Uitje Fort Rijnauwen

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Ties »

Het is helaas voor ons natuur gebied
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden

Na het boekje over fort bij Vechten heb ik ook een boekje over het fort bij Rijnauwen geschreven. Het is verkrijgbaar op het fort bij Rijnauwen, Uitgeverij Stokerkade en boekhandel van Ravenswaaij te Bunnik en de Slegte te Utrecht.

Groet,

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door jopaerya »

Leuk plaatje van Ebay
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo,

Zeker een leuk plaatje. Deze foto is een van een serie, in het boekje staat dezelfde soldaat samen met een collega. verder nog wat foto's van duitsers die aan het oefenen zijn op het gebied van NBCD en luisterapparatuur.

Groet,

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door AvB »

Nu dus een losse afdruk uit de serie op ebay. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door BunkerOwner »

Ik ben er onlangs nog geweest.

Alle stukken die origineel zijn, de unieke (ongeschonden) delen op het fort, waren toen niet toegankelijk.
Gaat dat nu anders zijn?

Ik ben me kapot geschrokken wat met heeft gedaan met het fort... op vele vlakken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Dikkieturf »

Ben je niet in de war met het fort bij Vechten? Op het fort bij Rijnauwen is de laatste 25 jaar niets gedaan.

Ik kan me dus niet voorstellen wat je bedoeld!

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
BunkerOwner

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door BunkerOwner »

Dikkieturf schreef:Ben je niet in de war met het fort bij Vechten? Op het fort bij Rijnauwen is de laatste 25 jaar niets gedaan.

Ik kan me dus niet voorstellen wat je bedoeld!

Groet,

Dikkieturf
Nee, juist Rijnauwen...

Waar ik op doel:

- Het afsluiten van de interessante (originele-) delen van het fort
- Het beschilderen van alles (met een dikke witte laag)
- Bij elke deur of stuk muur, ook door tekeningen, staan tellingen van vleermuizen

Het is te duidelijk bij dit fort dat historie niet van belang is, enkel flora en fauna.
En dat merk je aan alles...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door AvB »

Die witte laag verf zit er al jaaaren. En inderdaad is flora en fauna belangrijk maar daardoor is het fort nooit overlopen door allerlei bezoekers.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Dikkieturf »

De laag witkalk (geen verf) hoort er origineel op. Zie hiervoor bouwbestekken en genieregister. Je vindt dit op heel veel forten van de waterlinie. Het doel hiervan is:

Meer rendement van het zwakke licht van de olielampen.
Vroegtijdige signalering van vervuiling en
Het voorkomen dat mijt en luis zich kunnen verstoppen in de open poriën van de baksteen.

Door het afsluiten van een deel van het fort mis je niet veel. Het fort is spiegel gebouwd als je flankbatterij 4 en 5 kunt bekijken zie je hetzelfde als 2 en 3. Van alle overige ruimten zijn voor de liefhebbers foto's beschikbaar.

Staatsbosbeheer maakt er ook geen geheim van dat Rijnauwen een natuurreservaat is en dat de mogelijkheden voor de mens beperkt zijn.

De notities over de vleermuizen zijn inderdaad aanwezig maar tegenwoordig wordt dit in de computer geregistreerd. Zelf vindt ik de niet zo storend.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door Barst »

Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Rijnauwen : https://plus.google.com/photos/11603341 ... 9970972433

Vechten: https://plus.google.com/photos/11603341 ... 1870580929

Misschien is het wel goed zo, naast elkaar, één fort dat in alle opzichten zoveel mogelijk ongemoeid gelaten wordt en de ander maximaal geëxploiteerd. Voor ieder wat wils.

Bart
BunkerOwner

Re: Uitje Fort Rijnauwen

Bericht door BunkerOwner »

Dikkieturf schreef:De laag witkalk (geen verf) hoort er origineel op. Zie hiervoor bouwbestekken en genieregister. Je vindt dit op heel veel forten van de waterlinie. Het doel hiervan is:

Meer rendement van het zwakke licht van de olielampen.
Vroegtijdige signalering van vervuiling en
Het voorkomen dat mijt en luis zich kunnen verstoppen in de open poriën van de baksteen.

Groet,

Dikkieturf
Weer wat geleerd!
Ik dacht dat ze alles gewoon wit geschilderd hadden, daar leek het op.

Het is overigens een prachtig fort verder... het ligt er heel mooi bij en het is een waar paradijs omdat het inderdaad beperkt toegankelijk is.

Had nog een mooie panorama zelfportret op Rijnauwen...
http://privatehideout.com/private/Fort_R.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”