Bunker Museum IJmuiden

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
pauldijkstra

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef:iets wat mij even ontgaat?
g,ruud
Behoorlijk... Het was wel een leuk gezicht toen. Maar hier het 'complete' verhaal:

Ik had met Sebastiaan afgesproken om W.N. 78 even tussen, de autobunkergraafpraktijken en boorpraktijken van dhr. R. Pols, door met Sebastiaan wat VF-jes te gaan bekijken. Het begon ondertussen te regenen en aangekomen liepen we naar de eerste VF1A via de achterzijde van een loods/schuur. Daarachter lag zo'n triplex plaat van een meter bij anderhalf die door de regen van eerdere dagen al zijknat geworden was. Sebastiaan de beste man loopt dus vrolijk vertellend (hij heeft ALTIJD wel wat te vertellen) over die plaat en toen was het bam; op z'n kont. Dat deed volgens mij behoorlijk pijn, maar het is allemaal nog goed gekomen als liep je laatst in Den Helder nog wel een beetje raar die trap op. Of kwam dat door je nieuwe lens voor je Canon?

Nou dat was het wel zo'n beetje, ik denk dat Sebastiaan nog wel wat toelichting wil geven bij het een en ander over bovenstaande!

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:
Ruud schreef:iets wat mij even ontgaat?
g,ruud
Behoorlijk... Het was wel een leuk gezicht toen. Maar hier het 'complete' verhaal:

Ik had met Sebastiaan afgesproken om W.N. 78 even tussen, de autobunkergraafpraktijken en boorpraktijken van dhr. R. Pols, door met Sebastiaan wat VF-jes te gaan bekijken. Het begon ondertussen te regenen en aangekomen liepen we naar de eerste VF1A via de achterzijde van een loods/schuur. Daarachter lag zo'n triplex plaat van een meter bij anderhalf die door de regen van eerdere dagen al zijknat geworden was. Sebastiaan de beste man loopt dus vrolijk vertellend (hij heeft ALTIJD wel wat te vertellen) over die plaat en toen was het bam; op z'n kont. Dat deed volgens mij behoorlijk pijn, maar het is allemaal nog goed gekomen als liep je laatst in Den Helder nog wel een beetje raar die trap op. Of kwam dat door je nieuwe lens voor je Canon?

Nou dat was het wel zo'n beetje, ik denk dat Sebastiaan nog wel wat toelichting wil geven bij het een en ander over bovenstaande!

Groet,

Paul
nee hoor rest hoeft niet.
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door pauldijkstra »

o.k.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Bunker Museum IJmuiden, Juli

Bericht door Ruud »

Zondag 6 juli is het Bunker Museum IJmuiden weer geopend. De openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.
Van luxe passagiersschip tot gehavend wrak op de Noordzeebodem

Negentiendertig een luxe passagiersschip, gebouwd door de werf Wilton Feynoord, wordt in de vaart genomen. Het passagiersschip dat voor de Rotterdamse Lloyd gaat varen op de Nederlands Indie lijn wordt Baloeran gedoopt. Deze route zou het scheep velen jaren bevaren tot in mei 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbreekt.

De Baloeran wordt in zijn thuishaven gevorderd en gaat dienst doen als logieschip voor de Duitse bezetter. Een luxe onderkomen voor de militairen, het schip beschikte namelijk over vele faciliteiten als lounges en slaapvertrekken in alle rangen.

In mei 1940 gaat het schip in eigendom over naar de Kriegsmarine, hiervoor werd Hfl 6.500.000,= betaald aan de rederij. Het schip werd aangepast om dienst te gaan doen als hospitaalschip. Op het schip konden 500 patiënten gehuisvest en verzorgd worden.
Op de reis vanaf Hamburg liep het inmiddels tot Strassburg omgedoopte hospitaalschip voor de kust van Egmond op een mijn. Met sleepboten werd getracht het schip te bergen en het naar de haven van IJmuiden te slepen. Deze pogingen liepen uit op een mislukking en het schip liep bij de Noordpier van IJmuiden aan de grond.

Vast aan de grond werd het schip door Geallieerde vliegtuigen en Engelse motortorpedoboten belaagd. Het schip brandde ten gevolge van de aanvallen uit bleef aan de kust liggen. Het schip is op de bodem van de zee nog altijd aanwezig. Duikers bergen hier nog regelmatig artefacten.

