Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Om even terug te komen op mijn vraag (viewtopic.php?p=59637#p59637).

"Ook zijn nog enkele kazematten te vinden die door de Peeldivisie zijn gebouwd. Deze zijn van een duidelijk afwijkend en lichter type. Van deze afwijkende types zijn in de omgeving van Weert tien stuks aanwezig. Zo staat bij de Lage Brug aan de weg van Neerkant naar Helenaveen een lichte kazemat voor een kanon 6 veld (toendertijd geschut dat was ingedeeld bij een infanterieregement).
Bron: Dr. J.S. van Wieringen, Kazematten in het Interbellum, pag. 153.

Op blz. 145 staat een tekening:
img20230720_08501359.jpg

In " ‘... de fictie dat Holland een vesting is.’ " schrijft Joost Michels op pag. 239: " De secties V veldleger blijven al die tijd halsstarrig zelf de tekenpen hanteren. In de Peel-Raamstelling is pantserafweergeschut beperkt beschikbaar. De commandant Peeldivisie behelpt zich met het kanon 6 Veld. Zo bewaakt het 30e regiment Infanterie het acces tussen de Deurnesche Peel en 't Zinkske. Achter het kanaal van Deurne is vrij zicht op de circa 2 km lange, kaarsrecht getraceerde Lage Brugweg: een ideaal punt om vijandelijke vechtwagens af te stoppen, die de frontlijn in Helenaveen hebben doorbroken. De sectie V besluit in februari 1940 zelf een kazemat voor 6 Veld te ontwerpen. Voor deze frontale kanonkazemat, met afgeschuinde hoeken van front- en bovendekking , claimt de sectie V een weerstandvermogen (W.12-15), maar dat is hier vanwege de fenomenale afmetingen van het frontale schietgat (1,7 m x 1 m) slechts een theoretische waarde. De technische detaillering van onder andere de kubuswapening is geënt op het voorschrift VII, maar het type wijkt typologisch af. Feitelijk betreft het een geïmproviseerd betonnen omhulsel voor het kanon op radaffuit, zoals dat -in gehaal afwijkende vorm- door het veldleger bij de Grebbeberg is gebouwd."

Bijlage 949: "De inrijopening in de gevechtsruimte ( 2,5 bij 3 m, frontdekking 1,2 m) voor het affuit van het kanon is 1,6 m breed. Voor het opvangen van de terugslag ligt op de vloerplaat ( 30 cm) een even dikke laag grond. Conform voorschrift VII heeft het schietgat houten bekistingsresten. Aan weerszijden van het stuk is in de zijdekking een kleine munitienis uitgespaard, versterkt met met spoorstaaf. De buitenzijde frontdekking heeft helaas ingebetonneerde bekistingslatten: eventuele treffers zullen zich ‘vastbijten’."

Op pag.238 staat de tekening:
img20230720_09061375.jpg

Na de koffie ga ik verder........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

We gaan verder:

Ook staat de kazemat dus aangemeld als Rijksmonument: http://rijksmonumenten.nl/monument/5256 ... at/deurne/

Staat hij op Streetmaps:

streetmaps.jpg

En op Google Maps:

Maps.jpg
En daar begint de ellende, want als je verder inzoomt is deze kazemat van 5 bij 4,5 meter niet te vinden. Net zo min als, voor zover ik weet, ergens ook maar één foto van deze unieke kazemat te vinden is.

Dan zit er uiteindelijk niets anders op om zelf maar in de auto te stappen en zelf te gaan kijken, helaas voor niets ben ik bang. Ik was al gewaarschuwd, maar hoe graag had ik hier met mooie foto's bewezen dat daar een prachtige kazemat staat, niet dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Helaas doet het forum niet meer wat ik wil, te grote bestanden misschien...

Op de 2 bovenste foto's is S3-kazemat nr. 208 aan de noordkant van de St. Vincentiusstraat te zien.
Op de 3e de zuidkant waar de kanonkazemat zou moeten staan.

IMG_20230718_112927813.jpg
IMG_20230718_113936525.jpg
Lang gedacht dat hij hier tussen de bomen zou staan. Goed gezocht, maar niets gevonden.

Om de dag nog een beetje goed te maken op de terugweg Fort Nieuw St. Andries nog maar eens bezocht, daarover later misschien meer.

