Bestellen bij het bundesarchiv

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb nu een aantal dingen gevonden bij het bundesarchiv die ik graag wil bestellen.

Ik heb het bestelformulier uitgeprint, maar ik snap niet hoe je het moet invullen. Zou iemand misschien even kort kunnen uitleggen hoe je het makkelijkst dat formulier invult?

Is het trouwens ook automatisch zo dat als je iets besteld uit een serie bv. RH 19 IV / 115 je meteen alle dingen in die serie krijgt?

Ik heb ooit iets gelezen over een completere inventaris als degene die online staat bij het Bundesarchiv, zoiets als de Guide to German Rolls van het NARA, klopt dit, of is dit alleen in Freiburg zelf te vinden?

Alvast bedankt
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Ik heb nu een aantal dingen gevonden bij het bundesarchiv die ik graag wil bestellen.

Ik heb het bestelformulier uitgeprint, maar ik snap niet hoe je het moet invullen. Zou iemand misschien even kort kunnen uitleggen hoe je het makkelijkst dat formulier invult?

Is het trouwens ook automatisch zo dat als je iets besteld uit een serie bv. RH 19 IV / 115 je meteen alle dingen in die serie krijgt?

Ik heb ooit iets gelezen over een completere inventaris als degene die online staat bij het Bundesarchiv, zoiets als de Guide to German Rolls van het NARA, klopt dit, of is dit alleen in Freiburg zelf te vinden?

Alvast bedankt
Dag Maarten,
Het genoemde formulier ken ik niet. Voorbeeld?
Als je RH19IV/115 helemaal besteld, lijkt me dit een aardige gok vooral als je niet weet wat er in zit. Wie weet bevat de map 400 pagina's a 30 cent per stuk. Maar als dit je bedoeling is, dan kan je dit idd zo bestellen, geef dan bijv. aan 'ganze map RH19IV/115'.
In het BaMa complete archiefinventarissen aanwezig, deze inventarissen kan je ook laten kopieren zodat je deze thuis rustig kan bestuderen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bestelformulier is hier te vinden: http://www.bundesarchiv.de/benutzung/hi ... index.html

Bedankt Ruud, ik dacht inderdaad al dat het zo zou zijn, goed opletten dus voor je iets invult.

Zijn ze een beetje snel met kopieeren?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door Ruud »

Het kopieerwerk wordt uitbesteed, gemiddeld het je met een maand alles in huis (wel lekker kan je nog even doorsparen). Zie de link hieronder voor het formulier dat je invult voor je bestelling bij Selke. Hoe het eea van afstand (bestellen vanuit je luie stoel) gaat weet ik niet. Als je (via PM) even goed gedetailleerd aangeeft wat je zoekt kan ik je misschien op enkele punten helpen met de index, maar dit zou wel toevallig zijn gezien interesse gebieden.
g,Ruud

http://www.bundesarchiv.de/imperia/md/c ... rmular.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door ErwinZ »

Ruud schreef: In het BaMa complete archiefinventarissen aanwezig, deze inventarissen kan je ook laten kopieren zodat je deze thuis rustig kan bestuderen.
g,Ruud
Hoe geef je dat aan? En staat er in de inventarissen ook een indicatie van hoeveel bladzijden er in zitten?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door Ruud »

ErwinZ schreef:
Ruud schreef: In het BaMa complete archiefinventarissen aanwezig, deze inventarissen kan je ook laten kopieren zodat je deze thuis rustig kan bestuderen.
g,Ruud
Hoe geef je dat aan? En staat er in de inventarissen ook een indicatie van hoeveel bladzijden er in zitten?
Aan de kopieerdame vragen om een kopie van het zoekboek. Er is geen indicatie vh aantal bladzijden, data (mits van toepassing) staan er wel bij.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door ErwinZ »

Nahja, ik heb maar iets besteld. Hopen dat het niet meer is dan 500 paginas haha :lol:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bestellen bij het bundesarchiv

Bericht door Ruud »

ErwinZ schreef:Nahja, ik heb maar iets besteld. Hopen dat het niet meer is dan 500 paginas haha :lol:
Spannend!
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”