BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Remco de Goede schreef:Cray begrijp ik dat je het zelf op een prive cloud gaat zetten?
Inderdad en het wordt ook beschikbaar voor een select groepje fortificatie liefhebbers maar over de hoe en wat hoor je later meer over.
Het doel is om dubbel werk ten alle tijden te verkomen en het makkenlijk en voral sneller dan bv DropBox te laten functioneren.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Neem aan dat je deze clouddienst niet via je thuisnetwerk laat lopen want dat kan je nog weleens problemen met je provider krijgen als er een hoop gedwonload word via je cloud.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Remco de Goede schreef:Neem aan dat je deze clouddienst niet via je thuisnetwerk laat lopen want dat kan je nog weleens problemen met je provider krijgen als er een hoop gedwonload word via je cloud.
Geen zorgen, hij wordt gehost bij een professioneel bedrijf met super glasvezel.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Remco de Goede schreef:Neem aan dat je deze clouddienst niet via je thuisnetwerk laat lopen want dat kan je nog weleens problemen met je provider krijgen als er een hoop gedwonload word via je cloud.
In een bunker ;)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Remco de Goede schreef:In een bunker ;)
:D :D
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ruud »

Ik heb sinds gisteravond een werkende script die alles download dus ik ben nu alles aan het downloaden. Dus dat wordt al gedaan

Uiteindelijke ga ik alles op een cloud website zetten die op dit moment ontworpen wordt.
In februari moet de site/cloud werkend zijn maar binnenkort kom ik met meer details.
De tekeningen worden ingedeeld per locatie: Utrecht, Gravenzande, den Helder enz maar ze krijgen geen naam want dan ben ik wel erg lang bezig dus dan is het doel dat wij collectief de namen gaan invullen, meer detals over het hoe en wat komen er aan.
Met welk doel? Wat is het nut een kopie te maken van de stukken in het nationaal archief? Iedereen die stukken zoekt, voor zijn/haar onderzoek kan deze toch (nu ook gratis) downloaden bij de bron.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Ruud schreef: Met welk doel? Wat is het nut een kopie te maken van de stukken in het nationaal archief? Iedereen die stukken zoekt, voor zijn/haar onderzoek kan deze toch (nu ook gratis) downloaden bij de bron.
G,Ruud
Kort samengevat is het doel om alles een naam te geven en ervoor te zorgen dat je sneller de juiste tekeningen kan opzoeken zonder dat je door 15 tekeningen moet ziften en het uiteindelijk niet vindt,
Wij streven ernaar om uiteindelijk ook de niet gescande stukken erbij te voegen voor een compleet beeld.
Maar hoe dit allemaal in zijn werk gaat gaan wordt nog bepaald.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:Met welk doel? Wat is het nut een kopie te maken van de stukken in het nationaal archief? Iedereen die stukken zoekt, voor zijn/haar onderzoek kan deze toch (nu ook gratis) downloaden bij de bron.
G,Ruud
Ik principe heb je gelijk.
Maar als ik alles van Hoek van Holland wil hebben dan krijg ik ook Schiermonikkenoog en Texel erbij omdat het verkeerd in de map zit. Als ik een hele map/gebied wil hebben dan kan dat niet.
Dus een beter georganiseerd archief ben ik 100% voor.

Ik kan zo de beschrijving uit de PDF, met de hand, (dus de inventaris) koppelen via een link aan een tekening in het archief.
Waarom is dat dan ook niet gedaan door het archief zelf ? Automatisch bij het laten scannen.

Nu neemt iemand die handschoen op. Goede zaak.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

WimVe schreef:
Ruud schreef:Met welk doel? Wat is het nut een kopie te maken van de stukken in het nationaal archief? Iedereen die stukken zoekt, voor zijn/haar onderzoek kan deze toch (nu ook gratis) downloaden bij de bron.
G,Ruud
Ik principe heb je gelijk.
Maar als ik alles van Hoek van Holland wil hebben dan krijg ik ook Schiermonikkenoog en Texel erbij omdat het verkeerd in de map zit. Als ik een hele map/gebied wil hebben dan kan dat niet.
Dus een beter georganiseerd archief ben ik 100% voor.

Ik kan zo de beschrijving uit de PDF, met de hand, (dus de inventaris) koppelen via een link aan een tekening in het archief.
Waarom is dat dan ook niet gedaan door het archief zelf ? Automatisch bij het laten scannen.

Nu neemt iemand die handschoen op. Goede zaak.
Mooi iniatief, hoop echter wel dat het iets blijvends is en niet weer iets waar na een tijdje de stekker uit gaat. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

Een select groepje bunkeraars schreef Cray ? Wie mogen dat dan wel zijn vraag ik mij af ?

