Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Ja we moesten snel een foto maken omdat de beveiliging er al aan kwam, die ons vriendelijk verzocht het terrein te verlaten. Als ik nog eens in de buurt ben zal ik wel eens meer foto's maken. Het metselwerk zit niet echt aan de bedding vast... Het zit meer op een hoek eraan vast gebouwd.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Bunkertju »

Michelmannstande zijn natuurlijk wel in Nederland gebouwd (AOK15) in Breskens zijn er een paar te vinden :D

Greetz

Jan
pauldijkstra

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jan,

Dat is AOK15, voorzover ik begreep ging het om het WBN.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door tim »

om nog even terug te komen op het michellmanstand gebeuren..
ik heb me vergist door een bunkertje die er op lijkt, maar groter is (gebouwd voor granatwerfer).
groeten, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim,
Ik idd dat hij voor een zware mortier is.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Hallo lieve mensen,

Om maar eens een oud onderwerp nieuw leven in te blazen: http://goo.gl/maps/6QI6

Ik zag dat het bunkertje met het nieuwe fotomateriaal van Google mooi te zien is. Misschien dat iemand het nu wel herkend?

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

vf261?

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

WOOOOHAAAAA !!!! Sorry, ik bedoel: "hiep!".

Kom net terug van een virtueel terreinbezoek (makkelijk, zelfs geen bootje nodig ;) ) De binnenzijde van de ring heeft een diameter van ca. 2,50 m (meetfunctie van Google Earth). Vrijwel exact dezelfde maat als een L13. Alleen die scherfmuur met dakje zat me dwars...

Met wat knutselen heb ik onderstaand plaatje als waarschijnlijk antwoord gevonden: ik denk dat het geen L13 is, maar een vroegere versie daarvan: een Bauform 261 (70 alt). Wie gaat een keer (echt!) prikken of graven om dit te bevestigen?

Op vliegvelden in Denemarken zijn enkele vf261 gebouwd. Maar voor zover ik weet, is dit de eerste vf261 buiten Denemarken. Het type is sowieso zeldzaam. De vf261 (Ringstand voor 2,0 cm Flak tegen gronddoelen in hergebruikte 423Po1 staalkoepel) is op zeker moment door de Heer "nicht mehr gefertigt. Bestände sind an Luftwaffe abgegeben." (Jos, heb jij een datum wanneer ongeveer?) De L13 is een verbeterde versie van de vf261, met een groter vierkant grondoppervlak en dikkere wanden.

Geen idee wat een vf261 op Valkenburg doet? Mogelijk waren de plannen voor Valkenburg gemaakt vóór de switch naar L13?

Groet, René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door jopaerya »

Hallo

Dit is zeker een hele mooie vondst , ik hoop dat iemand de buitenvormen van de bunker kan bepalen .
De vondst van een Bauform 261 in Holland zou zeker uniek zijn , de datum van het rapport over de
overdracht van de 423P01 aan de Luftwaffe is niet 100% , maar moet eind 1943, begin 1944 zijn .

Een andere zichtbaar verschil is dat de L/13 de munitienissen recht tegen over elkaar zitten en
de Bauform 261/70 in de 5 uur stand zitten , zie tekening van René

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Kijk, daarmee komen we ergens. Ik zou vanmiddag kunnen proberen of ik het terrein eventjes op mag. Dan kan ik wat betere foto's maken enzo. Heeft iemand een bouwtekeningetje van een vf261? Zou misschien wel handiger identificeren zijn.

Over dat stalen koepeltje: zie deze bijlage vanuit het verzet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door jopaerya »

Hi Danny

Hier vindt je de tekening van de Bauform 261/70 http://www.gyges.dk/ringstande%20240.htm" target="_blank

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Ik ben vandaag, na toestemming van de beheerder, even met mijn meetlint het vliegveld op geweest. Ik zal de metingen even uitwerken in een tekeningetje en dat vervolgens hier plaatsen. Ik kan in ieder geval melden dat de vertrekken zoals ingetekend op de luchtfoto door René nogsteeds aanwezig zijn, maar wel geheel vol met water staan. (Bijna tot aan het dak) Hierbij zijn de scherfmuren met dakje aan de ingang vast gemaakt. Op de tekening van Bauform 261/70 zijn dit gewoon loopgraven, en hier dus een wat meer uitgewerkte ingangspartij.

Als ik een snelle blik werp op mijn metingen en de tekening van Bauform 261/70 lijken deze aardig overeen te komen. Binnenkort meer over de foto's en het meetwerk.

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
luchtkastelen 40-45

Stalen koepeltje

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

De melding "stalen koepeltje" op de verzetsschets maakt ook duidelijk dat de koepel dus daadwerkelijk was geplaatst! Da's ook wat waard, want bij veel bekende L13's is de betonkraag nooit dichtgestort en dus de koepel waarschijnlijk nooit geplaatst.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Meine Damen und Herren. Hierbij het meetwerk dat ik gedaan heb aan het bunkertje. De vertrekken staan niet op mijn tekening daar ik geen prikstok bij me had en ze dus niet heb kunnen opmeten. Wel kan ik zeggen dat de contouren in het gras licht zichtbaar waren en dat deze aardig overeen kwamen met de edit van de luchtfoto die René gemaakt had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Mijn internet deed een beetje raar, maar hier als nog een paar foto's van de vermeende Bauform 261/70 alt. Mochten jullie nog ergens een extra plaatje van willen, dan moeten jullie dat maar even vragen. Dan post ik deze er ook even bij, mits ik er een foto van heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”