Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ja ok, maar dit kwam onder het stucwerk vandaan waar die dingen van de scouting op geschreven stonden. Weet iemand welke eenheid hier gelegerd was?

(Misschien handig om deze posts even in een apart topic te zettten? Vervuild het 400 & 500 series topic een beetje)
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Als het goed is 2 stab Luftwaffe Flak Abteilung 594 met 115 manschappen 19 onderofficieren en 2 officieren. Bewapening: 1 stuk 5cm mortier, 1 stuk franse 8,14cm mortier , 3 stukken 3,7cm FLAK en 6 stukken 8,8cm FLAK. Zo staat het aangegeven in het boek van harff (Al dan niet met foutief Stp.) Ik weet niet of er iemand iets heeft om dit te verifiëren?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Klasio schreef:530 Wasch- und Duschbaracke

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) B Wasch- und Duschbaracke 1:10 22-21-43 Zchng.nr. 530”. Men spreekt van tekening nummer 537, maar mogelijk is dit ook het typenummer van 500 serie?

Heeft iemand deze tekening uit het NA, (de laatste keer dat ik in het NA was, was de tekening niet beschikbaar! :evil: ) Ik zou er graag een tekening van maken.

Groeten, Klaas
Hier de tekening van type '530 Wasch- und Duschbaracke' gebaseerd op de BRV tekening van L'waffe Flakbat te Bloemendaal. Ruud, bedankt voor het de BRV tekening. In de L'waffe Flakbat te Katwijk stond ook een type 530 'Wasch- und Duschbaracke'. Op de site van Remco staan wat foto's van de binnenkant van de bunker te Katwijk. Hierop is de spoelbak, zoals deze ook op de tekening staat, goed te zien, Zie http://www.bunkerfotos.nl/fakatwijk.htm" target="_blank" target="_blank

Weet iemand of deze bunker ook op andere (L'waffe) lokaties gebouwd is?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

In de Tiger radarstelling op Terschelling zijn 2 Fa bunkers gebouwd die erg lijken op bovenstaande tekening van type 530. Het gaat hier ook om een Gasontsmettings/Was-Douche gebouw, alleen missen er aan de rechterkant van de bunker een aantal ruimten. Lijkt een variant op type 530, of had mogelijk een eigen typenummer? zie bijgevoegde tekening.

Kent iemand deze bunker van andere stellingen?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 04 jul 2008, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Mooi getekend weer Klaas. Ik zag gister inderdaad ook op die kaart dat het geen manschappenbunker maar een wasaangelegenheid was. Ook maar even aanpassen op m'n site dan... In Katwijk zit er nog een gasdeur in. Was dit normaal bij FA werkjes?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Klasio schreef:537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) AB Splittersicheres Wirtschaftsgebäude M1:100 3-11-42 Zchng.Nr 537”) is een tekening van een Wirtschaftsgbäude. Men spreekt van tekening nummer 537, maar mogelijk is dit ook het typenummer500 serie?

Misschien is dit het zelfde gebouw als de kantines in de Luftwaffe radarstellingen?

Heeft iemand deze tekening uit het NA, (de laatste keer dat ik in het NA was, was de tekening niet beschikbaar! ) Ik zou er graag een tekening van maken.

Groeten, Klaas
Hier de tekening van type 537 'Wirtschaftsgebäude' gebaseerd op de BRV tekening van L'waffe Flakbat te Bloemendaal. Ruud, bedankt voor het de BRV tekening. In de L'waffe Flakbat te Katwijk stond een vrijwel gelijk gebouw, op de kaart aangeduid als type 537a 'Wirtschaftsgebäude'. Het is me nog niet duidelijk wat het verschil is tussen 537 en 537a?

Dit type 537 is ook te vinden in de L'waffe radarstellingen zoals Tiger en Salzhering. In Bergen staat, als ik het me goed herinner, een vrijwel identieke, maar iets kleinere versie van deze bunker.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas, volgens mij staat er een soort gelijk gebouw in "Eisbär" Sondel, het wordt nu volgens mij nog steeds gebruikt als kantine.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Klasio schreef: Het is me nog niet duidelijk wat het verschil is tussen 537 en 537a?
Misschien wel het extra muurtje in het hokje dat aan de keuken vast zit, linksonder naast de grote zaal. In Katwijk zit hier namelijk een tussenmuur in met ronde ramen. Ook zit er uiteraard dus een extra toogdeur in.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

ducatim901 schreef:Ha die Klaas, volgens mij staat er een soort gelijk gebouw in "Eisbär" Sondel, het wordt nu volgens mij nog steeds gebruikt als kantine.
Groeten JK.
Hi Jack,

Bedankt voor de "Eisbär" Sondel lokatie. Ook in Löwe bij Trimunt staat een soortgelijk gebouw. Ik wil binnenkort even naar het NA voor het BRV om te kijken of ze echt helemaal gelijk zijn.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Of die extra muur met gaten en toogdeur het verschil is tussen 537 en 537a weet ik niet. Bij deze FA bunkers zie je wel vaker een extra muurtje of verschillen in de scherfmuren. Bij de kantine van radarstelling Tiger op Terschelling (zie tekening) zie je ook verschillen met die van de Flakbat te Bloemendaal, maar duidelijk gaat het hier om hetzelfde type.

Die stalen gasdeur in de 530 ' Wasch- und Duschbaracke' van Flakbat Katwijk is erg opmerkelijk. Een gasdeur in een Fa-bunkertje heeft natuurlijk geen functie. Lijkt me dat dit met materiaalbeschikbaarheid te maken heeft? Een geval van de "verkeerde deur op de juiste plaats"...

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 06 jul 2008, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door jopaerya »

Hi Klaas

Het wordt tijd voor een nieuw boek Küver-bunkers 2 :D

Groeten Jos
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

jopaerya schreef:Hi Klaas

Het wordt tijd voor een nieuw boek Küver-bunkers 2 :D

Groeten Jos
Hallo Jos,

Het begin is er, zie bijlage... Nu alleen nog wat hulp van de forumleden om de rest van de onduidelijkheden op te lossen, nog wat leuke foto's van deze bunkers,nog een paar 500 typen toevoegen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas en Al,
Hier even wat plaatjes van de 537 van Eisbär (Sondel), een groot deel van de bunkers (ook Küvers) is enkele jaren geleden afgebroken, de eigenaar heeft volgens zijn zeggen geprobeerd om geld en ondersteuning te krijgen bij provincie en gemeente maar kreeg overal nul op request (mogelijk omdat hij de bunkers uit wilde gaan baten, dit deed de vorige eigenaar echter ook al maar deze heeft de bunkers niet goed onderhouden).
Hij is wel iets afwijkend, o.a. zit de deur aan de zijkant iets meer in de hoek van de muur en ik verwacht dat er ook wel een raampje of twee meer of minder in de bunker zitten.
Van de binnenkant helaas geen foto's, de bunker was dicht en door de vieze ramen waren geen strakke platen te maken, de tweede verdieping is er na de oorlog op gezet.
Groeten Jack.



Afbeelding 204 (Medium).jpg
Afbeelding 202 (Medium).jpg
Afbeelding 201 (Medium).jpg
Afbeelding 186 (Medium).jpg
Afbeelding 185 (Medium).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hi Jack,

Bedankt voor de foto's van de kantine van 'Eisbär' te Sondel.

Lijkt me de 537b, de zweistöckige variant.... :shock: :D :D :D :D :D

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

;)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”