Nederlandse versperringen
Re: Nederlandse versperringen
Iemand wel eens een dergelijke draaiende versperring tegengekomen? 1,60m hoog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Nederlandse versperringen
Hoe bedoel je, een schotbalkenversperring is om water tegen te houden ten tijde van hoog water of het stellen van innundaties.
Er draait niets in deze versperring, het is een vast bouwwerk om water tegen te houden, de versperring is makkelijk te stellen en er is dan ook altijd een schotbalkenloods aanwezig. de originele versies zijn echter zeldzaam geworden. We hebben er ooit een bij het Amsterdam-Rijnkanaal gezien, deze is nadat ie was vervallen nu helemaal weggehaald.
Er zijn ook nog voldoende nieuwere exemplaren te vinden langs de rivieren, wel leuk als je er eentje herkent.
JK
Er draait niets in deze versperring, het is een vast bouwwerk om water tegen te houden, de versperring is makkelijk te stellen en er is dan ook altijd een schotbalkenloods aanwezig. de originele versies zijn echter zeldzaam geworden. We hebben er ooit een bij het Amsterdam-Rijnkanaal gezien, deze is nadat ie was vervallen nu helemaal weggehaald.
Er zijn ook nog voldoende nieuwere exemplaren te vinden langs de rivieren, wel leuk als je er eentje herkent.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Nederlandse versperringen
Deze sluit een weg (brug) af. Houd dus geen water tegen. Aan de zijkant zitten schanieren, dus je zou zeggen een draai deur/hek.
- Dikkieturf
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Nederlandse versperringen
Dit is een afsluitbare coupure in een dijk of wal. Als er geinundeerd moest worden of bij hoge rivierwaterstanden werden de schotbalken geplaatst om te voorkomen dat water het gebied inliep wat eigenlijk droog moest blijven.
Op de draaipunten draaide een sluisdeur die gebruuikt werd voor een eerste snelle afsluiting. De deubbele rij schotbalken, met klei ertussen) zorgde voor een meer permanente afsluiting. In de rivierdijk te Culemborg, doorgang naar de pont, is een mooi exemplaar te zien.
Groet.
DT
Op de draaipunten draaide een sluisdeur die gebruuikt werd voor een eerste snelle afsluiting. De deubbele rij schotbalken, met klei ertussen) zorgde voor een meer permanente afsluiting. In de rivierdijk te Culemborg, doorgang naar de pont, is een mooi exemplaar te zien.
Groet.
DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Re: Nederlandse versperringen
Ik snap het principe. Alleen is er geen dijk, wal of inundatiegebied. Als ik dan kijk naar de naast gelegen bruggen dan werden die afgesloten door normale versperringen. Ik vind het dus frappant om ineens een schotbalkenverperring te gebruiken om een weg af te sluiten.
Re: Nederlandse versperringen
Kennelijk weet je veel meer dan je ons verteld, zoals de locatie. Ook lijkt het er op dat je maar een deel van de hele tekening geeft. Hoe kun je dan een juist antwoord verwachten?
Bart
Bart
- ducatim901
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Nederlandse versperringen
Erwin wat was de ligging en is de situatie nog hetzelfde als vroeger?
Zo te zien zit de versperring wel in een verhoging (streepprofiel aan de zijkanten van de coupure).
JK
Zo te zien zit de versperring wel in een verhoging (streepprofiel aan de zijkanten van de coupure).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Nederlandse versperringen
Dat valt wel mee. Het is wss de versperring van Sellingersluis. Dat weet ik nog niet zeker, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Als het deze niet is dan is het de sluis direct noordelijk of zuidelijk daarvan. Maar de situatie is bij die drie sluizen nagenoeg gelijk.
Ik ben bezig een inventarisatie aan het maken van de Groningse versperringen. Tot dusver zijn dat allemaal asperges en/of ton-versperingen. Deze springt er dus ineens uit, vandaar dat ik me afvroeg of dat vaker voor kwam.
Ik ben bezig een inventarisatie aan het maken van de Groningse versperringen. Tot dusver zijn dat allemaal asperges en/of ton-versperingen. Deze springt er dus ineens uit, vandaar dat ik me afvroeg of dat vaker voor kwam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Nederlandse versperringen
Ondanks enkele uren zoeken is het mij niet gelukt ook maar een enkele afbeelding van deze sluis te vinden op het internet, of in de paar boeken waarin de strijd in Groningen beschreven wordt die ik bezit. Ook kan ik geen enkele reden vinden waarom hier een dergelijke, in principe waterbouwkundige, versperring gebouwd kan zijn; er was immers geen sprake van een kade tegen overstromingen of van inundaties.
http://historie-bellingwedde.realsite.n ... kazematten
http://www.oudterapel.nl/oorlog/veensol ... oldaat.pdf
viewtopic.php?f=29&t=1246
Bart
http://historie-bellingwedde.realsite.n ... kazematten
http://www.oudterapel.nl/oorlog/veensol ... oldaat.pdf
viewtopic.php?f=29&t=1246
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Nederlandse versperringen
Heb inmiddels het hele archief doorgenomen. Er waren 4 van dit soort werken in de gemeente Vlagtwedde, waarvan de schotten en de deuren er bij 1 waarschijnlijk nooit geplaatst zijn.
Er komt binnenkort een inventarisatie van alle versperringen in Groningen en Drenthe.
Er komt binnenkort een inventarisatie van alle versperringen in Groningen en Drenthe.
Re: Nederlandse versperringen
Ik ben erg benieuwd.
Bart.
Bart.
Re: Nederlandse versperringen
Aspergeversperring Zwolse IJsselbrug 1940
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Nederlandse versperringen
Voorlopige versie van een inventarisatie van de versterkingen in N-O Nederland. Meeste versperringen staan er al wel op. Alleen rondom Veendam mist nog wat, dat is onherkenbaar volgebouwd na de oorlog. Er komt nog meer info en foto's bij. Oftewel een meer-jaren plan
Versterkingen en kazematten in Noord-Oost Nederland tijdens het interbellum
Je ziet nu mooi het verloop van de O en Q lijn. Echter mis ik nog wel een aantal kazematten. Als er iemand meer info heeft, graag.
Versterkingen en kazematten in Noord-Oost Nederland tijdens het interbellum
Je ziet nu mooi het verloop van de O en Q lijn. Echter mis ik nog wel een aantal kazematten. Als er iemand meer info heeft, graag.
Re: Nederlandse versperringen
Delfzijl 2x, Ladysmith 1 x en Oterdum 1x mis ik sowieso. De laatste twee zijn geen S3 kazematten, maar een geheel ander onbekend type.
Een grijs verleden...
- Dikkieturf
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Nederlandse versperringen
Hallo Forumgenoten,
Ik heb een proces verbaal van overdracht van 238 vechtwagenversperringen van Defensie Naar Rijkswaterstaat.
Als je een PB met je e-mail adres stuurt zal ik hem toezenden.
Groet,
DT
Ik heb een proces verbaal van overdracht van 238 vechtwagenversperringen van Defensie Naar Rijkswaterstaat.
Als je een PB met je e-mail adres stuurt zal ik hem toezenden.
Groet,
DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!