Het hele verhaal en vele van de vondsten worden getoond in het Bunker Museum IJmuiden. De werkgroep Kriegsmarine heeft hier een tijdelijke expositie aan gewijd. Deze expositie is te bewonderen tot oktober 2008.

Naast de resten van het luxe schip zijn er ook regelmatig authentieke voertuigen te bewonderen op het buitenterrein van het museum. De tot in detail gerestaureerde voertuigen als de Kubelwagen, Wehrmachtgespann of een oorlogfiets maken geen deel uit van de vaste expositie. In de regel komen onze suppoosten met een dergelijk voertuig uit hun eigencollectie of één van onze vast bezoekers.

Bent u zelf in het bezit van een oorlogsvoertuig, dan nodigen wij u van harte uit voor een bezoek aan het museum. Als u uw bezoek van te voren aangeeft dan zorgen wij dat u uw voertuig pontificaal voor het museum kunt parkeren.

Zondag 6 juli is het Bunker Museum IJmuiden weer geopend. De openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.

Meer informatie over WN2000 vindt u op http://www.WN2000.nl" target="_blank of via info@WN2000.nl" target="_blank. U bezoekt de site, http://www.BunkerMuseum.nl" target="_blank, voor informatie over het Bunker Museum IJmuiden.

Bron: WN2000
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Rob Mans

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Rob Mans »

Hoi Ruud,

Ik kom de 6de!

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Sebastiaan »

pauldijkstra schreef:
Ruud schreef:iets wat mij even ontgaat?
g,ruud
Behoorlijk... Het was wel een leuk gezicht toen. Maar hier het 'complete' verhaal:

Ik had met Sebastiaan afgesproken om W.N. 78 even tussen, de autobunkergraafpraktijken en boorpraktijken van dhr. R. Pols, door met Sebastiaan wat VF-jes te gaan bekijken. Het begon ondertussen te regenen en aangekomen liepen we naar de eerste VF1A via de achterzijde van een loods/schuur. Daarachter lag zo'n triplex plaat van een meter bij anderhalf die door de regen van eerdere dagen al zijknat geworden was. Sebastiaan de beste man loopt dus vrolijk vertellend (hij heeft ALTIJD wel wat te vertellen) over die plaat en toen was het bam; op z'n kont. Dat deed volgens mij behoorlijk pijn, maar het is allemaal nog goed gekomen als liep je laatst in Den Helder nog wel een beetje raar die trap op. Of kwam dat door je nieuwe lens voor je Canon?

Nou dat was het wel zo'n beetje, ik denk dat Sebastiaan nog wel wat toelichting wil geven bij het een en ander over bovenstaande!

Groet,

Paul
Bahaha! In Den Helder was ik die glijpartij al lang weer te boven, maar misschien was dat weer van een ander incident :P Mooi verhaal inderdaad :D

Gr. Sebas.
Gebruikersavatar
NBR
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 apr 2008, 11:10
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door NBR »

Sebastiaan schreef: Bahaha! In Den Helder was ik die glijpartij al lang weer te boven, maar misschien was dat weer van een ander incident :P Mooi verhaal inderdaad :D

Gr. Sebas.
haha ja zo kennen wij er wel meer van Sebas!!! altijd de clown uithangen!!! van de week nog, nog nooit iemand een dubbele koprol achterover zien maken vanaf een heuveltje!!! bhaha!!!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »

Van luxe passagiersschip tot gehavend wrak op de Noordzeebodem

Negentiendertig een luxe passagiersschip, gebouwd door de werf Wilton Feynoord, wordt in de vaart genomen. Het passagiersschip dat voor de Rotterdamse Lloyd gaat varen op de Nederlands Indie lijn wordt Baloeran gedoopt. Deze route zou het scheep velen jaren bevaren tot in mei 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbreekt.

De Baloeran wordt in zijn thuishaven gevorderd en gaat dienst doen als logieschip voor de Duitse bezetter. Een luxe onderkomen voor de militairen, het schip beschikte namelijk over vele faciliteiten als lounges en slaapvertrekken in alle rangen.

In mei 1940 gaat het schip in eigendom over naar de Kriegsmarine, hiervoor werd Hfl 6.500.000,= betaald aan de rederij. Het schip werd aangepast om dienst te gaan doen als hospitaalschip. Op het schip konden 500 patiënten gehuisvest en verzorgd worden.
Op de reis vanaf Hamburg liep het inmiddels tot Strassburg omgedoopte hospitaalschip voor de kust van Egmond op een mijn. Met sleepboten werd getracht het schip te bergen en het naar de haven van IJmuiden te slepen. Deze pogingen liepen uit op een mislukking en het schip liep bij de Noordpier van IJmuiden aan de grond.

