Aantal bunkers

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Aantal bunkers

Bericht door BunkerKB »

Dames en Heren,

Menigeen zal misschien zoiets hebben bij de volgende vraag, dat is toch bekend. Nou dat vraag ik mij af. Heb de nodige boeken maar kom niet tot een knap antwoord.
Hoeveel St.bunkers hebben er gestaan langs de gehele Atlantikwall. Ik kom cijfers tegen die aangeven dat er medio 43, ruiim 10.000 gebouwd zijn en nog 800 gebouwd moesten worden. Zo ook is er een getal dat aangeeft dat er langs de kust van Frankrijk, België, Nederland ruim 15.000 bunkers gebouwd zouden worden.

Ben benieuwd naar een exact antwoord. Indien de getallen kloppen is dit dan gebaseerd op St.bunkers. Kan mij zo voorstellen als ik alle bunkers meereken zoals Vf, Kuver etc., dan kom ik op een veel hogere getal uit. Wie kan mij helpen.

Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Aantal bunkers

Bericht door Ties »

Als je alle Duitse bouwwerken in Nederland al optelt heb je er ruim 100.000 :lol:
Een grijs verleden...
pauldijkstra

Re: Aantal bunkers

Bericht door pauldijkstra »

Ties schreef:Als je alle Duitse bouwwerken in Nederland al optelt heb je er ruim 100.000 :lol:
Ik zet hoger in...
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Aantal bunkers

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:
Ties schreef:Als je alle Duitse bouwwerken in Nederland al optelt heb je er ruim 100.000 :lol:
Ik zet hoger in...
Sla het BRV er eens op na, is even tellen, maar je komt een heel eind (wbt Nederland).
Kan je zo ook gelijk indelen in Baustarke.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aantal bunkers

Bericht door Remco de Goede »

Ruud schreef:
pauldijkstra schreef:
Ties schreef:Als je alle Duitse bouwwerken in Nederland al optelt heb je er ruim 100.000 :lol:
Ik zet hoger in...
Sla het BRV er eens op na, is even tellen, maar je komt een heel eind (wbt Nederland).
Kan je zo ook gelijk indelen in Baustarke.
g,Ruud
Ik zeg succes ;) leuk project voor een regenachtige zondag.

Ik ben trouwens weleens begonnen met het verzamelen van foto's van ST bunkers in Nederland (van internet) aan de hand van het Boek van R.R. En dan per locatie. Ik ben na de meest noordelijke provincies maar gestopt :oops: was toch wel een erg lastig project.
pauldijkstra

Re: Aantal bunkers

Bericht door pauldijkstra »

Remco de Goede schreef:
Ik zeg succes ;) leuk project voor een regenachtige zondag.

Ik ben trouwens weleens begonnen met het verzamelen van foto's van ST bunkers in Nederland (van internet) aan de hand van het Boek van R.R. En dan per locatie. Ik ben na de meest noordelijke provincies maar gestopt :oops: was toch wel een erg lastig project.
Hmm, ik zou je succes gewenst hebben Remco, met die foto's.
Maar nog even voor de vergelijking. Het BRV heeft plusminus 500 opgemeten op Texel, door veldwerk blijken er ruim 175 meer gebouwd te zijn! Als dat overal in Nederland zo is kom je op enorme aantallen volgens mij...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Aantal bunkers

Bericht door tim »

ha paul, 175 meer?
Is dat niet een beetje veel op een eiland van 35 kilometer lang?
heb je dat zelf uitgezocht of komt die informatie van iemand anders?
groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Aantal bunkers

Bericht door Ties »

Als je kijkt wat er op Terschelling gebouwd is klinkt dat getal van Paul zeer aannemelijk gezien de nog meer strategische ligging.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Aantal bunkers

Bericht door Ruud »

Festung IJmuiden; advh het beschikbare materiaal en 'veldwerk' ruim 1500 bunker geinventariseerd. Hierbij heb ik nog lang niet alle WN's volledig uitgewerkt.
Dus het totaal komt denk ik uit op een kleine 2000 bunkers.
Aan tekeningen tel ik bijna 3000 stuks, maar hier zitten ws. dubbele exemplaren bij.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Aantal bunkers

Bericht door tim »

Hoi Ties,
ik heb de brv tekeningen van Texel ook, en volgens mij is het meeste wel opgemeten.. een aantal werken waren al voor de brv kwam van het duin gevallen, maar 175?
laten we Paul's reactie eerst afwachten.. die zit nu ws. te spitten in z'n archief :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Aantal bunkers

