NIMH

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
jan lugtmeijer †

NIMH

Bericht door jan lugtmeijer † »

Aanstaande donderdag ga ik weer eens neuzen in het NIMH.
Wil de Washington Papers weer eens doornemen voornamelijk betreffende Hoek van Holland.

Iemand nog suggesties of tips??
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: NIMH

Bericht door PdK »

Ha Jan,

Leukleuk, enige tip die ik heb... let op met kopieëren, de papieren zijn wit op zwart. Meestal wordt dat niet zo leuk gevonden, maar na vragen mag het wel eens..
Het NIMH heeft overigens wel plannen de papieren om te zetten naar zwart op wit, maar of dat nu al is gebeurd?
jan lugtmeijer †

Re: NIMH

Bericht door jan lugtmeijer † »

Dank Peter. Goed dat ik het weet, was nooit een punt om die krengen te kopieren. Zal i.i.g. dan pen en papier meenemen om te noteren wat ik eventueel vind mocht het kopieren niets worden.

Net gebeld naar het NIMH en helaas zijn ze morgen allemaal op cursus, dus wordt volgende week dat ik ga. Heb ik nog wat tegoed he :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: NIMH

Bericht door Ruud »

jan lugtmeijer schreef:Dank Peter. Goed dat ik het weet, was nooit een punt om die krengen te kopieren. Zal i.i.g. dan pen en papier meenemen om te noteren wat ik eventueel vind mocht het kopieren niets worden.

Net gebeld naar het NIMH en helaas zijn ze morgen allemaal op cursus, dus wordt volgende week dat ik ga. Heb ik nog wat tegoed he :mrgreen:
Zou het (prachtige) kopieerapp. in het NIMH niet de mogelijkheid hebben om negatief te kopieren, bedoel ik alles wat zwart is wordt wit en andersom .... :!:
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: NIMH

Bericht door PdK »

Ha Ruud,

Dit heb ik ook nagevraagd, maar bleek niet te kunnen? Ze zouden het nu graag extern laten omzetten.
Annelies

Re: NIMH

Bericht door Annelies »

Ha Jan e.a.

Wat zijn precies de Washington Papers??

Groeten,
Annelies
jan lugtmeijer †

Re: NIMH

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Annelies,

Code: Selecteer alles

Washington papers 
Looptijd: 1940-1945
Omvang: 15.6 m
Inhoud: fotokopieën van documenten uit Duitse archieven die zich bevinden in de National Archives in Washington. De stukken hebben betrekking op de bezetting van Nederland.
Collectienummer: 400

1. Achtergronden van de collectie
Deze collectie bevat fotokopieën van documenten die in 1956 door dr. K.W. Swart
te Washington werden geselecteerd uit de Duitse collecties van het Department of
the Army. De zogenaamde Washington Papers. Swart verrichtte dit onderzoek voor
zowel het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (voorheen Rijksinstituut
voor Oorlogsdocumentatie) en het Nederlands Instituut voor Militaire Historie
(voorheen Krijgsgeschiedkundige Afdeling van de Generale Staf).

http://www.nimh.nl/nl/images/Inventaris ... 5-1863.pdf

De Washington Papers en de 575 serie bevatten de meeste informatie betreffende onze hobby in het NIMH :ugeek:
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: NIMH

Bericht door ducatim901 »

HMMMM, Ik weet van niks..........;-)
Het meest interessante van de WP heb ik al wel gekopieerd, vandaar ook dat ze niet mee zo blij zijn met de wit/zwarte kopieen.....
Kan ik je misschien lokken door de WP mee te nemen naar Fort Spion.........
Kun je beter een dagje in het NA besteden!!
Groeten Jack.
jan lugtmeijer schreef:Dank Peter. Goed dat ik het weet, was nooit een punt om die krengen te kopieren. Zal i.i.g. dan pen en papier meenemen om te noteren wat ik eventueel vind mocht het kopieren niets worden.

Net gebeld naar het NIMH en helaas zijn ze morgen allemaal op cursus, dus wordt volgende week dat ik ga. Heb ik nog wat tegoed he :mrgreen:
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: NIMH

Bericht door Ronald »

Over de 575-serie gesproken, veel verzetsrapporten komen van "Groep Westland" , "Groep Loosduinen" en "Groep Den Haag" maar weet iemand uit welke verzetsgroep deze onderdelen/groepen komen ?? Ik heb al gezocht in de archieven van Bureau Inlichtingen maar ben nooit iets tegengekomen over deze groepen.

Weet iemand meer ??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: NIMH

Bericht door Klasio † »

Hallo Ronald,

Over het verzet is een omvangrijk boekwerk in 2 dikke delen geschreven: "De binnenlandse strijdkrachten", uitgegeven door de Staatsuitgeverij. Het boek is vaak 2e hands wel te koop bij de Slegte. Zie http://www.deslegte.com/node/27224. Ik heb dit boek zelf niet, maar het zou me niet verbazen als het antwoord op je vragen in dit boek terug te zoeken is.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: NIMH

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik heb deze 2 boeken wel, zal het even voor je opzoeken vanavond.
Lord of the Ringstand
paling

Re: NIMH

Bericht door paling »

Zou de Groep Westland niet gewoon De Knokploeg Westland zijn? Onder leiding van Leen Valstar?
Veldhuis licht Valstar in over een ploeg in Meppel die zich bezighoudt met het overvallen van distributiekantoren en bevolkingsregisters. Naar Meppels voorbeeld richt Valstar vervolgens een eigen groep op, de Westlandse Knokploeg, waarmee hij een geslaagde overval pleegt op het Bureau voor Voedselvoorziening in Oorlogstijd in Naaldwijk. Verraad verhindert echter geplande overvallen op bevolkingsregisters. Valstar moet vluchten om aan arrestatie te ontkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leendert_Marinus_Valstar" target="_blank
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: NIMH

Bericht door ducatim901 »

Misschien een onderdeel van GDN (Geheime Dienst Nederland) of Groep Albrecht, beide zaten over heel Nederland (dacht ik....)
Groeten jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: NIMH

Bericht door maarten-stahlbeton »

De groepen Westland, Loosduinen en Den Haag komen niet voor in het boek over de B.S. Wel de volgende quote over groep Harry die onder het G.D.N. viel.
...De militaire berichtgeving bevatte authentieke gegevens over Duitse verdedigingswerken langs de Noordzeekust en op de Zuidhollandse eilanden met opgaven omtrent bewapening, troepensterkte en constructie der bunkers zomede schetsen en foto's. Bovendien gegevens over Duitse voorraden van benzine en munitie in verschillende plaatsen in Nederland opgeslagen, gegevens over afwerpterreinen en de Duitse oorlogsindustrie, inundatiekaarten van Zuid-Holland en Noord-Holland als ook bijzonderheden over de basis voor Schnellboote te IJmuiden, de Vesting Den Haag en de V-wapens...
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”