PAG Kazemat

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

PAG Kazemat

Bericht door maarten-stahlbeton »

Weet iemand of de P1 en P3 zijn gebouwd op de Grebbeberg? Rode bolletjes zijn G2, G3a en G4, waarvan de restanten nog te vinden zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: PAG Kazemat

Bericht door ducatim901 »

Ik verwacht dat dit PAG kazematten zijn zoals deze bij het Grebbelinie informatiecentrum bij Woudenberg te zien is.
Zo eentje met prefabdelen en niet eentje met een PAG-koepel.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: PAG Kazemat

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Jack,

Ik ken dat type niet en ik denk ook niet dat ze voor de PAG koepel waren bestemd. Ik vermoed dat het een vergelijkbaar ontwerp is als de P10 & P11 bij de Grebbesluis zelf. Tot nu toe heel weinig over deze twee kazematten kunnen vinden.

Gr,
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: PAG Kazemat

Bericht door ducatim901 »

Het ligt mij ook niet bij dat ik er wat van heb gevonden.
Of ik goed heb gezocht, niet echt, je moet er tegenaan lopen.
Ik zal aankomend weekeinde wel eens vragen aan een bekende
waar we een dagje mee weg gaan.
Ik weet ook niet waar ik moet zoeken aangezien ik uit mijn hoofd
niet durf te zeggen wie ze gebouwd heeft.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: PAG Kazemat

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Jack,

Via http://www.grebbeberg.nl/forum.php?page ... 6&view=all te weten gekomen dat de aannemer T. van Hoogevest was. Staat verder ook dat er volgens bestek maar 2 P's gebouwd waren. Grote kans dus dat de P's waar ik het over heb waarschijnlijk nog niet gebouwd waren. Die Duitsers waren waarschijnlijk iets te optimistisch met hun Denkschrift. ;)
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: PAG Kazemat

Bericht door ducatim901 »

Waarschijnlijk hebben ze ook gebruik gemaakt van planningskaarten.
Dan missen ze wel het één en ander, zo waren er ook 2 observatie G's gepland en de P's waar je over spreekt kunnen gemoderniseerde versies met een monoliet aangebouwde kazemat met Mitrailleur en/of Pag opstelling.
Deze waren gepland nadat de Nieuwe Hollandse Waterlinie af had gedaan als hoofd weerstandslinie ten faveure van de Valleistelling en Betuwestelling.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: PAG Kazemat

Bericht door Martijn »

De afgelopen dagen heb ik mijn archief doorgespit, maar ik kan tot nog toe geen enkele verwijzing vinden naar de kanonkazematten die op de kaart uit het Denkschrift staan. In de verschillende verslagen van de bemanningen van de koepels 2 en 4 wordt er bijvoorbeeld nergens gesproken over nevenopstellingen bestaande uit PAG-kazematten. Daarnaast vermelden de verslagen van de 8e comp. pag geen opstellingen aan die kant van de Grebbeberg.

Wat wel wordt vermeld is een opstelling van een stuk 6 veld onderaan de berg, ongeveer ter hoogte van koepel 2. Op onderstaand kaartje is hij nog net te zien.
lohuis_kaart.jpg
In een brief van de eerste luitenant RF van Deventer is hierover te lezen: "Het stuk 6-veld aan den Rijn was opgesteld in den rand van de oude trambaan op het punt waar de grintweg onderlangs den Rijn van Rhenen uit op deze trambaan uitkomt, d.i. ongeveer tegenover de invaart van het inundatiekanaal." Deze brief is terug te vinden op http://www.grebbeberg.nl.

Vooralsnog neem ik aan dat de kaart in het Denkschrift onjuist is in het aangeven van de twee kazematten. Overigens is dat niet het enige punt waarop de kaart niet overeenkomt met de werkelijkheid. Zo staan bijvoorbeeld de G-kazematten 6 en 18 niet aangegeven, en is ook S17 niet ingetekend, terwijl deze toch echt aanwezig zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: PAG Kazemat

Bericht door ducatim901 »

Ik heb het verleden weekeinde nog gevraagd aan een kenner van de Grebbelinie en de Valleistelling en die vertelde dat het een bescherming was voor de rivierbatterij, geen bunkers gebouwd mogelijk veldstelling.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”