Vast aan de grond werd het schip door Geallieerde vliegtuigen en Engelse motortorpedoboten belaagd. Het schip brandde ten gevolge van de aanvallen uit bleef aan de kust liggen. Het schip is op de bodem van de zee nog altijd aanwezig. Duikers bergen hier nog regelmatig artefacten.

Het hele verhaal en vele van de vondsten worden getoond in het Bunker Museum IJmuiden. De werkgroep Kriegsmarine heeft hier een tijdelijke expositie aan geweid. Deze expositie is te bewonderen tot oktober 2008.

Naast de resten van het luxe schip zijn er ook regelmatig authentieke voertuigen te bewonderen op het buitenterrein van het museum. De tot in detail gerestaureerde voertuigen als de Kubelwagen, Wehrmachtgespann of een oorlogfiets maken geen deel uit van de vaste expositie. In de regel komen onze suppoosten met een dergelijk voertuig uit hun eigencollectie of één van onze vast bezoekers.

Bent u zelf in het bezit van een oorlogsvoertuig, dan nodigen wij u van harte uit voor een bezoek aan het museum. Als u uw bezoek van te voren aangeeft dan zorgen wij dat u uw voertuig pontificaal voor het museum kunt parkeren.

Zondag 3 augustus is het Bunker Museum IJmuiden weer geopend. De openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.

Meer informatie over WN2000 vindt u op http://www.WN2000.nl" target="_blank of via info@WN2000.nl" target="_blank. U bezoekt de site, http://www.BunkerMuseum.nl" target="_blank, voor informatie over het Bunker Museum IJmuiden.
Bron WN2000, IJmuiden.
Baloeran zie: http://www.zwama.de/shiplover/baloeran.htm" target="_blank
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Sebastiaan »

NBR schreef:
Sebastiaan schreef: Bahaha! In Den Helder was ik die glijpartij al lang weer te boven, maar misschien was dat weer van een ander incident :P Mooi verhaal inderdaad :D

Gr. Sebas.
haha ja zo kennen wij er wel meer van Sebas!!! altijd de clown uithangen!!! van de week nog, nog nooit iemand een dubbele koprol achterover zien maken vanaf een heuveltje!!! bhaha!!!
Mooi verhaal inderdaad. Achteruit rollen is niet fijn.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
Van luxe passagiersschip tot gehavend wrak op de Noordzeebodem

Negentiendertig een luxe passagiersschip, gebouwd door de werf Wilton Feynoord, wordt in de vaart genomen. Het passagiersschip dat voor de Rotterdamse Lloyd gaat varen op de Nederlands Indie lijn wordt Baloeran gedoopt. Deze route zou het scheep velen jaren bevaren tot in mei 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbreekt.

De Baloeran wordt in zijn thuishaven gevorderd en gaat dienst doen als logieschip voor de Duitse bezetter. Een luxe onderkomen voor de militairen, het schip beschikte namelijk over vele faciliteiten als lounges en slaapvertrekken in alle rangen.

In mei 1940 gaat het schip in eigendom over naar de Kriegsmarine, hiervoor werd Hfl 6.500.000,= betaald aan de rederij. Het schip werd aangepast om dienst te gaan doen als hospitaalschip. Op het schip konden 500 patiënten gehuisvest en verzorgd worden.
Op de reis vanaf Hamburg liep het inmiddels tot Strassburg omgedoopte hospitaalschip voor de kust van Egmond op een mijn. Met sleepboten werd getracht het schip te bergen en het naar de haven van IJmuiden te slepen. Deze pogingen liepen uit op een mislukking en het schip liep bij de Noordpier van IJmuiden aan de grond.

Vast aan de grond werd het schip door Geallieerde vliegtuigen en Engelse motortorpedoboten belaagd. Het schip brandde ten gevolge van de aanvallen uit bleef aan de kust liggen. Het schip is op de bodem van de zee nog altijd aanwezig. Duikers bergen hier nog regelmatig artefacten.

Het hele verhaal en vele van de vondsten worden getoond in het Bunker Museum IJmuiden. De werkgroep Kriegsmarine heeft hier een tijdelijke expositie aan geweid. Deze expositie is te bewonderen tot oktober 2008.

