Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Genie 4

Re: 2 broodroosters + 1 aanplakbord = 3 radars in het Westdu

Bericht door Genie 4 »

Pilgrimsplaza schreef:Die spiegeling liet me niet los et voilà: 5.00793, 6.15850, 6.15851 èn 6.15853 - 1942:
'Laan van Poot; op de achtergrond radarinstallaties op de duinen (z.g. broodroosters)'
Twee broodroosters met daartussen vermoedelijk de commandopost die Tim noemde.
Het rechter is duidelijk herkenbaar als de Vulkaan met al die omhoog stekende palen.
http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ld=6.15853+ - click om te vergroten
Hoi Geert.
Volgens mij is het rechter niet de Vulkaan. Ik heb de foto met Irfanview 5 keren vergroot en ik herken er niets op

Groet,
Kim
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door AvB »

Om dit topic nog een beetje leesbaar te houden graag softwarebesprekingen ergens anders op het forum te houden.

Hier bijvoorbeeld. http://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=53&t=3534

Alle algemene reacties over de Mammut radar en zijn varianten graag in dit nieuwe topic.
http://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=92&t=3572

Dan kunnen we hier fijn over Scheveningen doorpraten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: 2 broodroosters + 1 aanplakbord = 3 radars in het Westdu

Bericht door Pilgrimsplaza »

Genie 4 schreef:Volgens mij is het rechter niet de Vulkaan. Ik heb de foto met Irfanview 5 keren vergroot en ik herken er niets op
Maar, Kim, ik dacht dat we het op dit punt al lang met elkaar eens waren? Daar zijn toch vele foto's van? Ik duik er nog maar weer wat dieper in. Die palen zullen toch wel dat hele grote camouflagenet hebben gedragen? Hoe je dat er op en er weer af krijgt, is weer een ander verhaal, overigens... Lijkt me een goede vraag, trouwens: heeft de Vulkaan die muts de rest van de oorlog opgehad? Waar zouden die palen anders voor hebben kunnen dienen? Ze doen me nog het meest denken aan de masten van de catamarans zomers bij de Fuut, maar dat is natuurlijk echt veel te ver off topic.
Groet,
Geert

PS: Zou je jouw uitvergrote 'Vulkaan' hier kunnen plaatsen? Zijn er meer foto's van zo'n muts? Boeiende verhalen!
PPS: Verder op http://fortificatieforum.nl/viewtopic.p ... 572#p37750
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 25 mar 2013, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Pilgrimsplaza »

AvB schreef:SES (een expert op dit gebied uit Denemarken)
Vraagje: Heeft SES wellicht een foto die met zekerheid de Mammut op het Kwartelduin en de Vulkaan (of beide) toont?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door AvB »

Ik denk het niet, anders hadden we die hier al geplaatst.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiege

Bericht door AvB »

Genie 4 schreef:Geert, niemand op het forum schijnt voor 100% zeker te weten welke types Mammut de`Anton`en de `Moritz`zijn geweest en daarom zou je er misschien wat meer info.
Kunnen we na 12 pagina's dit op de volgende manier samenvatten zonder weer aan een deelvraag te beginnen:

Wn 66 HM, Funkmeßstelle Anton ('De Vulkaan'), een marine Mammut op een V 143: FuMO 52 'Cäsar'

Moritz was een Luftwaffe Mammut op een vroege Vf bunker, dus een FMG 41/42 G.

Ik vind op Google 8 resultaten voor Kwartelduin, en die zijn allemaal door Pilgrimsplaza geplaats, mag ik aannemen dat Kwartelduin geen officiële of zelfs officieuze naam is, maar door jou verzonnen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiege

Bericht door Pilgrimsplaza »

AvB schreef:Wn 66 HM, Funkmeßstelle Anton ('De Vulkaan'), een marine Mammut op een V 143: FuMO 52 'Cäsar'
Moritz was een Luftwaffe Mammut op een vroege Vf bunker, dus een FMG 41/42 G.
Geweldig, AvB, op viewtopic.php?f=18&t=3543#p37113 was ik op 3-3-13 al begonnen, dus het is inderdaad hoog tijd om deze discussie hier af te ronden. Het zou mooi zijn als we het ook eens worden over de foto's, maar dat lijkt net toch weer iets moeilijker dan gedacht. Kwartelduin [met windroos] ligt naast het Kwartelpad, maar ik geef de naam graag voor een betere.
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 25 mar 2013, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

[tekst van 18:20 gewist omdat die inmiddels irrelevant was geworden]

Net kreeg ik per mail uit andere bron een relevante tekst aangereikt, die misschien iets verklaart:
"Savornin Lohman eerst een prototype later veranderd in '1943-1944 voltooid' in een breder raam."
Laatst gewijzigd door Pilgrimsplaza op 25 mar 2013, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Pilgrimsplaza »