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef:Hoi Ties,
ik heb de brv tekeningen van Texel ook, en volgens mij is het meeste wel opgemeten.. een aantal werken waren al voor de brv kwam van het duin gevallen, maar 175?
laten we Paul's reactie eerst afwachten.. die zit nu ws. te spitten in z'n archief :lol:
Er zijn er zeker veel meer gebouwd Tim!
Het BRV is erg nalatig geweest. Ten noorden van Hotel Juliana lagen nog tenminste tien bunkers, in de directe kustlijn ten noorden van een NIET door het BRV opgemeten VF52a nog een aantal Küvers en een zoeklichtstelling. Ook WN17 H is waardeloos opgemeten. Veel bunkers lagen toen al onder het zand of zijn voor het BRV kwam in 1946 gesloopt of nog verder afgetakeld. WN15a H is niet of nauwelijks opgemeten en ook hier veel loopgraven (al dan niet veldwerk, maar wél met munitienisjes etc.). Ook een wat grotere bunker, mogelijk VF1a vanwege de nooduitgang en klimijzers. In WN15 HL is een hele boel Tobruks niet opgemeten en van de Nordbatterie is het meeste niet geregistreerd omdat bij het moment van opnemen er een storm plaatsvond waardoor er uiteindelijk ruim veertig werken minder geregistreerd zijn. Verder is er nog een complex tussen de Mok en de zuidbatterij niet opgemeten met tenminste vijf bunkers.

Al met al kan ik zo nog een tijdje doorgaan met opsommen, maar ik wil wel beweren dat het er tenminste 175 zijn die niet door het BRV zijn meegenomen. Wat te denken van de kantine van HKB De Koog en het complex WN21a H bij Gerritsland. Toch allemaal bouwwerken die wél noemenswaardig zijn :)

De resultaten en gebreken zullen [als alles goed loopt] dit jaar in mijn langverwachte boek komen.
Groeten,
Paul

PS. Ik bel je van de week of volgende week nog even.
jan lugtmeijer †

Re: Aantal bunkers

Bericht door jan lugtmeijer † »

Om even op de openingspost terug te komen.
Eerlijk gezegd ben ik nu te lui om echt te gaan zoeken ;)

Zo uit mijn hoofd, ong. 15.000 was het doel en wat er uiteindelijk gerealiseerd is kan best rond de 10.000 liggen, maar daar durf ik nu niets met zekerheid over te zeggen.
Het gaat in ieder geval om het aantal St. bunkers dus niet alle andere bouwwerken, dan wordt het totaal gigantisch hoger.
...en nog 800 gebouwd moesten worden.
Dit betreft bunkers die al in aanbouw waren, dus geen geplande. Is een groot verschil op het totaal plaatje.

En met het risico dat het een persoonlijke aanval lijkt (sorry Paul, zie het maar als opbouwende kritiek ;) ) Paul is inderdaad nog al eens te snel met het trekken van overhaaste conclusies en aannames. Dus de terughoudendheid van Tim (en mijzelf) snap ik best. Bewijzen zijn altijd nodig. Dat er meer zijn gebouwd dan het BRV heeft opgemeten/gevonden geloof ik best. Maar wat mij betreft mag je hier best een lijst maken met alle minstens 175 ontbrekende bouwwerken.
pauldijkstra

Re: Aantal bunkers

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef: En met het risico dat het een persoonlijke aanval lijkt (sorry Paul, zie het maar als opbouwende kritiek ;) ) Paul is inderdaad nog al eens te snel met het trekken van overhaaste conclusies en aannames. Dus de terughoudendheid van Tim (en mijzelf) snap ik best. Bewijzen zijn altijd nodig. Dat er meer zijn gebouwd dan het BRV heeft opgemeten/gevonden geloof ik best. Maar wat mij betreft mag je hier best een lijst maken met alle minstens 175 ontbrekende bouwwerken.
Dat zal en ik vind het wel prima allemaal. Maar die lijst zal ik, zodra ik hem af heb, zeker wel ergens publiceren. Het is een hele zoektocht geweest, maar het zijn er toch echt veel meer dan aangenomen in het begin... En maar niet te spreken van de niet opgemeten telefoonposten die op het eiland verspreid lagen, als we de enige wegversperring nog mee nemen en de 'rest' tsja. Verder zal ik niets meer zeggen over totalen, ik weet het toch niet.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Aantal bunkers

Bericht door BunkerKB »

Ruud,
Jou beoordeling over de aantal bunkers zijn dit die gebouwd zijn binnen de Festung.
gr.Ron
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Aantal bunkers

Bericht door PdK »

Om het onderwerp toch nog iets van concrete statistieken te laten bevatten. Een overzicht van de geplande Standige 'en' Feldmassige werken op 1-11-1942

Extra interessant is om dan te zien waar er bij Havensteden wordt gepiekt en hoe de verhouding ligt tussen Standig en Feldmassig (gaat het hier niet om Verstarkt Feldmassig?).
Zo is de planning extra opvallend voor:
Hoek van Holland: 602 (421 Standig) ten opzichte van IJmuiden: 292 (119 Standig)
Cherbourg: 803 (531 Standig) ten opzichte van Calais: 182 (79 Standig)
Dit is zonder de Freie Kusten.

In ieder geval een leuk gegeven. Op deze datum waren er dus totaal 21759 (waarvan 9310 Standige) verdedigingswerken geplant over 2690 k.m. kustlijn langs Nederland, België en Frankrijk. Dat zijn dan weer 8,09 bunkers per k.m. :)
Het gegeven van 15.000 Standige werken zal ongetwijfeld later, in een concreter jaar als 1943 zijn genoemd. Een dergelijke kaart uit 1945 met statistieken en stempel der goedkeuring zou een geweldig uitsluitsel kunnen bieden...

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”