Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Hoi Ruud en Jack,

Volgens mij hebben we dit al eens eerder ergens besproken (op een of ander forum).

Jack, hoe kom je erbij dat het hier gaat om Katwijk en niet over IJmuiden? Ik heb nooit met zekerheid durven zeggen of het om Flak.Bat.IJmuiden zou gaan. Ruud kan jij dit middels de BRV-tekening bevestigen? Wordt wel nieuwsgierig nu.

Als het om St-bunkers zou gaan, dan zouden ze toch een bouwnummer gehad hebben? Die zouden dan ook op brv terug te vinden moeten zijn en op de BFK staat in dit geval (stand 25.3.1945) W.N. 43a L (Flak Bat. IJmuiden) alleen een L403 bn: L123 87. Dan zou het toch eventueel om Katwijk kunnen gaan ivm die 405. Maar dan is de weg naar Ijmuiden weer zo tegenstrijdig. Dan zou Zandvoort beter zijn...

Groeten,

Paul

PS. Ben nu wel benieuwd naar de Flak.Bat. Ijmuiden. Iemand ooit foto's gezien ervan?
Op de Duitse tekening staat (met potlood) Flakbatterie IJmuiden, voorts staat strandpaal 61 aangegeven.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul en Ruud,
In het BRV zitten beide tekeningen, ik zal er wel naast zitten,
de tekeningen van de stellingen lijken ook zo erg op elkaar.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Bij Bergen (rond het vliegveld) staan bij de batterijen ook nog 580's, in elke stelling eentje geloof ik.
Groeten Jack.


ducatim901 schreef:Bij de luchtafweerbatterij in de Balgzandpolder heeft er ook een 580 gestaan, helaas gesloopt.
http://www.luchtkastelen40-45.nl/_sgg/m3m1s7_1.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Groeten jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

In de Flak bij Katwijk zijn een L404 een L403, 6 keer L401, 3x L409 en een L407 gebouwd. Voor de rest allemaal Küvers en formsteinen opslaggebouwtjes. Geen 405 dus. Volgens mij moet het wel een Küver zijn.

Edit: Ik heb eens naar die baunrs gekeken en deze komen niet overeen met die van Katwijk. deze beginnen namelijk allemaal met CL 132 ipv CL 123. IJmuiden misschien?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Danny,
Er was er oorspronkelijk wel eentje ingetekend geloof ik.......
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Hey Jack,

Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden. Als ik wat weet horen jullie het. :geek:
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door tim »

de 405a (waarschijnlijk kuver 400 serie) is zowel in katwijk als bloemendaal op de kaart ingetekend (gebouwd?).

ik ga volgende week dinsdag naar het N.A., o.a. voor het BRV van katwijk misschien kan ik de tekening daar terugvinden....
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Beste mensen,

Op een tekening kwam ik het volgende tegen:

FMG Stand mit Bunker typ 405a en MS Bunker typ 406a

Zouden dit Küverbunkers kunnen zijn of houdt dit iets anders in?

Groet,

Paul
Het (na veel zoeken :evil: ) BRV maar eens naast het Lageplan gehouden, de bunkers aangeduid met de nummer 406a en 405a zijn niet gebouwd, iig niet door BRV opgemeten.
De planning van de batterij dateerd uit sept. '42 (of eerder). De aangegeven bunkers zijn er in juni '43 aan toegevoegd, evenals de kleine werkjes met als type 573a, 577, 580 579 gelegen aan de toegangsweg.
Pal naast de stelling (noord) was volgens Duitse opgave een voorlopige stelling met 6 stukken van 7,5 cm gelegen . Tsjaa, kom ik toch weer op de vraag; was deze (voorlopige)stelling gebouwd, bewapend en bezet (Flakgruppe Amsterdam)?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Tim,
Zou leuk zijn als het toch om een Küver gaat. Nieuwe ontdekking erbij ;-). Waarom zou die andere overigens géén Küver zijn??

Ruud,
Jammer dat er niet een stukje op een Waffeneinsatz Karte staat. Misschien is dit nog in een KTB terug te vinden? Het lijkt mij overigens goed mogelijk dat er tijdelijk wat gestaan heeft. Op Texel is er bijvoorbeeld een bepaalde periode een Stützpunkt IXb L geweest (eigenlijk Flugplatz Texel). Deze was een tijd later weg. Dat geld ook voor wat andere complexen die maar 'tijdelijk' waren.