Naast de resten van het luxe schip zijn er ook regelmatig authentieke voertuigen te bewonderen op het buitenterrein van het museum. De tot in detail gerestaureerde voertuigen als de Kubelwagen, Wehrmachtgespann of een oorlogfiets maken geen deel uit van de vaste expositie. In de regel komen onze suppoosten met een dergelijk voertuig uit hun eigencollectie of één van onze vast bezoekers.

Bent u zelf in het bezit van een oorlogsvoertuig, dan nodigen wij u van harte uit voor een bezoek aan het museum. Als u uw bezoek van te voren aangeeft dan zorgen wij dat u uw voertuig pontificaal voor het museum kunt parkeren.

Zondag 3 augustus is het Bunker Museum IJmuiden weer geopend. De openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.

Meer informatie over WN2000 vindt u op http://www.WN2000.nl" target="_blank" target="_blank of via info@WN2000.nl" target="_blank" target="_blank. U bezoekt de site, http://www.BunkerMuseum.nl" target="_blank" target="_blank, voor informatie over het Bunker Museum IJmuiden.
Bron WN2000, IJmuiden.
Baloeran zie: http://www.zwama.de/shiplover/baloeran.htm" target="_blank" target="_blank
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »


Zondag 7 september is het Bunker Museum IJmuiden weer geopend. De openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.

Meer informatie over WN2000 vindt u op http://www.WN2000.nl" target="_blank of via info@WN2000.nl" target="_blank. U bezoekt de site, http://www.BunkerMuseum.nl" target="_blank, voor informatie over het Bunker Museum IJmuiden.
Bron WN2000, IJmuiden
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »

Bunker Museum IJmuiden iedere eerste zondag geopend voor publiek.

Zondag 3 mei is het Bunker Museum IJmuiden weer te bezoeken. Inmiddels is het museum flink uitgebreid! De wel bekende bunker aan de Badweg is aan het museum toegevoegd. In deze bunker zijn een drietal exposities ingericht en is een ontvangstruimte gecreëerd. De ontvangstruimte wordt gedurende de zomer uitgebreid tot een heus Educatorium zodat wij u hier ook kunnen ontvangen voor een lezing of workshop.

Uiteraard is er ook weer een verrassende wisselexpositie, ditmaal over de luchtoorlog. In de expositie zijn over dit onderwerp een aantal handgeschilderde panelen te zien. De kunstenaar die deze werken heeft vervaardigd is de heer van Rixel uit Driehuis. Bent u hierin geïnteresseerd, noteer 3 mei in uw agenda!

Onze openingstijden zijn van 11:00 tot 16:00 uur. U vindt het Bunker Museum aan de Badweg nr. 38 in IJmuiden, tegenover Camping de Duindoorn. Toegangsprijs bedraagt eur 2.00 en voor kinderen t.m. 14 jaar eur 0,50.

Het is ook weer mogelijk om een bunkerwandeling te boeken. Eén van de gidsen van WN2000 neemt u mee op een spannende ontdekkingstocht langs en door de bunkers in de zeereep. Uiteraard worden u tijdens de tocht alle wetenswaardigheden verteld.

Meer informatie over WN2000 vindt u op http://www.WN2000.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank of via info@WN2000.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank. U bezoekt de site, http://www.BunkerMuseum.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank, voor informatie over het Bunker Museum IJmuiden of voor het boeken van een rondleiding.
Bron: WN2000
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door ducatim901 »

Bummer........
Ruud dan zit ik in Assen voor de Ducaticlub races!!
Volgende keer beter.
Hopelijk is het een beetje weer, heb je misschien al een lekkermakertje voor ons?
Groeten en Succes Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef: Hopelijk is het een beetje weer, heb je misschien al een lekkermakertje voor ons?
Eehhh ... wat bedoel je Jack?
Iig kan ik je trotst mijn nieuwe aanwinst tonen, is een oldtimertje! Hier wordt je toch wel vrolijk van, wel een beetje offtopic, maar meer 'nieuws' heb ik echt niet.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker Museum IJmuiden

Bericht door ducatim901 »

Hé Ruud volgens mij heeft een collega ook zo'n ding.
MIsschien gaat hij een Cavia eenpitter kopen.
Hoezo geen nieuws, ik begreep toch dat jullie een nieuwe museumsbunker kregen??
Ik verstond iets met SBB2....... ;)
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”