Luchtfoto's

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Luchtfoto's anders ordenen ..

Bericht door Renev »

Hallo Peter,
Hier even mn voorzichtige reactie.
In zn algemeenheid kun je nooit alles precies in een Forumhoofdstuk vangen. Hoeft ook niet.
Wel zou ik een duidelijk onderscheid maken tussen ww2 en ww1. Ww1 trekt nauwelijks deelnemers.

Luchtfoto´s
Maar als je naar de doelgroep van Atlantikwall posters kijkt dan zou Luchtfoto's etc ook daaronder kunnen vallen. Dit kunnen ook Luchtfotos buiten de Atlantikwall zijn. Net zo goed als je bunkers buiten de Atlantikwall ook behandeld in dit onderdeel.

Ik zag tot mn verrassing dat onder °Fortificaties en Wereldoorlogen in Algemeen° er een hoofdstuk Archief verstopt zit terwijl dit ook over de Atlantikwall gaat.

Ik zou Archief en Luchtfoto´s apart of samen in een hoofdstuk onder Atlantikwall plaatsen

Rene
Wilco Vermeer

Re: Luchtfoto's

Bericht door Wilco Vermeer »

Allereerst wil ik aangeven dat ik het een mooi initiatief vind, mooi zou het ook zijn als we onderling grote scans van de foto's konden uitwisselen via een soort database. Zo van wie heeft er grote scans . Ik heb bijvoorbeeld een serie 1944 luchtfoto's van Bemmel e.o in groot formaat (geen Atlantikwall natuurlijk, maar als voorbeeld aangehaald). Ze mogen niet voor publicatie gebruikt worden (auteursrechten liggen van de foto's, net als andere wel degelijk bij Wageningen), maar voo reigen gebruik stel ik ze graag beschikbaar.
Het gaat om nummers 3069, 3073, 3074, 3114, 3141, 3262, 3262, 3265, 3266, 3268, 3318. 3320, 3322, 3324, 4116, 4126 en 4128.


Gezien de grote variatie aan onderwerpen op dit forum zou denk ik een database van luchtfoto's, breder dan alleen de atlantikwall niet misstaan.
Laatst gewijzigd door Wilco Vermeer op 17 feb 2011, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilco Vermeer

Re: Luchtfoto's

Bericht door Wilco Vermeer »

Nog een andere tip, ik weet niet of die al bekend is:
http://aerial.rcahms.gov.uk/
Per digitale afdruk, 10 pond.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door Renev »

Nog eentje;
http://www.footnote.com

Prachtige Fotos van de US Airforce ; weinig bunkershots.
Enigszins eigenwijze format incl filmstrip.

Rene
www.luchtoorlog.net
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's anders ordenen ..

Bericht door PdK »

Renev schreef:
Luchtfoto´s
Maar als je naar de doelgroep van Atlantikwall posters kijkt dan zou Luchtfoto's etc ook daaronder kunnen vallen. Dit kunnen ook Luchtfotos buiten de Atlantikwall zijn. Net zo goed als je bunkers buiten de Atlantikwall ook behandeld in dit onderdeel.

Ik zag tot mn verrassing dat onder °Fortificaties en Wereldoorlogen in Algemeen° er een hoofdstuk Archief verstopt zit terwijl dit ook over de Atlantikwall gaat.

Ik zou Archief en Luchtfoto´s apart of samen in een hoofdstuk onder Atlantikwall plaatsen

Rene
Beste Rene,

Dank voor je input!

Onder het kopje 'Fortificaties en Wereldoorlogen algemeen' mogen ook Atlantikwall gerelateerde discussies plaatsvinden. Het lukt niet altijd overal netjes onderscheid te maken. Het Forum werkt met een indeling op eerst onderwerp en vervolgens periode. Atlantikwall/Forten e.a. zaken mogen soms in hoofdzaak best door elkaar lopen, vooral omdat alles onder het begrip 'Fortificatie' valt te plaatsen. En het doel van het forum is denk ik ook juist alles op een zo breed mogelijk vlak samen brengen.

Onder het hoofdstuk Archief staat nu ook een onderwerp over Luchtfoto's. Eigenlijk gelijk aan deze omdat het vooral betrekking heeft op de archieven waarin luchtfoto's zich bevinden. Het huidige onderwerp 'Luchtfoto's' onder 'Atlantikwall Algemeen' ging in eerste instantie meer over de luchtfotografie zelf. Op dit moment lopen de dingen dus ook door elkaar.