Onder tussen doe ik het gewoon op de handmatige manier en haal iedere avond zo'n 500 scans naar binnen wat maakt het uit als ik van het andere iets erbij krijgt wat eigenlijk niet de bedoeling was dan haal je toch ook die andere naar binnen wat ik dus ook doe. zo bouw je een eigen archief op, je kan wel zeggen dat ik de smaak te pakken heb.

Vorige week in twee avonden heel Festung Hoek van Holland binnen gehaald ± 1040 scans maar ik hou gewoon de nummering van het NA aan maar zet wel de tekeningen die ik extra krijg omdat ze in een verkeerde map zitten bij elkaar

v.b. 777 Terschelling 191-192 zit met Texel 1-9 in één map daar maak ik dan 777a Terschelling 191-192 en 777b Texel 1-9 van, die elk weer in de eigen map Terschelling en Texel komt te staan, probleem opgelost denk ik zo.

daarna importeer ik ze in mijn foto opslag programma en stuur ze vervolgens naar een extere harde schijf voor opslag zodat ik ze altijd kan raadplegen mocht het nodig zijn.

Waarom afwachten of Jij bij dat selecte groepje van Cray zal behoren, ga ik onder tussen gewoon lekker verder !

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Zelf heb ik alles wat beschikbaar is van Drenthe, Groningen, Friesland+wadden excl. Texel en alles van Den Helder. Als iemand er iets van wil moet je me een pm sturen met je mail adres. Dan verstuur ik het via wetransfer.

Alles is per locatie en per complex gesorteerd.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

KWD schreef:Een select groepje bunkeraars schreef Cray ? Wie mogen dat dan wel zijn vraag ik mij af ?...
...Waarom afwachten of Jij bij dat selecte groepje van Cray zal behoren, ga ik onder tussen gewoon lekker verder !
Dit vindt ik dan weer een beetje jammer, want volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Met een select groepje bunkeraars bedoel ik dat het niet openbaar komt en ik wil de definitie kunnen maken tussen mensen zoals Ties die foto's namen kunnen geven en het in de juiste mapjes doen en tussen de mensen die alleen maar kijken want anders vergroot ik de kans dat iemand per ongeluk op "delete" drukt.
Dus als je nog even geduld hebt dan komt er een mailtje aan waarin alles staat uitgelegd tot in de kleinste details.
Ties schreef:Zelf heb ik alles wat beschikbaar is van Drenthe, Groningen, Friesland+wadden excl. Texel en alles van Den Helder. Alles is per locatie en per complex gesorteerd.
Dit is dus de bedoeling van het project. Iedereen draagt een steentje bij aan het benoemen van de tekeningen en binnen no time hebben wij alles op volgorde en dan kunnen wij beginnen met de fotografische gedeelte.
Ruud schreef:
Met welk doel? Wat is het nut een kopie te maken van de stukken in het nationaal archief? Iedereen die stukken zoekt, voor zijn/haar onderzoek kan deze toch (nu ook gratis) downloaden bij de bron.
De uiteindelijke bedoeling is om alles een naam te geven en dan veder te gaan met het niet ingescande gedeelte.
Want van bijvoorbeeld Den Haag heb ik 40% van de tekeningen online gevonden en de andere 60% was alleen als fysieke archief in te zien. De restanten van de tekeningen die je aantreft in de mappen worden met de dag slechter dus ik denk echt dat het tijd wordt om alles te fotograferen want de overheid gaat echt niet meer BRV tekeningen in-scannen.

Dus die Handschoen die Wim ziet liggen moeten wij allemaal aantrekken voor dat het te laat is...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Ik had van Mart begrepen dat zodra het ingescand is de originelen vernietigd worden. Wat hier van waar is... Het lijkt mij prachtig om juist de originelen te hebben als ze toch vernietigd worden.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Ties schreef:Ik had van Mart begrepen dat zodra het ingescand is de originelen vernietigd worden. Wat hier van waar is... Het lijkt mij prachtig om juist de originelen te hebben als ze toch vernietigd worden.
Dat lijkt mij sterk.
Op een vraag van mij waraom sommige stukken niet gescand zijn kreeg ik recentelijk nog het antwoord dat je te fragiel zijn om te scannen.
Ik vertaalde dat naar "te kostbaar en mag niet kapot gaan".
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Ties schreef:Ik had van Mart begrepen dat zodra het ingescand is de originelen vernietigd worden. Wat hier van waar is... Het lijkt mij prachtig om juist de originelen te hebben als ze toch vernietigd worden.
Ik heb via de balie een keer een ingescand archief aangevraagd en je krijgt dan een gigantische platte doos waarin alle tekeningen gestreken en uitgevouwen in liggen.
Dus ze worden echt niet weggegooid, dus helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”