? van 08 maart, 2010 Schietbaan Roosendaal? (Opgelost)

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Vin1

? van 08 maart, 2010 Schietbaan Roosendaal? (Opgelost)

Bericht door Vin1 »

Beste allemaal,

Heeft er in de omgeving Roosendaal een Nederlandse oefen schietbaan gelegen die later door de Duitsers is gebruikt?
Zo ja? Weet iemand de locatie van deze schietbaan.

Alvast bedank,

Vincent
Joop Schreuder †

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Joop Schreuder † »

Als je Dordrecht tot de omgeving rekent heb ik een schietbaan voor je, is nog vrijwel in tact (alleen bakstenen kogelvanger gedeeltelijk
gesloopt wegens bouwvalligheid), FA telkamer/munitiehuisje nog aanwezig en alles vrij toegankelijk.

Greetz,

Joop
Vin1

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Vin1 »

Leuk om te horen Joop. Bedankt voor de info!
Weet je toevallig of ergens foto's van deze restanten te vinden zijn op het internet.
Google zoekfuctie "schietbaan Dordrecht" levert in elk geval niks op.
Dan kan ik namelijk kijken of het de schietbaan is die ik zoek.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Remco de Goede »

Joop heb je een kmz file van deze locatie (evt via pb)
Wil hier wel eens gaan kijken.
Joop Schreuder †

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Joop Schreuder † »

@ Vincent, er zijn weinig foto's van, tot 1962(!) is het terrein volop in gebruik geweest bij de in de stad gelegen Pontonniers. Ik ging er vroeger (1966-1976) net zoals vrijwel de gehele Dordtse stadsjeugd kogels zoeken, toen was de kogelvangmuur nog compleet en zat de houten bekleding (waar de kogels in zaten) er nog tegenaan.
Moet nog ergens in de hooiberg een paar fotos hebben van Duitse soldaten die er met een Schietinstructie bezig zijn.

@ Remco:
Schietbaan Korps Pontonniers en Torpedisten 1910; 719e Infanterie Division 1940-1944.kmz
Greetz,

Joop
Schietbaan Dordrecht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vin1

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Vin1 »

Wederom bedankt.
Jammer dat er geen foto's van de kogelvangmuur zijn.
Joop Schreuder †

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Joop Schreuder † »

Voor de volledigheid, de Schietbaan op de foto uit 1910 is door de Duitsers in 1941 geheel aangepast, terrein is geegaliseerd en met lage dijkjes in compartimenten verdeeld. Ik vermoed dat dit gedaan is omdat men ook met machinegeweren wilde oefenen. Kogelvanger is vervangen door een kloek exemplaar en er is een FA (baksteen met betondak) huisje geplaatst waarin de munitie uitgifte en de telkamer (die houdt de schietresultaten bij) werd gevestigd.

Joop
Vin1

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de info weer.
Ik had een paar oude foto's gevonden in een lotje foto's die ik gekocht had.
Op een foto die vermoedelijk uit het zelfde rolletje komt, stond Roosendaal achterop, vandaar dat ik gokte dat het omgeving Roosendaal zou kunnen zijn.
Maar ja, het kan net zo goed een andere schietbaan zijn in Nederland waar ik foto's van heb? Lastig vast te stellen natuurlijk. Ik heb ook een foto van Duitse soldaten in een soort gelijk FA wat jij beschrijft. Ik weet niet of dit klopt, maar het lijkt op de beschrijving die jij geeft in elk geval. Maar goed, het kan net zo goed wat anders zijn natuurlijk :D
En de foto's op de schietbaan, daar staat Nederlandse instructietekst bij op de baan. Vandaar dat dit wel Nederlands moet zijn.
David-Ross

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door David-Ross »

Volgens mijn gegevens hebben de Duitsers hier geen schietbaan gehad. In de BRV ben ik hem in ieder geval niet tegengekomen. Of het zou een schietbaan op de bestaande kazerne geweest moeten zijn?

Groet, David
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Remco de Goede »

David-Ross schreef: de BRV ben ik hem in ieder geval niet tegengekomen.
De info van BRV is voor mij in dit soort gevallen niet echt bindend, hiervoor ben ik al veel te veel fouten tegengekomen. Ik neem aan dat de bronnen Joop (zoals eigenlijk altijd) correct zullen zijn.
Joop Schreuder †

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Joop Schreuder † »

Vincent, wellicht dat de geschiedschrijving rond de Engelbrecht van Nassaukazerne kan helpen. Hier zat in de oorlog een opleidingscentrum van de Kriegsmarine. Als een bestaande schietbaan op het kazerneterrein is gebruikt zal hier vrijwel zeker geen BRV registratie van zijn, het complex is tijdens de bevrijding van Brabant door de vertrekkende Duitsers vrijwel met de grond gelijk gemaakt en direct na de bevrijding door defensie geheel herbouwd. Kijk ook eens in de archieven van Bergen op Zoom en Woensdrecht.

Greetz,

Joop
Vin1

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Vin1 »

Het is gewoon lastig omdat ik weinig aankooppunten heb.
De foto's kunnen net zo goed ergens anders in Nederland gemaakt zijn....
Als ik er aan denk vanavond, zal ik de foto's eens plaatsen. Misschien wel leuk ook om te zien.
Joop Schreuder †

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Joop Schreuder † »

Onderstaand een foto van het overblijfsel, na sloop van het ernstig bouwvallige deel, van de Duitse kogelvangmuur op de schietbaan in Dordrecht. De muur was drie keer zo lang als het huidige restant. De schietbaan, FA gebouwtje en kogelvanger zijn overigens Rijksmonument

Greetz

Joop.
Kogelvanger Wantijpark.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door arwanda1465 »

Schietbaan te Roosendaal - Rucphen.

Er is wel degelijk een plan geweest om in Roosendaal aan de Turfvaartseweg (Turfvaartsestraat) een schietbaan aan te leggen
met een lengte van 150 meter voor de Roosendaalse Burgerwacht. Er is in 1921 zelfs een kadestrale kaart opgemaakt t.b.v.
van deze schietbaan.

Uiteindelijk is er een schietbaan gekomen te Rucphen (buurgemeente van Roosendaal) aan de Schietbaanlaan 12.
Deze baan is gebouwd in 1925 en afgebroken in de zomer van 2006.
De afstand tussen de Turfvaartseweg (straat) te Roosendaal en de Schietbaan nr. 12 te Rupchen is hemelsbreed 4 kilometer.

Kadestrale kaart en 3 foto's van o.a. de afbraak van de voormalige "woning toezichthouder Militair Oefenterrein" zijn te zien in
het fotoarchief van de gemeente Roosendaal. Helaas zijn deze afbeeldingen "Copyright gemeente Roosendaal" beschermd,
dus valt er niets te plaatsen in dit forum.

Voor de (niet bewegende) beelden, ga naar onderstaande link en zoek op: schietbaan

http://photobase.roosendaal.nl/scripts/ ... h?ID=23251" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Aan Vincint.......Zoek even lekker in Google naar: Schietbaan Roosendaal en/of Schietbaan Rucphen

Wij zien graag je bevindingen in dit forum :roll:

Met vriendelijke groet, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schietbaan Roosendaal?

Bericht door Danny »

Ha Joop,

Wat een aparte bouwstructuur voor een kogelvanger. Was hier een reden voor?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”