Wat ik zou kunnen voorstellen is de huidige discussie omtrent archieven samen te voegen het onderwerp bij Archieven. En dit huidige onderwerp vooral open te laten voor discussie omtrent de interpretatie en techniek van luchtfotografie.

Ik moet ook wel toegeven dat de huidige indeling van het forum aan modernisering toe is. Deze is nog zoals hij was in het begin. Maar het modereren ervan valt op deze hobbymatige basis niet mee...

Groeten, Peter
jan lugtmeijer †

Re: Luchtfoto's

Bericht door jan lugtmeijer † »

Renev schreef:Nog eentje;
http://www.footnote.com

Prachtige Fotos van de US Airforce ; weinig bunkershots.
Enigszins eigenwijze format incl filmstrip.
Dank je Rene, kende ik nog niet.
Naast mooie luchtfoto's staan er ook schitterende andere series op. Zoals radarinstallaties en een kleuren serie van de Obersalzberg.
Zeker de moeite waard om de hele site uit te pluizen! Mijn harde schijven draaien weer overuren (Nu weer on topic :mrgreen: )
radarverkleind.jpg
Obersalzbergverkleind.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door Renev »

Hallo Jan,
Die eerste van de Schwere Wassermann had ik nog niet gezien. Fraai plaatje, weet alleen niet waar.
Kan alleen zijn:
-Diestelfink
-Tausendfussler
-Wels
-Auerhahn
Weet iemand dat ?

Er zitten hele mooie foto's tussen van bombardementsvluchten incl Me109 aanvallen tussen.

Zoek ook maar eens op Arnhem. De bekende brug dus !
Succes ermee !
Rene
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door AvB »

Renev schreef:Hallo Jan,
Die eerste van de Schwere Wassermann had ik nog niet gezien. Fraai plaatje, weet alleen niet waar.
Kan alleen zijn:
-Diestelfink
-Tausendfussler
-Wels
-Auerhahn
Weet iemand dat ?
Dat is volgens mij de L 480 van Osteck bij Cherbourg. Tausendfüssler dus.

viewtopic.php?f=93&t=843
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's

Bericht door PdK »

Zonet op het NOS Journaal
Een interessant item over het online komen van vele luchtfoto's en interview met een oud RAF piloot
http://nos.nl/artikel/237609-meer-dan-1 ... nline.html

(Leuk stukje over IJmuiden!)

De website http://www.dotkadata.com/ lijkt al meteen overbelast.

Peter
jan lugtmeijer †

Re: Luchtfoto's

Bericht door jan lugtmeijer † »

Leuk, ik was die paar luchtfoto's die ze al jarenlang op hun site hadden staan al een beetje zat. Tijd dat ze eindelijk eens nieuwe foto's gingen plaatsen :mrgreen:
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door WimVe »

De website http://www.dotkadata.com/ lijkt al meteen overbelast.
Maar ligt het aan mij want ik zie alleen maar vluchtplannen en geen luchtfotos..
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Luchtfoto's

Bericht door wattman »

Een beetje verborgen:
http://www.dotkadata.com/steden_dorpen
Stel je er trouwens niet te veel van voor. Het is primair een toegang tot de webshop met een kleine preview van elke foto.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door ErwinZ »

Ja de preview is te klein en een goed overzicht is niet aanwezig. Op de standaard bekende foto's na zou ik daar niet snel bestellen.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Luchtfoto's

Bericht door PdK »

Bestelling bij de Universiteit in Wageningen is overigens nog altijd een stuk goedkoper. Een download van 1200 dpi kost online bij Dotkadata ongeveer 55,00 euro. Dat betaal je dan voor een 'download', waar je in Wageningen voor een 'scan' 30,00 euro betaald. Minder moeite en een geautomatiseerd systeem is zo bijna twee keer zo duur. Belachelijk eigenlijk, want met de fotogegevens op de site kun je nu je bestelling net zo makkelijk doen bij de Universiteit. Dan hoef je de rit naar Wageningen zelfs niet eens meer te maken (al raad ik die wel altijd zeer aan).

Dotkadata heeft zo een veel (te) commerciële insteek. Jammer.

Peter
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Luchtfoto's

Bericht door ErwinZ »

Wat bedoel je precies met scan?
Een uitgeprinte versie kost daar ook 30 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”