Wolfschlucht 2

Algemene discussie over de Führerhauptquartiere.
Tom Oliviers

Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi, volgend weekend gaan we voor onze derde keer naar wolfschlucht 2.

Iemand nog aanradars waar we zeker moetten gaan kijken? de "normale" zaken hebben we al:

Flakstellung B
Flakstellung D

Flakstellung 1 - 2 - 4 - 9 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16

Scheinwerferstellung G

Bereich A - B - C - D

Laffaux - Beauregard: 501, frans hospitaal 1916 (höhlgang)
Laffaux - Höhe 153: Höhlgang (groot gangenstelsel onder het dorp), 621, kabelschaltstelle
Laffaux - La Couture: 2x 98a, 608, 201, opslag
Laffaux - Le Moulin de Laffaux: 501, 601, infanteriesperre
Laffaux - Les Bertanlieux: 98a, 201
Laffaux - les Trois Fontaines: 99a, 501, loopgraven
Laffaux - Noord Oost: S 110a

Margival - Le Pont Rouge: 2x 98a, 601
Margival - Montgarni: 99a, 501

Neuville-sur-Margival - D425: 2x radio-antennemast
Neuville-sur-Margival - Kerk: 501, burobunker, L 408
Neuville-sur-Margival - le Buisson des Moines: 502, 98a
Neuville-sur-Margival - les Carniers: 501
Neuville-sur-Margival - l'Homme Mort: 98a, S 114a, betonkoepel

Vauxaillon - Gare: 2x 108a
Vauxaillon - Vauxaillon: 608

Vregny - Vregny: 2x 201 (ringstand)

Weet er iemand waar dat wiel van die flak in die open bedding ligt. Daar zou ik graag een foto-tje van nemen. Ook als er iemand nog speciaaltjes weet liggen dan hoor ik het graag.

met vriendelijke groet,

Tom Bunkerfreak
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door ducatim901 »

http://good-times.webshots.com/album/563429967aWkEZl" target="_blank
Ha die Tom, bovenstaand een link met plaatjes die ik een tijdje geleden gemaakt heb in Magival en omgeving.
We hebben toen lang niet alles gezien maar wel aardig wat.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door AvB »

He Tom! Flak A en C ook doen! Vooral C is erg mooi.

In Vauxaillion bij de Babilonne bunker ligt noord-westelijk achter het weitje een mooie 622.

Verder kun je naar Mailly waar nog 2 x 621 + 2 x Tobruk liggen + een Großbunker naast het lokale handelscentrum.

Heb jij ooit de 4de Schartenstand für MG (105A) in het Innenbereich gezien?
Die is nu gerenoveerd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door svdb10 »

Hallo Tom en anderen,
Ik heb in het voorjaar van 2009 een 'bliksembezoek' aan Margival en omgeving afgelegd. Hoewel ik niet primair geïnteresseerd ben in duits beton, wilde ik wel eens met eigen ogen zien waarom jullie altijd zo enthousiast over Margival zijn! Ik heb toen onder andere een bezoek gebracht aan de twee bunkers met dreischartenturm die vlakbij elkaar liggen aan de westzijde van Margival (kruising D55 en D425). Eerst de dreischartenturm bezocht die ten oosten van dit kruispunt ligt. Volgens foto’s die ik op internet gezien had lag deze midden in een soort zandafgraving en zou deze open zijn. Inmiddels is de zandafgraving veranderd in een akker en is de ingang van de bunker ondergewerkt. Daarna te voet naar de dreischartenturm ten noordwesten van dit kruispunt gelopen. Deze was (nog) wel toegankelijk. Vlak nadat we bij onze auto waren teruggekeerd kwam er een bejaarde fransman aangescheurd die mij op nogal aggresieve toon begon uit te schelden. Gelukkig wist ik hem in mijn beste frans te kalmeren, en toen bleek dat ik geen duitser was (!) en bovendien meer geïnteresseerd was in Franse forten (leve de fransen en hun chauvinisme :D ) bond deze meneer snel in. Het bleek de eigenaar te zijn van die enorme hoeve die bij dat kruispunt ligt. Hij was bovendien grootgrondbezitter en enkele tientallen van de duitse bunkers liggen op zijn terrein. Hij was het helemaal zat dat er voortdurend mensen in en uit deze bunkers liepen (volgens hem vooral duitsers op zoek naar oorlogssouvenirs...). Inmiddels was hij begonnen met het ontoegankelijk maken van zoveel mogelijk bunkers.
Wellicht dus verstandig aan eenieder die richting Margival rijdt om eerst even met deze meneer te praten (of héél stiekum te opereren ;) ). Zoals gezegd, toen ik mijn excuses had aangeboden wegens het ongeauthoriseerd betreden van zijn land en nogmaals had uitgelegd geen kwaad in de zin te hebben, was hij bijzonder vriendelijk en begon hij allerlei verhalen over de oorlog te vertellen.

