Vollflugwache in der Verteidigungszone

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Klasio †

Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

Hallo,

In het BRV archief zit bij de Duitse tekeningen een tekening voor een "Vollflugwache in der Verteidigungszone" (ref; NA 2.13.167 inv. Nr. 1037 "Anlage einer Vollflugwache in der Verteidigungszone Feldbauamt 2 im Luftgau Holland Mass 1:50 Küver/sh 2125 gez. 25.10.43".

Het gaat hier om 2 barakken en een kolenhok met daarop een FluWa uitkijkpost. Het geheel is geplaats binnen een Splittermauer met aanaarding. zie bijgevoegde uitgewerkte tekening.

Weet iemand of dit daadwerkelijk ook zo ergens uitgevoerd is? Van Terschelling weet ik dat de FluWa stelling heel anders is uitgevoerd, ook op andere locaties langs de kust zijn de FluWa's anders. Misschien was dit iets voor de FluWa's meer in het binnenland?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door jopaerya »

Hi Klaas

Wat verwen je ons weer met je mooie tekeningen .

Groeten Jos
Klasio †

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

Hallo Jos,

Ik vond het zo'n bijzonder ding, dat de drang te groot werd en ik het gewoon MOEST tekenen... :shock:

Bijzonder is ook dat op de tekening duidelijk de Noord richting van de stelling stond aangegeven. Waarom dit was? Bij sommige (niet allemaal) radarstellingen zie je ook dat de Auswertung op een bepaalde manier ten opzichte van het noorden gebouwd werd. Waarom dit was is me niet duidelijk.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door wattman »

Een noordpijl op een tekening zou wellicht verklaard kunnen worden uit het feit dat de tekening is gemaakt door een landmeter i.p.v. een bouwkundige. Ik werk op de universiteit met personen met een landmeetkundige achtergrond (geodeten), en die noordpijl is voor een landmeetkundige echt een must.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Ruud »

Ha Klaas,
Het is je vast niet onbekend, de mij bekende Fluwa's aan de kust zagen er idd anders uit, iig minder luxe!
Is het je bekend aan welke apparatuur we moeten denken in deze post in de ruimte Gerate?
Gezien de relaxruimtes, riante keuken en stenen schutting doet het me meer denken aan een een 'All inclusive Resort' ;-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas,
Ik heb toevallig vandaag dezelfde tekening op de foto gezet, maar ik had ook al zoiets van, nog niet in het BRV gezien iig.
Misschien komen we de bunker ooit nog eens tegen in het BRV archief.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

wattman schreef:Een noordpijl op een tekening zou wellicht verklaard kunnen worden uit het feit dat de tekening is gemaakt door een landmeter i.p.v. een bouwkundige. Ik werk op de universiteit met personen met een landmeetkundige achtergrond (geodeten), en die noordpijl is voor een landmeetkundige echt een must.
Hallo Wattman,

Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat geldt, denk ik, voor een tekening van een gebouw op een specifieke locatie. Bij de tekening van de FluWa gaat het om een ontwerp wat op meerdere locaties zou kunnen worden toegepast. Net zo iets als een typetekening van een St bunker. Op dat soort typetekeningen ben ik nog nooit een noordpijl tegen gekomen, op tekeningen van bunkers op lokaties eigenlijk altijd wel.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

Ruud schreef:....Is het je bekend aan welke apparatuur we moeten denken in deze post in de ruimte Gerate?....
Hoi Ruud,

Volgens een Duits voorschrift voor een FluWa-post: Melderose, Kompaß, Karten (1:100.000 & 1:300.000), Fernglas, Signaltafel für Flugmeldefunkverkehr, Schlüsselmittel für Meldungen auf der Kp. Befehlsfrequenz, Terraschlüssel für Wettermeldungen, 1 Maschinengewehr.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door pauldijkstra »

Misschien een klein beetje off-topic, maar ik ben in de Koog (texel) ook een, helaas gesloopte, FluWa bunker tegen gekomen. Ik post, zodra ik thuis ben, een fototje van het ding. Na de oorlog werd deze gebruikt door het Ned. leger. Helaas ook nooit door het BRV opgemeten...
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Danny »

Hey Klaas, 6 -12 mann küvers zijn ook gebouwd op Flugplatz Katwijk. Hier gaat het om Küvers 428, 430 en 441. Kan jij als Küver-kenner een type aan de losse delen van de FluWa uitkijk toekennen?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

Danny schreef:Hey Klaas, 6 -12 mann küvers zijn ook gebouwd op Flugplatz Katwijk. Hier gaat het om Küvers 428, 430 en 441. Kan jij als Küver-kenner een type aan de losse delen van de FluWa uitkijk toekennen?
Hoi Danny,

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld losse delen van de Fluwa uitkijk? Bedoel je delen van de Vollflugwache die ik eerder gepost heb of bedoel je delen op Flugplatz Katwijk?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Danny »

Hey Klaas,

Ik bedoel die delen van de Vollflugwache. Die bestaat voor zover ik het opmaak uit je kaartje uit een 6 mann en een 12 mann gedeelte.

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Okay, met die losse delen bedoel je dus de 12- en 6-Mann Baracke van de Vollflugwache. Zoals op de tekening te zien is zijn dit geen Küverbunkers, maar gewoon 2 houten barakken geplaatst binnen een aangeaarde scherfmuur. Ik heb van deze barakken geen typenummers. Bij de typenummering van bunkers zie je al af en toe door de bomen het bos niet meer, maar de standaardisatie van de Duitse barakken is pas echt een jungle...

Begrijp nog niet helemaal wat je bedoeld met "6 -12 mann küvers zijn ook gebouwd op Flugplatz Katwijk". Heb jij soms info (of een vermoeden) dat op Flugplatz Katwijk een FluWa post zat? Die Küvertjes bij het vliegveld Katwijk waren toch voor de lichte Flakbatterijen rondom het veld?

Groeten, Klaas
luchtkastelen 40-45

gebouw Flugwache

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Hoi Klaas,

ik heb in de Flugwachen nog geen consequente standaardisatie kunnen ontdekken, jij wel?
Landinwaarts lijken het meest houten barakken of "gemakslocaties" (kerktorens, etc.) al vond ik in het NIMH bijv. voor Didam wel een vermelding van een Flugwachebunker van hout en aarde.
Aan de kust meestal Küvers met een Tobruk-achtige observatiepost en al-dan-niet met glazen koepel. Maar voordat de kust-Flugwachen verbunkerd werden, waren dat waarschijnlijk ook houten barakken e.d.
Jouw schets lijkt overal een beetje tussenin te hangen; houten barakken maar wel met een Splittermauer.
Vwb de noordpijl zou ik me kunnen voorstellen dat de voorkeursrichting van observatie (het westen dus) niet moest worden gehinderd door bijv. hittetrillingen of lichtreflectie boven een asfalt- of golfplaatdak, een schoorsteen, warmtetrillingen), de ingang tot het observatiedek, etc.

Grt, René D.
pauldijkstra

Re: Vollflugwache in der Verteidigungszone

Bericht door pauldijkstra »

Beste René,

Ik ben toch echt van mening dat de FluWa- tobruk gestandardiseerd is. Op Texel was dat in ieder geval wél het geval. Wat opvallend is, is dat er in deze complexen meestal gebruik gemaakt werd van Küverbunkers en VF-bunkers. Echte FA-bunkers heb ik in deze stellingen nog nooit aangetroffen.

Gr,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”