groep Albrecht

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

groep Albrecht

Bericht door tim »

hoi hoi,
op Wikipedia over groep Albrecht vond ik volgende tekst:

mislukt vertrok De Jonge op 19 oktober 1943 in het bezit van 650 negatieven met informatie met de bedoeling om via Frankrijk en Spanje Londen te bereiken. Bij de derde poging om de Frans-Spaanse grens over te steken werd hij op 8 november gearresteerd. Dit zou pas op 23 december bij de Groep Albrecht groep bekend worden. Ook de door hem als plaatsvervanger aangewezen Van Erkel werd in november gearresteerd en vele medewerkers raakten bekend bij de SD.

Het is waarschijnlijk een speld in een hooiberg, maar heeft iemand een idee wat er met die 650 negatieven is gebeurd?
die zullen in Duitse handen zijn gekomen, en het lijkt me niet Duits om het te vernietigen..

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: groep Albrecht

Bericht door ErwinZ »

Zijn dat niet de Groep Albrecht files zelf? Lijkt me heel sterk dat de heer De Jonge met originelen op pad ging en niet kopieen.

Groep Albrecht is te vinden in het NIOD. Of bij een zekere forum genoot met een Italiaanse motor.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: groep Albrecht

Bericht door tim »

Hi Erwin,
Ze liepen inderdaad niet met papieren te zeulen maar met microfilms ;)
Buiten het niod ligt er in het nimh ook materiaal van groep albrecht.
Ik heb onlangs al wat moois van de ducatipiet in mn schoentje gehad!

Ik ben toch benieuwd hoe het allemaal gelopen is met deze documenten. We weten natuurlijk nooit of de origenelen van die negatieven die hij bij zich had nog bestaan.. komen we waarschijnlijk nooit achter, tenzij er in een duits archief deze microfilm(s) bewaard zijn gebleven!!

Het was een hele goede inlichtingenorganisatie!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: groep Albrecht

Bericht door BunkerOwner »

Daarom dat een aantal leden ervan ook direct betrokken waren bij de oprichting van de eerste Nederlandse inlichtingendienst na de oorlog. Ook bij de diverse Stay-beind groepen gedurende de koude-oorlog. Helden!
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”