Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door ducatim901 »

Mocht je je afvragen hoeveel en van welke eenheden de marine troepen afkomstig waren dan heb je hieronder een beginnetje.
Wat opvalt is dat de onderdelen (en enkele andere) die met de vestingbouw en versperring wat van doen hadden geen verzamelplek hadden.
Ik gok dat deze eenheden eerst even mochten zorgen dat er opgeruimd (uitleg van kaarten van mijnenvelden e.d.) werd (later zijn hier ook andere "vrijwilligers" van de marine voor gebruikt) en dat er flink wat uitleg en rondleidingen gegeven werden.

Abschrift!

V e r t e i l u n g !

Marinestreitkräfte auf Versammlungsräume

1.)D e n H e l d e r: Nicht berücksichtigt:
Seekommandant Nordholland Mar.Fest.Pi.Gruppe I/4
Hafenkommandant Den Helder Mar.Fest.Pi.Gruppe II/4
M.N.O. Den Helder Sperrwaffenkommando Den Helder
Artl. Waffenkommando Den Helder M.Fl.A.246
1-8 M.A.A.607 Mar.Landesschützenkomp. Ameland
M.Fl.A. 808 2./4.Fu.M.A.
2./4.Fu.M.A.

Marine Landesschützenkomp. Den Helder

2.) W i e r i n g e n: Nicht berücksichtigt:
M.A.L. Alkmaar Marine Bergungskommando Ndl.
Artl.Arsenal Amersfoort Mar.Landesschützenkomp. Amersfoort
9./-11. M.A.A.607 Wasserschutzpolizei IJsselmeer
Hafenkommandant Amsterdam
Marine Intandanturdienststelle
Schlachtereikomp. 741
Marine Bauaufsicht Amsterdam
Lotsenkommando Amsterdam
Marine Nachrichtenmittelbetrieb
2./u 3./ Heeresküstenartl.Abt. 1230
Marinelazarett Heiloo

3.) I J m u i d e n: Nicht berücksichtigt:
Stab. Admiral in den Niederlanden Sperrwaffenkommando IJmuiden
M.Fl.A.816 Hafenkommandant IJmuiden
Hafenkommandant IJmuiden
1./4.Fu.M.A. 10.Mar.Kraftfahrabteilung
Stab und Ozet 4.Fu.M.A.
1./-7./M.A.A.201


4.) S c h e v e n i n g e n Nicht berücksichtigt:
Seekommandant Mittelholland Hafenkommandant Rotterdam
1./4.Fu.M.A. Mar.Ausrüstungsstelle Rotterdam
Hafenkommandant Rotterdam Sperrwaffen Kommando Rotterdam
Torpedokommando Rotterdam Netzsperrgruppe Holland
Marine Intendanturdiensttstelle Rotterdam
Marine Lazarett Rotterdam
Marine Betriebsaussendienststelle Rotterdam
Marine Bauaufsicht Rotterdam
8./u 9./ M.A.A. 201

5.) H o e k v a n H o l l a n d Nicht berücksichtigt:
M.A.A. 205 Mar.Fest.Pi.Gr.III/4
M.Fl.A.813 Mar.Fest.Pi.Gr.IV/4
Hako Hoek van Holland Mar.Fest.Pi.Gr.Stab 4
Fahrflottille Waal Mar.Fest.Pi.Batl.312

An schwimmenden Verbänden sind nicht berücksichtigt:
1. Sicherungsdivision
14. Vorpostenflottille
9. R.-Flottille
34. Minensuchflottille
1. Artl.Trägerflottille
Rheinflottille
5. K.Division
4. K.Division
Führer der Schnellboote
2. S.-Flottille
4. S.-Flottille
6. S.-Flottille
9. S.-Flottille
Seetansportchef Niederlande
einschl. Transportflottille
Adm.Ndl. und Nachschubbatl. 800


Zusammenstellung

Verteilt: Nicht verteilt:
Den Helder 3295 1579
Wieringen 2579 206
IJmuiden 3490 1128
Scheveningen 2594 199
Hoek van Holland 3012 929
14970 4041
Schwimmende Verbände 8208
14970 12249
27219
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door tim »

Ha Jack,
Dit is een momentopname, genomen toen men al begonnen was met verzamelen om terug naar die heimat te gaan?

