Hoe gaan we om met ons cultureel (militair) erfgoed
Geplaatst: 17 sep 2016, 08:18
Hoe gaan we om met ons (militair) cultureel erfgoed?
Vanaf 1870 was de Kromme-rijn een belangrijke rivier voor de aanvoer van inundatiewater ten behoeve van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Daarvoor is de rivier voor een deel gekanaliseerd en voorzien van enige sluizen.
Om ervoor te zorgen zat deze militaire voorzieningen goed beschermd konden worden heeft het Ministerie van Oorlog het gehele grondgebied waar de Kromme-rijn door stoomde gekocht. Deze gronden werden hierdoor “Militaire landsgronden”. Door middel van honderden met de hand gehakte en van letters en nummers voorziene grenspalen, zogenaamde limietpalen, werden de grenzen van dit gebied aangegeven.
Zoals bekend is de gehele Nieuwe Hollandse Waterlinie tot nationaal monument uitgeroepen en zelfs genomineerd om geplaatst te worden op de UNESCO lijst van werelderfgoed.
Door onwetendheid en onvoorzichtigheid zijn al veel van deze palen verdwenen. Tussen Odijk en Werkhoven zijn op een relatief klein gebied nog 11 van deze palen, zichtbaar aanwezig.
Het Hoogheemraadschap, als verantwoordelijke voor de watergang van de Kromme-rijn heeft opdracht gegeven om het water te schonen. Dit gebeurde met een flink uit de kluiten gewassen graafmachine.
Op 15 september 2016, vroeg in de morgen gingen de werkzaamheden van start. Waarschijnlijk kende de machinist de waarde van de limietpalen niet want erg voorzichtig werd het werk niet uitgevoerd. Gedurende de dag zijn alle palen door aanrijding met de graafmachine beschadigd en een aantal van de palen is finaal uit de grond gereden.
Een getuige hiervan, toevallig een gids van het waterliniemuseum, schrok hier erg van en was, terecht verontwaardigd over het gebeurde. Zij besloot in actie te komen. Zij deed het volgende:
Ze ging naar het gemeentehuis en deed een melding van het gebeurde.
Daar kreeg zij te horen dat de grond waarop dit gebeurde eigendom was van het Hoogheemraadschap en dat de gemeente daar niets aan kon doen.
Ik vaag mij af of dit klopt. De grond ligt op het grondgebied van de Gemeente Bunnik die volgens mij verantwoordelijk is voor toezicht en handhaving van de monumentenwet.
Ik citeer:
De Wabo en de Mw 1988 bevatten ook bepalingen over handhaving van de bepalingen van die wetten. In de Wabo zijn verder bepalingen over toezicht opgenomen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor eerstelijns toezicht (toezicht op de naleving) en handhaving van de gebouwde monumentenzorg.
De tweede actie was een klacht indienen bij het hoogheemraadschap. Deze is in ontvangst genomen en zal worden behandeld.
De derde actie was aangifte doen bij de Politie. Deze wilde de aangifte niet opnemen. Onduidelijk is waarom. Het lijkt mij dat het beschadigen van een rijksmonument niet mag. Wellicht is het strafbaar, net als het doorrijden na een ongeval, dat de machinist die de schade veroorzaakt heeft, deze schade niet bij een officiële daarvoor aangewezen instantie gemeld heeft.
Na het aanhoren van dit verhaal heb ik in ieder geval een melding gedaan aan de Stichting Menno van Coehoorn die zich inzet voor het beschermen van Militair Cultureel Erfgoed.
Dirk de Groot,
Liefhebber van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Vanaf 1870 was de Kromme-rijn een belangrijke rivier voor de aanvoer van inundatiewater ten behoeve van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Daarvoor is de rivier voor een deel gekanaliseerd en voorzien van enige sluizen.
Om ervoor te zorgen zat deze militaire voorzieningen goed beschermd konden worden heeft het Ministerie van Oorlog het gehele grondgebied waar de Kromme-rijn door stoomde gekocht. Deze gronden werden hierdoor “Militaire landsgronden”. Door middel van honderden met de hand gehakte en van letters en nummers voorziene grenspalen, zogenaamde limietpalen, werden de grenzen van dit gebied aangegeven.
Zoals bekend is de gehele Nieuwe Hollandse Waterlinie tot nationaal monument uitgeroepen en zelfs genomineerd om geplaatst te worden op de UNESCO lijst van werelderfgoed.
Door onwetendheid en onvoorzichtigheid zijn al veel van deze palen verdwenen. Tussen Odijk en Werkhoven zijn op een relatief klein gebied nog 11 van deze palen, zichtbaar aanwezig.
Het Hoogheemraadschap, als verantwoordelijke voor de watergang van de Kromme-rijn heeft opdracht gegeven om het water te schonen. Dit gebeurde met een flink uit de kluiten gewassen graafmachine.
Op 15 september 2016, vroeg in de morgen gingen de werkzaamheden van start. Waarschijnlijk kende de machinist de waarde van de limietpalen niet want erg voorzichtig werd het werk niet uitgevoerd. Gedurende de dag zijn alle palen door aanrijding met de graafmachine beschadigd en een aantal van de palen is finaal uit de grond gereden.
Een getuige hiervan, toevallig een gids van het waterliniemuseum, schrok hier erg van en was, terecht verontwaardigd over het gebeurde. Zij besloot in actie te komen. Zij deed het volgende:
Ze ging naar het gemeentehuis en deed een melding van het gebeurde.
Daar kreeg zij te horen dat de grond waarop dit gebeurde eigendom was van het Hoogheemraadschap en dat de gemeente daar niets aan kon doen.
Ik vaag mij af of dit klopt. De grond ligt op het grondgebied van de Gemeente Bunnik die volgens mij verantwoordelijk is voor toezicht en handhaving van de monumentenwet.
Ik citeer:
De Wabo en de Mw 1988 bevatten ook bepalingen over handhaving van de bepalingen van die wetten. In de Wabo zijn verder bepalingen over toezicht opgenomen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor eerstelijns toezicht (toezicht op de naleving) en handhaving van de gebouwde monumentenzorg.
De tweede actie was een klacht indienen bij het hoogheemraadschap. Deze is in ontvangst genomen en zal worden behandeld.
De derde actie was aangifte doen bij de Politie. Deze wilde de aangifte niet opnemen. Onduidelijk is waarom. Het lijkt mij dat het beschadigen van een rijksmonument niet mag. Wellicht is het strafbaar, net als het doorrijden na een ongeval, dat de machinist die de schade veroorzaakt heeft, deze schade niet bij een officiële daarvoor aangewezen instantie gemeld heeft.
Na het aanhoren van dit verhaal heb ik in ieder geval een melding gedaan aan de Stichting Menno van Coehoorn die zich inzet voor het beschermen van Militair Cultureel Erfgoed.
Dirk de Groot,
Liefhebber van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.