Als uitsmijter nog een plaatje van het kanon 6 Veld, was ik eerder vergeten.
6-veld.jpg
Groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door AvB »

Maar de locatie op de rijksmonumenten site komt niet overeen met die van Openstreetmap die je deelde?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Dat niet alleen, ook halen ze de Hoge Brugweg en de Lage Brugweg door elkaar. Ze snappen kennelijk erg weinig van geografie en cartografie, geen wonder dus dat er al zoveel beton spoorloos heeft kunnen verdwijnen in Nederland. In ieder geval ligt er op de plek die Rijksmonumenten aangeeft niets. We maken allemaal fouten; zo heb ik het over S3 nr. 208, terwijl het nummer 207 is.
Zie ook: https://www.tracesofwar.nl/themes/5517/ ... elling.htm
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Tracesofwar houdt het er dan weer op dat nr. 214 een S-kazemat is terwijl het in werkelijkheid het restant van een van de weinige in deze linie gebouwde G-kazematten is: https://deurne.kunstwacht.nl/kunstwerke ... amstelling

Er staan overigens wel degelijk straffen op het verwaarlozen of vernielen van monumenten maar tot een veroordeling komt het zelden. Zie bijv.: https://erfgoedstem.nl/onbestraft-verwa ... vernielen/

Bart
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Krijg net bericht dat tracesofwar het aangepast heeft.

Bart
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door AvB »

Maar is er nu een rijksmonument kwijt? :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Op (minimaal) twee websites wordt de kazemat genoemd als Rijksmonument met ID: 525630.

Op https://rijksmonumenten.nl/monument/525 ... at/deurne/ met het verkeerde kaartje,
en op https://www.monumenten.nl/monument/525630 met volgens mij een juist kaartje.

https://drimble.nl/monument/deurne/6340 ... rd-ea.html komt met een ander nummer: Rijksnr. 517776.

Alle drie ( en meer bronnen) komen met de volgende plaatsbeschrijving: Aan de zuidelijkwestelijke zijde van de kruising Kanaal van Deurne-Lage Brugweg staat, vrijwel direct aan het kanaal en met het schietgat in het verlengde van de oostelijk van het kanaal getraceerde deel van de Hoge Brugweg, een GESCHUTSKAZEMAT voor een stuk 6 veld uit 1940.

En daar begint het gedonder. Even terug naar de Streetmap:
7.jpg
Inderdaad ligt de kazemat zuidwestelijk van de kruising Kanaal van Deurne - Lage Brugweg (St. Vincentiusstraat), maar het schietgat is natuurlijk gericht op deze Lage Brugweg en niet op de Hoge Brugweg.
Verder is het adres van de kazemat niet Hoge Brug ongenummerd zoals Drimble aangeeft, hij ligt aan de Grauwveenweg. De HogeBrug ligt een stuk noordelijker aan het kanaal in de gemeente Liessel: https://www.deurnewiki.nl/wiki/index.php?title=Hogebrug. Hier liggen wel noordoostelijk van de Kanaalstraat een S3-kazemat nr. 212 en het restant G-kazemat nr. 214.
Om het helemaal leuk te maken zouden volgens mijn Google Earth zuidelijk van de Kanaalstraat nog twee kazematten moeten liggen met de nrs. 211 en 213. Helaas werkt de link naar http://www.forten-brabant.nl niet meer en kan ik ook verder geen info over deze kazematten vinden anders dan dat ze niet (meer) bestaan.

Over de Hoge- en de Lage Bruggen is genoeg te vinden op het internet, maar dat is hier het onderwerp niet.

Tot zover de vraag over de onduidelijke ligging en de monumentenstatus, nu de vraag of de kanonkazemat nog bestaat. Ik kan alleen zeggen dat ik mijn uiterste best heb gedaan hem te vinden, zowel op het w.w.w. als op de plek waar hij volgens mij zou moeten liggen. En ik heb in ieder geval geen bewijs gevonden dat hij niet kwijt is, maar aan de andere kant heb ik ook geen bewijs dat hij wel kwijt is.

De S7 in Veenendaal is jarenlang verborgen gebleven onder de klimop en aan de Keverdijk moet nog steeds de intacte G-kazemat onder een berg paardenstront liggen, dus we houden hoop. Optie is aanbellen bij de bewoners van St. Vincentiusstraat 50 en vragen wat ze met de kazemat hebben gedaan. Ik heb dat niet gedurfd...

Tot zover,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door AvB »

Op een luchtfoto van topotijdreis van 2017 zie ik op de locatie iets. Daarna weer veel groen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Barst »

Als je nog verder inzoomt krijg je dit:
9.jpg
Op de redelijk duidelijke luchtfoto van topotijdreis van 2009 is al bar weinig te vinden dat op de kazemat lijkt:
8.jpg
Het bestuderen van luchtfoto's blijft verneukeratief, je ziet maar al te snel wat je wil zien.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door AvB »

[Berichten over de G-kazemat Keverdijk verplaatst naar een ander topic: viewtopic.php?t=2358]
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door Martijn »

Geïntrigeerd door het bovenstaande ben ik gaan zoeken in verschillende rapporten, verslagen, etc. Dit alles in een poging helder te krijgen welke eenheden waar gepositioneerd waren, zodat we mogelijk alternatieve lokaties voor deze kazemat kunnen aanwijzen.
Om te beginnen de zgn "Groene Serie", meer precies Hoofddeel III / Deel 2, onderdeel B: De verdediging van Noord-Limburg en Noord-Brabant. Het terreindeel waar we het over hebben was het vak Asten van de Peel-Raamstelling, dat primair werd verdedigd door II-30 R.I. en III-30 R.I. versterkt met een Peel Bt. 6 veld van zes stukken. Samen met de min of meer bij het Regiment behorende 30e Bat. 6 veld beschikte men over in totaal 10 stukken.