Ik ben benieuwd wat de zoekresultaten van Tim in het NA zijn; hopelijk een nieuwe Küver erbij.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

pauldijkstra schreef:Tim,
Op Texel is er bijvoorbeeld een bepaalde periode een Stützpunkt IXb L geweest (eigenlijk Flugplatz Texel). Deze was een tijd later weg.
Gr,Paul
Ha die Paul,
Misschien een beetje offtopic maarrr....
De vliegvelden aan de kust (De Vlijt, De Kooy, Bergen, Valkenburg, Haamstede en Souburg -weet niet uit mijn hoofd of bv. Schiphol en Ypenburg ook erbij hoorden) waren erg gevoelig voor bliksemaanvallen door laagvliegende jagers, zeker na de Battle of Britain was de angel uit het offensief van de Duitsers, hierna werd er meer en meer gebruik gemaakt van de nachtjagd.
De vliegtuigen werden door de dreiging opgeheven.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

ducatim901 schreef:
pauldijkstra schreef:Tim,
Op Texel is er bijvoorbeeld een bepaalde periode een Stützpunkt IXb L geweest (eigenlijk Flugplatz Texel). Deze was een tijd later weg.
Gr,Paul
Ha die Paul,
Misschien een beetje offtopic maarrr....
De vliegvelden aan de kust (De Vlijt, De Kooy, Bergen, Valkenburg, Haamstede en Souburg -weet niet uit mijn hoofd of bv. Schiphol en Ypenburg ook erbij hoorden) waren erg gevoelig voor bliksemaanvallen door laagvliegende jagers, zeker na de Battle of Britain was de angel uit het offensief van de Duitsers, hierna werd er meer en meer gebruik gemaakt van de nachtjagd.
De vliegtuigen werden door de dreiging opgeheven.
Groeten Jack.
Hai Jack,

Dat was al wel bij mij bekend. Het vliegveld is dan alsnog maar heel even in bedrijf geweest, en heeft ook maar heel even een Stp- nummer gehad. Na deze verwijdering van het Stützpunkt is er een palenversperring op het vliegveld geplaatst.

Bergen was overigens ook te nat en te drassig om te landen ;-). Vliegtuigen zouden door de onverharde baan totaan de assen weggezakt zijn...

Vr. gr,

Paul

PS. Weer ontopic!
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:
Klasio schreef:537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) AB Splittersicheres Wirtschaftsgebäude M1:100 3-11-42 Zchng.Nr 537”) is een tekening van een Wirtschaftsgbäude. Men spreekt van tekening nummer 537, maar mogelijk is dit ook het typenummer500 serie?

Misschien is dit het zelfde gebouw als de kantines in de Luftwaffe radarstellingen?

Heeft iemand deze tekening uit het NA, (de laatste keer dat ik in het NA was, was de tekening niet beschikbaar! ) Ik zou er graag een tekening van maken.

Groeten, Klaas
Hier de tekening van type 537 'Wirtschaftsgebäude' gebaseerd op de BRV tekening van L'waffe Flakbat te Bloemendaal. Ruud, bedankt voor het de BRV tekening. In de L'waffe Flakbat te Katwijk stond een vrijwel gelijk gebouw, op de kaart aangeduid als type 537a 'Wirtschaftsgebäude'. Het is me nog niet duidelijk wat het verschil is tussen 537 en 537a?

Dit type 537 is ook te vinden in de L'waffe radarstellingen zoals Tiger en Salzhering. In Bergen staat, als ik het me goed herinner, een vrijwel identieke, maar iets kleinere versie van deze bunker.

Groeten, Klaas
Hallo Klaas,

Ik heb begrepen dat er in Löwe een vrijwel identiek exemplaar staat.
Hier wat foto's van de betreffende bunker ©SvI

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Das nu toevallig, ik heb van het weekeind de meeste bunkers van Trimunt/Marum uitgetekend.
Er was ook een bunker voor de Seeburgtische gebouwd, ik kan uit mijn herrinnering alleen niet
meer zeggen of deze er nog staat.
De bunker was/is te herkennen door dat een deel van de vloer zo typisch voor de tische verdiept
is.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Ha Jack,
Die bunker is er nog.
Alleen de beneden etage is volgestort. Bunker is reeds in gebruik als kantine v/d plaatselijke motorclub ;-)
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Even een vraagje voor de Küverkenners onder ons. Weet iemand waar een Küver 434 voor gebruikt werd? Ik heb er namelijk laatst eentje op de kiek gezet aan het begin van de boulevard in Noordwijk. Ik wist al tijden dat ie open lag en had 'm ook al eens bezocht, maar nog nooit de gelegenheid genomen om foto's te maken... (De HBP heeft mij ooit in een grijsch verleden eens gezegd dat het een küver 434 betrof.)

En dan nog eentje om de gemoederen hoog te houden: Waarom is de bunker in hemelsnaam "in tweëen gedeeld" door die soort van "nooduitgang".

(Foto's volgen nog ;) )
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”