12 cm S.K.L/45 (h) van Kernwerk is gebleven ?

Groeten Jos
Annelies

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Annelies »

PdK schreef:Ruud,

Je foto van het 15cm geschut in open bedding is ook waarschijnlijk Vineta. Zo lijkt op de achtergrond een stukje Villa Wijk van HvH zichtbaar.
Het lijkt inderdaad of je links Villa Calorama ziet.
Je kijkt op de foto van de bedding tegen de achterkant van het huis met het kenmerkende torentje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Om even in HvH te blijven. Wie weet wat dit is? Foto is genomen op De Beer


Het lijkt op een Fl250. Dan zou het Stp. X HM zijn van de M.Fl.A. 813, maar is die zo dicht tegen het nederlandse bouwwerk erachter gebouwd??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Joop Schreuder † »

Jan, Als het Stp. X HM van de M.Fl.A. 813 zou zijn is het gebouw achter de toren dan geen R622 (wel erg groot op de foto)?. Is het wel een foto van De Beer?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Identificatie verzocht

Bericht door ducatim901 »

Ha die Jan leuk plaatje hoor, het is de Nederlandse commandopost de eigenlijke bunker zit onder de grond en de kamer staat op betonnen palen (dacht ik althans) en de werkkamer is van metaal gemaakt.
Het gebouw erachter is een Duits gebouwd dat denk ik hoofdzakelijk werd gebruikt als kazernering.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Annelies »

ducatim901 schreef:Ha die Jan leuk plaatje hoor, het is de Nederlandse commandopost de eigenlijke bunker zit onder de grond en de kamer staat op betonnen palen (dacht ik althans) en de werkkamer is van metaal gemaakt.
Het gebouw erachter is een Duits gebouwd dat denk ik hoofdzakelijk werd gebruikt als kazernering.
Groeten Jack.
Is dat hetzelfde bouwwerk wat op blz 66 te zien is in het boek "Een eersteklas landschap, de teloorgang van natuurmonument de Beer" ?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Noouhh, dan is dit wellicht ook weer HvH :(
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door tim »

het lijkt er inderdaad op dat het de nederlande stalen ''uitkijkpost'' is, met daaracht het duitse gebouw (de mogelijke voorloper van de FL250?)

de nederlandse uitkijkpost was vanuit dit gebouw ( door een luchtbrug?) vanaf de eerste verdieping te betreden.

het ziet er uit alsof de nederlandse toren gecamoufleerd is?
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef:met daarachter het duitse gebouw (de mogelijke voorloper van de FL250?)
ha Tim, heb je ook een plattegrond!? Trouwens; Van harte met de opening vd expo!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Joop Schreuder † »

Hebben jullie hier wat aan?
NLDeBeer.jpg
Ik heb een nieuwe vraag: Wat is dit voor helm (op het kruis dus..)
Brugkazemat%20met%20graf.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”