Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door ducatim901 »

Ik kon deze batterij al niet meer vinden op Google en op Virtual Earth, maar nu hoorde ik van de week dat deze onder het zand is gegooid door de uitbreiding van de waterzuivering bij de watertoren.
Wie weet of dit klopt?
Zou wel weer een potje slecht zijn van die water en natuurlui (op zich niets tegen die mensen maar dat rucksichtlos bunkers slopen...).
In de batterij waren enkele Küvers en wat andere leuke fotogenieke werkjes gebouwd, de stelling was nog mooi in het duin gelegen.
Wie weet er meer?
Jack K.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door Danny »

Hey Jack, de bunkers zijn inderdaad onder het zand gegooid met een lekkere dikke skeltonplaat op de ingang. Zeer jammer want ik had het complex ook nog niet goed op de foto staan. Maar ja, toen ik erheen ging toendertijd, was het al te laat. De graafmachines waren al bezig en de platen waren er net opgelegd. Achja de bunkers blijven zo in ieder geval nog behouden. Ze waren altijd behoorlijk in trek bij de hangjeugd. Jammer dat de betonnen deurtjes en dergelijke al gesneuveld waren. Helaas helaas. Bij het uitbreiden van de duinmeertjes hebben ze ook gelijk maar de flakbatterij onder het zand gegooid. De formsteinen toiletgebouwen zijn trouwens wel gesloopt.

Hier een paar foto's ervan.

(PS: ik heb je titel even gewijzigd. De noordelijke flakbatterij lag vlakbij de hangaars en is in de jaren 50 gesloopt.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door ducatim901 »

Tsja wel erg jammer, het was een mooie batterij, het is vaak zo jammer dat bv de beddingen van formstein en een deel van de trappen en de lichtkokers aan gruzelementen gaan, dit maakt een bunker juist nog een beetje fotogeniek, een grijze kubus waar een ingang in zit is ook niet zo mooi.
We mogen in Nederland blij zijn dat de Küvers de zo fotogeniek zijn, het zijn echt bunkers op zuinig op te zijn.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door Bunkertju »

Weer wat minder om te bezoeken pfffffff :evil:

Gelukkig nog wel foto's gemaakt een paar jaar geleden ... Alleen nog even uitzoeken.

Greetz

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door ducatim901 »

Ja Jan,
Het gaat harder dan we soms denken....
Al dat gesloop.
Als de overheid nu eens met ons mee zou leven, een assertiviteitscursus voor ambtenaren zou denk ik voor veel van die gemeentefiguren geen verkeerde zet zijn, altijd maar dat ja zeggen bij sloopvergunningen afgeven.
Dat ondermikken ben ik ook al niet voor, zeker deze stelling lag er nog mooi bij, lekker verstild, een mooi plekje na de zaak gemeten te hebben even lekker uit te rusten in een waterig avondzonnetje.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Jacco

Re: Flugplatz Katwijk Flak Witte Bergen

Bericht door Jacco »

Gelukkig heb ik de stelling zelf nog vaak mogen bezoeken toen één en ander nog toegankelijk was.

Helaas bleek de laatste keer dat ik er was, tot mijn teleurstelling, dat alles was verzand en afgebroken. Ik begon eerst nog te twijfelen of ik wel goed zat, maar helaas bleek dat het geval te zijn :( .

Maar goed, wie weet komt één en ander in de toekomst weer bloot te liggen....

Jac
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”