Open Dag Fort bij Velsen

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Open Dag Fort bij Velsen

Bericht door Rene Ros »

De krakers van Fort bij Velsen houden op zondag 3 februari as. een open middag op het fort. We verspreiden graag hun aankondiging. Wellicht tot dan?

"Vanaf 13 januari jl. heeft het Fort bij Velsen een nieuwe invulling gekregen. Wij zijn een groep culturele ondernemers en willen graag een culturele invulling geven aan het terrein met oog op de natuur en de historische waarden."
"U kunt rondlopen in het fort en op afstand een kijkje nemen naar het unieke kanon. Er zullen medewerkers van het Documentatiecentrum Stelling van Amsterdam aanwezig zijn om uw vragen te beantwoorden."

De gehele aankondiging is te lezen via onderstaande link.

Aankondiging Open Dag Fort Velsen

Afbeelding
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Open Dag Fort bij Velsen

Bericht door AvB »

Valt er iets te regelen om ook interieurfoto's van de koepel te maken?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Open Dag Fort bij Velsen

Bericht door svdb10 »

AvB schreef: 31 jan 2019, 16:44 Valt er iets te regelen om ook interieurfoto's van de koepel te maken?
Interessante vraag of mensen die een gebouw gekraakt hebben, juridisch* gezien het recht hebben om jou de toegang te ontzeggen!
Strikt genomen ben je wsl. sowieso strafbaar, want je bevindt je op verboden terrein. Eventuele toestemming van de krakers zal daar weinig aan veranderen. :D

Overigens hebben de afgelopen weken twee van de krakers (of daarmee verbonden) contact met mij opgenomen, en het lijkt mij een hele geschikte groep te zijn. Verwacht dat er dus vast wel wat te regelen valt zondag. Ik ben in ieder geval van plan om langs te gaan.

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Open Dag Fort bij Velsen

Bericht door Rene Ros »

AvB schreef: 31 jan 2019, 16:44 Valt er iets te regelen om ook interieurfoto's van de koepel te maken?
Ik kan daar geen antwoord op geven, dat is aan de krakers.
Om veiligheidsredenen is het dak en exterieur koepel ook niet toegankelijk. Te kort tijd om een goede valbeveiliging te regelen.

Ik ben er morgen de hele dag en hoop mensen van het forum te treffen. Daar heb ik wel een nachtje politiecel voor over!

Mvg,
René
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Open Dag Fort bij Velsen

Bericht door bram »

Was leuk! Een hele prettige ongedwongen sfeer. Wel politie gezien, maar die was m.i. vooral geïnteresseerd in het fort en niet in de krakers actie.
Heel bijzonder om dit fort te mogen bekijken. De ruimte onder de pantserkoepel vond ik heel interessant. Ik zou zeggen een goede staalborstel en wat smeermiddelen en alles werkt weer, althans zo leek het ;)
Hierbij een link naar een album met foto's die ik gemaakt heb.
https://photos.app.goo.gl/sVDLw7LaL27Cmm7k8
Bram
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Zeer geslaagde open dag Fort bij Velsen

Bericht door Rene Ros »

Op 3 februari jl. hielden de krakers van Fort bij Velsen een zeer succesvolle open dag. Naar schatting 350 mensen bezochten het fort in een "prettige, ongedwongen sfeer". Met vijf gidsen was het Documentatiecentrum aanwezig om uitleg over het fort, de elf nog aanwezige lokalen en de pantserkoepel te geven.

Zeker, het fort is gekraakt en wellicht mag je er formeel dan niet op komen. Maar de krakers zijn wel de gebruiker en mogen zelf bepalen wie ze toelaten. Om mensen te laten zien waar de hele discussie over gaat en hoe het fort er op dit moment voor staat.
Een telefoontje van de gemeente Beverwijk en een brief van de advocaat van eigenaar Kruk konden ons niet op andere gedachten brengen. Wij vonden het algemeen belang van de openstelling belangrijker.
De ontoegankelijkheid in het verleden en de onzekerheid voor de toekomst betekende dat we deze gelegenheid moesten aangrijpen en de krakers te helpen bij de ontvangst van de bezoekers.
De gemeente had een tijdelijk parkeerverbod ingesteld op de parallelweg om gevaarlijk oversteken te voorkomen. De krakers hadden de zaakjes goed op orde met parkeerwachten, kraam met koffie/thee/soep/bier, zithoek met tafels en banken, vuurkorf met overal brandblussers en andere gebouwen en terreingedeelten waren afgezet.

Het werd een uitermate gezellige middag waarbij wij vrijwel constant met het publiek in gesprek waren. Over behoud, over cultuur, over natuur en alle andere aspecten. Veel bekenden gesproken die de gelegenheid gebruikten om positief over ons werk, nieuwsbrief e.d. te spreken, hetgeen ook wel eens leuk is om te horen.

En dan zie je dat er ook een belangrijk sociaal aspect is. Bekenden die elkaar weer eens troffen en onbekenden die kennis met elkaar maakten. De wijkagent kwam kijken en ontmoette een oud-collega die Stelling-fan is en voor ons grenspalen zoekt. Een oud-ambtenaar die naar aanleiding van de sloop van dit fort moest onderzoeken wat die Stelling van Amsterdam eigenlijk was. Veel vrijwilligers van andere forten, andere mensen waarvan het gezicht bekend voorkwam maar ook een voormalige kraker van Fort Uitermeer.
Het absolute hoogtepunt was de "herken-je-me-niet?" ontmoeting tussen twee oud-medewerkers van sloopbedrijf G. Kruk b.v. die elkaar na 20 jaar weer spraken.

Gezien alle reacties en onze eigen indruk was het een geslaagde middag. Het was alleen nogal koud zodat we hopen dat een dergelijke open dag nogmaals georganiseerd kan worden als het weer warm weer is.
De algemene teneur van de aanwezigen was dat de krakers er zouden moeten kunnen blijven totdat er een nieuwe eigenaar en nieuwe bestemming is gevonden. En gezien de ervaringen uit het verleden kan dat heel lang duren.

Fort bij Velsen
Ondernemer Kruk

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”