AvB schreef:Ik denk het niet, anders hadden we die hier al geplaatst.
Duidelijk! Dank! Dan zijn we het eens over de foto van de Mammut op het Kwartelduin [aanplakbord] gezien vanuit de Flakkeesestraat en is die van het broodrooster op de Vulkaan nog onzeker, ook omdat er twee broodroosters waren.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

"Savornin Lohman eerst een prototype later veranderd in '1943-1944 voltooid' in een breder raam."
Om giswerk uit te sluiten:
Wat is je bron?
Welke type was het prototype?
Waarin werd het voltooid?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Wat is je bron?
Daar heb ik natuurlijk meteen naar gevraagd en die volgt asap. Ik vermoed het standaardwerk dat Tim me aanraadde.
Genie 4

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Genie 4 »

AvB schreef:Om het topic over de Kriegsmarine en Luftwaffe Mammut in Scheveningen te ontlasten kan hier verder worden gediscussieerd over de Mammut radar en zijn varianten. Een klein overzicht opgetekend door SES (een expert op dit gebied uit Denemarken) heb ik vertaald vanaf het Axis forum in dit topic. http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 2&start=30
Er waren drie versies van de Mammut:
  • FuMO51 Gustav, een draaibare Mammut op een sokkel
    FuMO52 Cäsar met drie masten, gemonteerd op een V 143 (Marine)
    FuMG 41/42G met vier masten, gemoneerd op een L 485 (Luftwaffe)
    FuMO53 Cäcillie was een project op een breedband frequentie, maar deze versie is, tot er harde bewijzen bestaan, nooit toegepast in de praktijk.
Hoi AvB,

Volgens de foto van de Flakkeestraat stond er inderdaad een FuMg 41/42 G op de L 485.
De info. op het Internet vermeld steeds dat de FuMg 41/42 G pas laat in de oorlog door de Luftwaffe in gebruik werd genomen o.a. in `fr.wikipedia.org/.../Radar_FuMG_41/42_Mammut -`
Daaruit concludeer ik dat daar tussen 1940 - 1943/44 een ander type Luftwaffe-radar moet hebben gestaan.???

Groet,
Kim
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door AvB »

Ik heb het bericht weer verplaatst naar hier want het gaat nog steeds om Scheveningen en niet om Mammut in het algemeen. In Scheveningen heeft geen L 485 gestaan! Dat was een Vf bouwwerk. Op de Franse Wikipedia zie ik geen enkele bronverwijzing, en op de Engelstalige Wikipedia staat er achter de 1944 een vraagteken. Dus geen betrouwbare bron.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Pilgrimsplaza »

Genie 4 schreef:Daaruit concludeer ik dat daar tussen 1940 - 1943/44 een ander type Luftwaffe-radar moet hebben gestaan.???
toch CÄCILIE?

Heren, ik begin het spoor een beetje bijster te raken. We lezen steeds meer details, nummers, afkortingen en namen, maar de grote lijn raakt uit beeld. Wie alsnog van "ERICA, URSULA, ANTON, MORITZ, CÄSAR en CÄCILIE in het Westduin" een voor leken begrijpelijk kort verhaaltje maakt, die tracteer ik op een lekker lunsje op Pier 32, waar tegenover op de Haagse Piek immers -naar de huidige inzichten- misschien ook wel een MAMMUT heeft gestaan? ;)
Genie 4

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Genie 4 »

Pilgrimsplaza schreef:
Genie 4 schreef:Daaruit concludeer ik dat daar tussen 1940 - 1943/44 een ander type Luftwaffe-radar moet hebben gestaan.???
toch CÄCILIE?

Heren, ik begin het spoor een beetje bijster te raken. We lezen steeds meer details, nummers, afkortingen en namen, maar de grote lijn raakt uit beeld. Wie alsnog van "ERICA, URSULA, ANTON, MORITZ, CÄSAR en CÄCILIE in het Westduin" een voor leken begrijpelijk kort verhaaltje maakt, die tracteer ik op een lekker lunsje op Pier 32, waar tegenover op de Haagse Piek immers -naar de huidige inzichten- misschien ook wel een MAMMUT heeft gestaan? ;)

Hoi Geert,

Met `daar` in mijn vorige berichtje bedoelde ik de Kwartel-duintop.(foto Flakkeestraat)
Ik geloof dat we allemaal al beginnen te beseffen dat je het spoor een beetje bijster bent geraakt maar waarschijnlijk ben je de enigste niet.???
Als je gewoon van mij aanneemt dat er een Kriegsmarine Fumo Radar op de Vulkaan heeft gestaan en een Luftwaffe FuMg Radar op het Kwartelduin, dan zit je volgens mij weer bijna op het juiste spoor.

Groet,
Kim
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”