Gr.Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door AvB »

Het is duidelijk drukker geworden rond Margival en inderdaad zijn de grondbezitters daar niet zo blij mee. Ook in het Innenbereich word je in de gaten gehouden.
Ik verblijf altijd in Nanteuil-la-Fosse en de eigenaar van het pension kent veel mensen in de omgeving, als die zijn ingelicht is het rondwandelen een stuk relaxter.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Ja die hoeve ken ik, montgarni of hoe heet die? (de grote mooie hoeve nabij die twee 99a bunkers.)
er liggen daar ook een hoop bunkers en gangenstelsel uit 1916. zo hebben we daar perongeluk eens een gangenstelsel gevonden achter een 501, dit stelsel uit 1916 was binnenin een heus beeldhouw-paradijs, met beeldhouwwerkjes "infirmerie 1916", "chef du medicine"... en andere uitgehouwen teksten. Dit gangenstelsel had ook een paar aanpassingen uit de tweede wereldoorlog (zoals een nieuwe waterput met formsteinen bovenbouw)

Bedankt Arthur voor de tips, flakstellung C had ik inderdaad al op het programma, Flakstellung A heb ik net op google earth beton zien zitten,dus die kijken we ook na. de tweede gordel Flakstellungen, E, F en G heb ik kunnen localiseren, maar op luchtfoto zie ik hier niets meer staan (temidden van de velden)

Ik heb zo de indruk dat het in heel Frankrijk aan het veranderen is met de toegankelijkheid en vriendelijkheid van de boeren. toen wij in 2006 in het hoofdkwartier waren kwamen we jagers tegen, en toen ik vriendelijk met mijn hoofd knikte zeiden ze ook vriendelijk een goedendag en wandelden ze verder...


Owja, nabij die brug en sluis van "Chavignon" ten noorden van Laffaux hebben we ook een SK bunker gevonden en een ringstandje. deze SK lijkt me een 502 met een achterbouw ofzo...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door AvB »

E F en G zijn laat in de oorlog gebouwd en bestonden slechts uit veldstellingen.
Ik kan me herinneren dat jij de L 426 van Flak D hebt gezien dus dan heb je de rest van de stelling ook gezien. (Bij Terny-Sorny).

Waar ligt die 501 en infanteriesperre van Moulin de Laffaux?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Zijn er 4x 105a 's gebouwd in het binnenbereich? ik heb er maar 3 op foto... ik maak even een plannetje voor de 501 met sperre

Groetjes
Tom
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Hey Arthur,

Die 501 ligt achter dat bushokje, aangeduid op het plannetje
Afbeelding

Afbeelding

Bunkerfreak Tom
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door AvB »

Die kende ik al ja. En is daar een Sperre?

Ja er is een vereniging die een 621 en een MG bunker hebben gerenoveerd en die blijkt dus in het noorden van het Innenbereich te liggen. Een vierde!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

De drie 105's die ik vond in het binnenbereich van Margival, is het één van deze die gerestaureerd is? enneuh, waar ligt die vierde alstublieft? :lol:

Afbeelding

105a (de eerste bovenaan op het plan):
Afbeelding

105a (de tweede bovenaan op het plan):
Afbeelding
Afbeelding
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

en de derde onderaan het plan:

Afbeelding

Afbeelding

Bunkerfreak Tom
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt voor de info !!

heb je een idee wie die organisatie is? misschien ik die nog snel kan contacteren voor komend weekend.
ben alvast benieuwd naar de vierde 105a, zijn altijd schitterende foto's die bunkers :)

Afbeelding
Afbeelding

dit is die sperre, lijkt me diezelfde paaltjes als bij de meeste steunpunten, maar kan ook NATO materiaal zijn. die sperre ligt op dat graspleintje bovenop de 601 van moulin de Laffaux

groetjes
Tom
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Gangenstelsel met ingebouwde bunker 773.

Ook in het innenbereich nog een gangenstelsel gevonden met ingebouwde bunker (nummer 773). deze staat niet in het superboek van Rhode - Sünkel: Autopsie eines Führerhaubtquartiers. Dus er moet inderdaad nog veel meer steken dan dat deze jongens gevonden hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tom Oliviers

Re: Wolfschlucht 2

Bericht door Tom Oliviers »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi hee 8-)

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Führerhauptquartiere (FHQ)”