Fotoalbum flak, waar is dit?

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
pauldijkstra

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door pauldijkstra »

Juttertje schreef:Hallo,

Zit hier toevallig met een buurvrouw op de koffie, die komt uit de buurt van arnhem, ze zegt de industrie op de achtergrond te herkennen als zijnde in de buurt van Arnhem, naast de pleijweg (N325) op het industrieterrein, waar vroeger (40+ jaar terug) een steenfabriek stond, tegenwoordig staat daar akzo nobel.........

Overig mooie serie foto's gekocht Paul! had ze ook zien staan, toch blij dat ik er niet ben gaan bieden...... vond die serie uit Den Helder toch nog net ff leuker.......(daar ben ik nu de nieuwe eigenaar van lol)

Mvg. Bas
Dank voor de info! Jij hebt de foto's van Erfprins te pakken gekregen? Dan zijn ze een mooi stuk duurder geworden voor je doordat ik ook mee aan het bieden was... In elk geval jij daar gefeliciteerd mee! Het zou een mooie aanvulling geweest zijn op mijn eigen series van Den Helder!
Ik zal eens kijken of ik historische plaatjes van de industrieën Arnhem kan vinden. Goeie tip!
Gr, Paul
Juttertje

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door Juttertje »

pauldijkstra schreef:
Juttertje schreef:Hallo,

Zit hier toevallig met een buurvrouw op de koffie, die komt uit de buurt van arnhem, ze zegt de industrie op de achtergrond te herkennen als zijnde in de buurt van Arnhem, naast de pleijweg (N325) op het industrieterrein, waar vroeger (40+ jaar terug) een steenfabriek stond, tegenwoordig staat daar akzo nobel.........

Overig mooie serie foto's gekocht Paul! had ze ook zien staan, toch blij dat ik er niet ben gaan bieden...... vond die serie uit Den Helder toch nog net ff leuker.......(daar ben ik nu de nieuwe eigenaar van lol)

Mvg. Bas
Dank voor de info! Jij hebt de foto's van Erfprins te pakken gekregen? Dan zijn ze een mooi stuk duurder geworden voor je doordat ik ook mee aan het bieden was... In elk geval jij daar gefeliciteerd mee! Het zou een mooie aanvulling geweest zijn op mijn eigen series van Den Helder!
Ik zal eens kijken of ik historische plaatjes van de industrieën Arnhem kan vinden. Goeie tip!
Gr, Paul
Hoi Paul,

Nee, geen foto's van erfprins..... die heb ik eigenlijk niet gezien (ook op ebay.de?) was een serie van oa duinoord en een hoop los spul....... vond de prijs voor deze serie wel meevallen.... denk dat jij op een andere serie aan het bieden bent geweest.....

Bas
pauldijkstra

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door pauldijkstra »

Juttertje schreef: Hoi Paul,

Nee, geen foto's van erfprins..... die heb ik eigenlijk niet gezien (ook op ebay.de?) was een serie van oa duinoord en een hoop los spul....... vond de prijs voor deze serie wel meevallen.... denk dat jij op een andere serie aan het bieden bent geweest.....

Bas
Ah, oké. Ik weet welke je bedoelt.
Dank. Nu weer helemaal on-topic :-)
fortwestervoort

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door fortwestervoort »

pauldijkstra schreef:
ErwinZ schreef:Misschien herkent iemand iets hierin?
"Meine F__,- Ausbildung und Einsatz in ____(land)
txt.jpg
"Meine Fla. Ausbildung und Einsatz in Holland"
Meine Flai of Flat of Flan of Flar? Ausbildung und Einsataz in Holland. Ik zie in die laaste letter toch een i, t, n en een r.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door AvB »

fortwestervoort schreef:
pauldijkstra schreef:
ErwinZ schreef:Misschien herkent iemand iets hierin?
"Meine F__,- Ausbildung und Einsatz in ____(land)
txt.jpg
"Meine Fla. Ausbildung und Einsatz in Holland"
Meine Flai of Flat of Flan of Flar? Ausbildung und Einsataz in Holland. Ik zie in die laaste letter toch een i, t, n en een r.
Het is echter een punt zoals Paul eerder al noemde viewtopic.php?f=114&t=2002#p22778
Fla. is een standaard Duitse afkorting voor Fliegerabwehr.
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door pauldijkstra »