Uit de tekst valt op te maken waar een aantal van deze tien stukken gepositioneerd moet zijn geweest. Op pagina 251: "II-30 R.I. (waarbij was ingedeeld 3-III-30 R.I.) had de 3e Comp., versterkt met 2 stukken 6 veld in de voorverdediging geplaatst, verdeeld over Heldenschedijk en Roggelschedijk, dus op de toegangswegen over het kanaal van Deurne en de Noordervaart naar Meijel. Bij elk der wegen bevonden zich twee sectiën en een stuk 6 veld, onder bevel van een luitenant."

Op pagina 253: "III-30 R.I. (min 3) was gegroepeerd met de 1e Comp. ter verdediging van de toegang over Helenaveen en Hooge Brug naar Liesel en met de 2e Comp. ter verdediging van het acces Griendtsveen. De 1e Comp. was versterkt met 30 Bt. 6 veld en had bij Helenaveen 2 sectiën tirailleurs en twee stukken 6 veld. Aan het kanaal van Deurne was bij de Hooge brug een kern van twee mitr. groepen, twee zw. mitr en een stuk 6 veld gevormd [...]; een tweede kern van twee groepen, een zw. mitr. en een stuk 6 veld bevond zich aan de weg van Helenaveen naar Neerkant (Lage Brug geheten)."

en even verderop: "De 2e Comp. verdedigde het acces Griendtsveen in aansluiting met 1-I-27 R.I. [...] Op het acces zelf was diepteverdediging ingericht in drie lijnen, nl. ter hoogte van het Kanaal van Deurne en resp 1,5 km en 2,5 km oostwaarts. Twee sectiën zw. mitr. waren over de verschillende lijnen verdeeld; een stuk 6 veld en een sectie pag. bestreken de wegen naar het O. en Z.O; een sectie mortieren stond ten W. van het Kanaal van Deurne opgesteld."

Meer duidelijkheid kan ik uit genoemde bron niet halen. Ik mis dus nog vijf stukken, maar de vijf die wel zijn gelokaliseerd zijn allen te plaatsen langs het Kanaal van Deurne en de Noordervaart. Van Noord naar Zuid zijn de lokaties: 1) Bij Griendsveen aan het spoor bij de kruising met de IJsselsteijnseweg; 2) Bij de zgn Hooge Brug, nu Kanaalstraat / Oude Peelstraat; 3) Bij de Lage brug, nu St Vincentiusstraat; 4) Heldenschedijk; en 5) Roggelschedijk, nu N279. Lokatie #3 zou de plaats van de kazemat zijn, maar daar is door Bart dus niets aangetroffen.


Vervolgens ben ik in de gevechtsverslagen gedoken. Van lang niet alle eenheden is iets te vinden, maar van 30 R.I heb ik twee interessante stukken tekst kunnen vinden. Het eerste verslag is van de commandant van de 30e batterij 6 veld, kapitein J de Vries.
Verslag van de commandant van de 30e batterij 6 veld kapitein J de Vries.jpg
Volgens zijn verklaring is het stuk bij de Lage Brug dus niet gekazematteerd opgesteld geweest, wat zou verklaren dat daar niks te vinden is.

Als tweede het verslag van de Commandant van het II-30 R.I., de majoor LB van Oeveren.
Commandant van het IIe bataljon van het 30e regiment infanterie majoor LB van Oeveren.jpg
Hij omschrijft een gekazematteerd stuk 6 veld aan de Heldenschedijk.

En het is zoals Bart al zegt; je ziet al snel wat je wilt zien, maar wellicht is er in die buurt wel iets te vinden...
Heldenschedijk.jpg

De "Groene Serie" in het NA: https://proxy.archieven.nl/0/93546EDB02 ... 88BA6AA3F1
Het verslag van kap De Vries: https://proxy.archieven.nl/0/8E33416A85 ... AFB2D47390
Het verslag van maj Van Oeveren: https://proxy.archieven.nl/0/95DEB8CE71 ... 2529422189

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazemat voor kanon model 6 veld te Neerkant

Bericht door AvB »

Bedankt Martijn voor weer een sterk staaltje onderzoek. wie reist er af naar de Heldenschedijk? :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”