Waarnemingspost

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Waarnemingspost

Bericht door tim »

hoi allen, ik kan me herinneren dat er een tijdje terug ergens een discussie was over deze bunker, maar ik weet niet meer waar het nou precies op neerkwam...

iemand nog een linkje? en locaties?

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: waarnemingspost

Bericht door Ruud »

geen idee, maar het type is me niet onbekend.
waar is deze gebouwd?
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: waarnemingspost

Bericht door jopaerya »

Hallo Tim

Misschien dit http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... it=bombing" target="_blank ??

Groeten Jos
pauldijkstra

Re: waarnemingspost

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Tim,

Ferwerd (Friesland) Luftwaffe oefenbunker ten behoeve van de opleiding van manschappen. O.a. gebouwd in Zandvoort, Denemarken en nog ergens in het zuiden van Nederland. David Ross weet hier meer van. Ik heb daarover al eens met hem gecorrespondeerd.

Bijgaand foto's (collectie Tresoar) van de bunker in Ferwerd.

Gr,

Paul

Ps. Is dit een Duitse bunkertekening?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: waarnemingspost

Bericht door ducatim901 »

Er zijn er gebouwd in de buurt van Bloemendaal, Vrouwenpolder en verder nog één in Braboland, plaats is me even ontschoten en één in het hoge noorden, Paul heeft van de laatste wel eens foto's geplaatst.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: waarnemingspost

Bericht door ducatim901 »

Ehhh ik denk dat ik de foto's van Paul al gevonden heb....hahaha.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: waarnemingspost

Bericht door pauldijkstra »

ducatim901 schreef:Er zijn er gebouwd in de buurt van Bloemendaal, Vrouwenpolder en verder nog één in Braboland, plaats is me even ontschoten en één in het hoge noorden, Paul heeft van de laatste wel eens foto's geplaatst.
Groeten JK.
Kijkt hier boven. Ik ga binnenkort de bunker bezoeken en volledig fotograferen. Even gedult nog...

Gr,

Paul
luchtkastelen 40-45

Re: waarnemingspost

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hi,

De observatiepost in "Braboland" (pas op je woorden; er zijn al oorlogen gevoerd voor minder :x ) ligt in de buurt van Hoogeloon. Het ding is gemeentelijk monument, maar een aanvraag als rijksmonument is afgewezen omdat "er al genoeg objecten van de Atlantikwall beschermd zijn en dit object van onvoldoende samenhangende waarde is". Hieronder een plaatje vlak voordat ik door een nare politie-agent werd gemaand onmiddellijk te vertrekken.... :).

Weet iemand iets meer over de observatiepost in Vrouwenpolder? Locatie? Context? Was daar dan ook een schietterrein voor vliegtuigen aanwezig?

Grt, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: waarnemingspost

Bericht door tim »

moguh, ben ik weer :mrgreen:

de reden dat ik deze vraag stelde, is omdat deze bunker ook bij egmond binnen gebouwd is (net buiten WN 37H ten zuiden van batterie egmond ),
en ik me afvroeg wat de functie ervan was. (ik las al dat het nog niet helemaal duidelijk is...)

ik heb me wel eens laten vertellen door wat oudere locals, dat er in de omgeving van bergen / egmond ook veel van die betonnen oefenbommen in de duinen gevonden werden.. dit zou een verklaring kunnen zijn voor deze bunker.
misschien weet hans nauta hier iets van?

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: waarnemingspost

Bericht door hnauta »

Hallo Tim,

De enige locatie in Noord-Holland waarbij betonnen oefenbommen werden gebruikt is bij Bloemendaal. De meeste zijn daar inmiddels geruimd door het PWN.
Wat Egmond en Bergen betreft zijn er wel plaatsen geweest waar de artillerie betonnen oefengranaten heeft afgeschoten. Zo zijn er op het Frederiksveld bij Schoorl deze dingen aangetroffen, vaak zonder koperen geleidingsband, want die waren er tijdens de metaalcrisis eind jaren 40-begin jaren 50 van afgeknipt.
Wat Egmond betreft heb ik nog een bosbrandweerrapport die gewag maakt van inslagen bij 's Heerenweide bij 't Woud, maar deze melding is dubieus.

Bij de locatie van de waarnemingspost bij WN37 heb ik geen aanwzijzingen dat hier op de een of andere manier geoefend werd door Luftwaffe of Artillerie.

Met vriendelijke groet,
Hans Nauta
Laatst gewijzigd door hnauta op 31 aug 2008, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: waarnemingspost

Bericht door tim »

ha hans, ik denk dat de betreffende personen deze oefengranaten voor oefenbommen aangezien hebben...
(ze waren ook in een gang geweest die van het bergerbosch naar egmond liep ;) )

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: waarnemingspost

Bericht door hnauta »

Hallo Tim,

Die gang is hier een beetje een 'urban legend'. Deze zou van Egmond aan Zee naar Bergen aan Zee gelopen hebben. In werkelijkheid heeft men (deels dichtgestoven?) overdekte loopgraven gezien of bezocht.

Gr,
Hans
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: waarnemingspost

Bericht door tim »

klopt, dat fenomeen hebben we hier in scheveningen ook.

mijn verklaring hiervoor is dat het menselijk geheugen alleen de spectaculairste dingen onthoud.
net na de oorlog waren de meeste overdekte loopgraafstelsels goed begaanbaar, en bijna elk widerstandsnest aan het kustfront had ze hier wel,
na verloop van jaren worden de gangen steeds iets langer, (en groter!) en vergeet men de stukken die bovengronds, of door open loopgraven afgelegd werden.

zo ontstonden de kilometerslange overdekte loopgraafstelsels waar volgens sommige zelfs een jeep doorheen kon rijden :shock: ..

het valt vaak niet eens mee om deze mensen uit te leggen dat het principe van de duitse verdediging op losse, elkaar ondersteunende complexen gebaseerd was, en dat zulke gangen dus helemaal niet gewenst waren!

soms laat ik het er dan ook maar bij zitten :D

wel een leuk detail wat men over de ''mother of all gangen'' bij bergen vertelde: in het dak van de gangen zaten in de lichtkokers omgedraaide drakentanden gestopt (zullen wel van die versperringsblokken zijn geweest die je daar overal als wegbewijzering terugvind).

dat klinkt wel weer plausibel.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: waarnemingspost

Bericht door hnauta »

Ha Tim,

Dat laatste zou wel weer heel goed kunnen. Dergelijk blokken konden met twee man wel in zo'n gat geplaatst worden. En men ving twee vliegen in een klap: men was vrij gemakkelijk van het betonnen landingsobstakel af en een dergelijke overdekte loopgraaf kon zo mooi ondergewerkt worden.

Gr,
Hans
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: waarnemingspost

Bericht door Danny »

Hmm zo'n verhaal hoor ik ook altijd over Katwijk... je kon helemaal naar scheveningen toe... hahaha toch vreemd dat ik er nog nooit op gestuit ben :P Achja... :geek:
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”