Detail van upgrade betonkazematten 1940

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Detail van upgrade betonkazematten 1940

Bericht door Sven Maaskant »

Bedankt allen voor jullie reactie. Ik neig nog steeds naar ankerpunten tbv een loopgraaf, hetzij voor de palen, hetzij voor de ankers.

Vwb verankering van de kazematten zelf ga ik met Joop mee. Dit zou immers betekenen dat er ergens achter de kazemat nog twee grote betonblokken gemaakt zouden moeten worden, met (in de drassige bodem van de Valleistelling) alle funderingsproblemen van dien. Er zou daarvoor, schat ik in, alsnog geheid moeten worden. En dan is het nog de vraag of die constructie het zou houden bij een explosie.

Overigens werden deze kazematten idd ontworpen voor de Valleistelling. In eerste instantie moesten ze in de frontlijn komen, maar omdat de activiteiten het Bureau Stellingbouw in de HWL de bouw zou hinderen, projecteerde C.V. ze er net achter om meer diepte te verkrijgen. In tweede instantie zou met deze serie ontwerpen alsnog de HWL worden 'verdicht'. Doel was, net als bij het latere betonplan, om elk wapen en elke groep onder beton te krijgen.

De serie bestond uit 6 ontwerpen, met 2 schuilplaatsen en 4 kazematten op basis van de S-kazemat. Dat waren:
- kazemat voor zw mitr, frontaal (waarvan het plaatje hierboven)
- kazemat voor zw mitr, flankerend
- kazemat voor zw mitr, fr of fl, met achterliggende schuilplaats
- kazemat voor lt mitr, met klimkoker (ws ook zonder mogelijk)

De ontwerpen zijn idd vrij sjiek, met celotex, luchtfilters, en in de schuilplaatsen een kacheltje. Ze kwamen dan ook niet onder water te staan zoals veel S-kazematten langs de rivieren. Het was bovendien de uitdrukkelijke eis dat de militairen wat langer in de stellingen konden 'leven'.

Er zitten aardige nieuwe details in, zoals plaatselijke verzwaringen van de dekkingen. Bij de schuilplaatsen liepen die op tot 1,50 meter. De trap in het schietgat is overigens niet minder, maar meer: SZW's hadden een recht, niet-getrapt schietgat. De trap in dit ontwerp is nodig vanwege de verdikking van de frontmuur, met behoud van het schootsveld van 40 graden). Ik vind vooral de oplossing van het frontale schietgat briljant. De Ned. wisten ook wel dat dit kwetsbaar was, dus wat doen we: een pantserplaat erop! Dat zal ze leren. En in geval van nood schroef je het er gewoon af.

Over de over-sized ankers: misschien staat er toevallig iets over in het archief van bv HK VgH-Sectie V. Ik hoop het nog tegen te komen. Hou me aanbevolen.

Gr. Sven
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”