Oké, mooi nieuws. Ik weet inmiddels waar een behoorlijk aantal foto's genomen is, namelijk IJmuiden. De foto's zijn door kenners herkend als IJmuiden. In feite op basis van een van de boten die op de foto's te zien waren. Bijgaand nog een poar kiekjes. Op de achtergrond is Corus dus te zien. Eerder is al gezegd dat het IJmuiden beslist niet kon zijn (Harras) toch lijkt het erop dat een deel genomen is in de buurt van de Hoogovens.
Groet,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wilco Vermeer

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik sluit me aan bij de laatste poster. Het is in ieder geval langs één van de grote rivieren en gezien de dijkvormen zou ik zeggen Nederrijn of IJssel in de buurt van Arnhem.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door hnauta »

Hoi Paul,

Vraag eens aan die kenners waar de gashouders van de Hoogovens op de foto te zien zijn? Of de Martin Staalfabriek? Of waarom de schoorstenen van de cokesovenfabriek anders zijn?

Voor een steenfabriek lijkt mij overigens ook wat overdadig, het antwoord op de werkelijke locatie moet ik echter schuldig blijven...

Succes met de puzzel!

Hans
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door AvB »

Zou het Pernis kunnen zijn? Nieuwe Waterweg?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik ga voor de Nieuwe Waterweg tegenover Maassluis. Fabriek zou de "Eerste Nederlandsche Coöperatieve Kunstmestfabriek (Coöperatieve Superfosfaatfabriek)"kunnen zijn. Deze stond tussen Vlaardingen en Maassluis. Moet alleen nog een scherpe foto van die fabriek te pakken krijgen voor een goede vergelijking.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door The Viking »

Joop Schreuder schreef:Ik ga voor de Nieuwe Waterweg tegenover Maassluis.
Ha Joop...,

Waterweg was ook mijn gevoel, maar welke zijde van Maassluis denk jij aan? M.a.w. waar stond die fabriek op Rozenburg, richting Rotterdam of richting zee? Kan ik ook even kijken op wat luchtfoto's?

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door AvB »

Er zit een Marine Wn op de mogelijke plek, Wn 126 M, bezet door 8./813. (27-5-1944)
En een plaatje van de locatie van de fabriek uit het Vlaardings Archief. De afstand is misschien te groot..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door PdK »

Hier een luchtfoto van als het goed is het kunstmest fabrieksterrein. Ik kan alleen geen schaduwval van lange schoorstenen ontdekken.
Het door Arthur genoemde Wn. lijkt inderdaad te ver weg. Ook is dit een Wn. van na 25-2-1944, en wanneer zijn de foto's gemaakt?

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door Danny »

Peter, uit welk jaar dateert jouw luchtfoto? Het terrein ziet er op jouw foto namelijk aardig pokdalig van de kraters uit.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fotoalbum flak, waar is dit?

Bericht door PdK »

Hé Danny,

Die is genomen in april '45. En inderdaad er heeft op 23-03-1945 een bombardement plaatsgevonden i.v.m. de aanwezigheid van een V1 lanceerinstallatie.
Het betreffende terrein lijkt van de buren van de kunstmestfabriek, namelijk van Lever's Zeepmaatschappij. Zie de foto hieronder, met de nodige hoge schoorstenen.

Mogelijk is er zelfs een verband te vinden tussen de luchtafweer locatie en de aanwezigheid van de lanceerinstallatie? Mocht het inderdaad Vlaardingen betreffen.

Bron; http://www.leverszeepmaatschappij.nl/page2.php

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”