Aangezien er bij wieringen een paar duizend man gelegen zijn?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door ducatim901 »

Het document is van na de capitulatie maar geeft wel goed aan waar wat nog aanwezig was.
Datum staat geloof ik niet op het brondocument (anders had ik het er denk ik wel opgezet).
Het zijn altijd moment opnames en hebben vaak een beperkte houdbaarheid, maar evt. veranderingen in de plannen hebben we nog niet gevonden.
Dit is de planning die gemaakt is zodat de eenheden wisten waar ze heen moesten of dat ze moesten blijven.
Het lijstje komt verder ook niet lekker uit de verf, er zijn telkens twee eenheden die achter elkaar staan, de eerste moest wel verzamelen en de laatste niet.
Op één of andere manier komt de opmaak niet over, bij het intikken zag het er goed uit.
Documentje komt overigens uit het NA (archief van het het NDCS).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door tim »

Ok thanks.
Het was natuurlijk op voorhand al bekend dat men maar 60 kilometer (of minder?) per dag kon lopen. Er vanuitgaand dat ze in voetmars naar Duitsland moesten lopen, hebben ze daarom routes uitgestippeld, en verzamelplaatsen ala Nijmeegse vierdaagse ingesteld. :roll:
In het bundesarchiv heb ik er info over gezien.. ging dus heel geordend.

Verder heb ik wel eens gehoord dat langs de route vanaf Den Helder naar het Noordwesten bij Ewijcksluis zo'n verzamelpunt was, waar ook de Canadezen de boel stonden te ontwapenen, en blijkbaar is daar ooit in de kelder van een voormalig benzinestation nog het een een ander aan Duitse uitrustingsstukken/ wapens gevonden.
Helaas niet uit eerste hand, dus mag met korrel zout worden genomen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door Bunkertju »

Het was natuurlijk op voorhand al bekend dat men maar 60 kilometer (of minder?) per dag kon lopen. Er vanuitgaand dat ze in voetmars naar Duitsland moesten lopen, hebben ze daarom routes uitgestippeld, en verzamelplaatsen ala Nijmeegse vierdaagse ingesteld.

Watjes !! :D :D
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door Ruud »

Er zijn wat filmpjes te vinden over de terugtocht op internet (vraag me zo even niet waar!). Onderweg zouden er slaap- en fouragepunten ingericht zijn.

Wat mij in IJmuiden vooral opvalt is dat de ontwapening relatief kort duurde, met enkele weken was het geheel geregeld. De afhandeling in Duitsland duurde vast langer, zeker in gevallen het SS ed betrof.

In IJmuiden is tot jaren na de oorlog ook een kamp geweest, met 'gevangen' Duitsers. Hier kan ik echter maar heel weinig over vinden. Betrof Kamp IJmuiden. Waar vooral, blijkt uit archieven, niet de bewaking maar de Politie uit Velsen de scepter zwaaide. Te pas en te onpas werden er gevangen opgehaald om stomdronken terug te komen.

Al met al, interessante en fascinerende materie over een bijzonder periode in de geschiedenis….. !!

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door ducatim901 »

Die filmpjes (en foto's) van de afvoer van de Duitse soldaten kom je idd geregeld tegen op b.v. Facebook.
In het NDCS archief in het NA zitten lijsten met personen van de Marine die "vrijwillig" de versperringen en stellingen op moesten ruimen.

Er was veel gevlucht o.a. doordat er bij het opruimen geregeld wat mis ging, dagelijks gebeurden er ongelukken bij het ruimen van mijnen en versperringen met mijnen.
Na een tijdje ga je zien dat er soldaten gaan denken; wie is de volgende, Ik had ook gewoon "thuis" kunnen zitten.
Nu was dat thuis ook geen pretje maar dan zat je iig in je eigen land zonder dat mensen je nakijken, uitschelden, bespugen etc.

Dat er een hele organisatie nodig was voor de afvoer begrijp ik wel, er moest gezorgd worden voor eten, drinken, bewaking, rustplekken, slaapplekken en evt. vervoer voor zieken en gewonden.
De afvoer ging voor zover ik het kan zien best ordelijk, weinig tegengekomen dat dit niet zo was.

Wat mij toch wel opviel is dat de hoeveelheid marine personeel best hoog lag, Radar, veel havens (met dito marine personeel varend en niet varend) en een gezonde portie marinebatterijen waren hier debet aan.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine eenheden aan het einde vd oorlog in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Vergeet niet dat er een ad-hoc marine leger werd gevormd in Ost-friesland en naar Holland is verplaatst zodat het echte leger door kon vechten in Duitsland. Nu kwam daar niet zoveel van terecht, maar er werden wel degelijk wat eenheden omgeruild. Dat zal ongetwijfeld mee hebben gedragen aan het hoge aantal van marine grond personeel.
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”