Sloop Notbefehlstelle

Het Verteidigungsbereich Vlissingen & Freie Küste Walcheren
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door ducatim901 »

Ja hé, de openstelling, wat gebben we in een deuk gelegen over de teksten op de muren.........
Wel jammer dat het na al die jaren dan toch zover is gekomen dat ie weg moet.
Zonde, eeuwig zonde.
Jack.


Janus X schreef:We hebben de boel ge-checked, checked en dubbelchecked, hij is na de oorlog helemaal verbouwd door de nederlanders !
Dus al wat er eeregister nog in hing, 1 hele plastice lasdoos jaren 60 en wat stalen deuren ook jaren 60, het luchtfilter was al gered met de openstelling jaren geleden.

Gr, Ramon

Mark89 schreef:Is er eigenlijk uberhaupt nog een inventarisatie gehouden om mogelijke artefacten te behoeden voor een zekere vernietiging? Of was het gewoon van: hop, de beuk d'r in boeiuh?
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mark89

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door Mark89 »

Maarten schreef:Ik weet dat de anti tankmuur bij Rammekens alleen op de bochten in de muur wapening heeft.
Ja, maar die hoeft ook niet zoveel tegen te kunnen houden omdat 'ie tegen een 5 meter dikke dijk aan is gebouwd.
Toch best apart: geen wapening in een bunker die toch best belangrijk was (maargoed, het blijft een vf).
Ja hé, de openstelling, wat gebben we in een deuk gelegen over de teksten op de muren.........
Nu ben ik nieuwsgierig. Foto's?
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door Janus X »

Wat zeg je Jack, (Z)eeuwig zonde :o

Greetz, Ramon
:mrgreen:
ducatim901 schreef:Ja hé, de openstelling, wat gebben we in een deuk gelegen over de teksten op de muren.........
Wel jammer dat het na al die jaren dan toch zover is gekomen dat ie weg moet.
Zonde, eeuwig zonde.
Jack.


Janus X schreef:We hebben de boel ge-checked, checked en dubbelchecked, hij is na de oorlog helemaal verbouwd door de nederlanders !
Dus al wat er eeregister nog in hing, 1 hele plastice lasdoos jaren 60 en wat stalen deuren ook jaren 60, het luchtfilter was al gered met de openstelling jaren geleden.

Gr, Ramon

Mark89 schreef:Is er eigenlijk uberhaupt nog een inventarisatie gehouden om mogelijke artefacten te behoeden voor een zekere vernietiging? Of was het gewoon van: hop, de beuk d'r in boeiuh?
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door PdK »

Maarten schreef:
Ik weet dat de anti tankmuur bij Rammekens alleen op de bochten in de muur wapening heeft.
Ha Maarten,

Interessant gegeven!
De tankmuur in Hoek van Holland is, zover bekend over zijn gehele lengte niet bewapend. Kans bestaat dat destijds prioriteit voor bewapening bij de bunkers bestond. Tijdens de bouw van de muur in '43 zal er ongetwijfeld een staal tekort zijn geweest(?).

Ik weet eigenlijk niet of de eis voor bewapening ook standaard bestond voor V.F. werken. Opvallend is wel dat de typenheft voor V.F. ontwerpen spreekt over werken uit "Beton". Terwijl de typenheft voor St ontwerpen spreekt over werken uit "Stahlbeton".

Groeten, Peter
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

De Notbefehl is tot op heden een zware tegenvaller voor Jacco (de man in de verrijdbare drilboor), hij is een ijzerberger, en komt bekocht uit de verf.
Vindt het zonde voor hem, maar het is niet anders; ik heb nog maar 2 (!) zware stalen balken zien slingeren vandaag...
De rest is prut; hoyerbalken, met erop gestort beton.
Enige wapening, maar dus ook te verwaarlozen, en op sommige plekken een verdomd dun plafonnetje; ongeveer 80cm.
De sloop gaat dus ook rapjes... hm
Zal zo nog wat fotos posten...
Hoi, Lex.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

Ja, leuk... fotos, ik zal Mark89 even ter wille zijn.
- sidder en beef -
update over vandaag tussen 10.00 en 13.00
Hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

o.k weer een update..
Vandaag weer stof lopen happen v.a 11.30 tot 19.00 ongeveer.... leuk zo'n vrije dag.
Bij aankomst lag het volledige dak er al af... of er in zo je wil.. hm
Meeste wapeningsijzer zat zo'n beetje in de toiletten! :D , veilig je behoefte kunnen doen is in oorlogstijd blijkbaar heel belangrijk.
- in ieder geval een prettige gedachte! -
Kon nog een dak dikte meten in de zijgang (naast het witte huis), is/was 100 cm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

- vervolg -
Een stuk zijmuur gaat ter ziele.... :(
De zijmuur viel ook nog een keer terug met een donderende klap.... ik stond op de rand van het dak van de serre aan de zeezijde; en ik kwam los van de grond... :lol:
- wat een geweld -
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

... let even op het andere stuk zijmuur op foto 5840 van 14.56u
Juist; daar ligt ie op foto 5880 om18.41u.... heb tussendoor uren door Brittania heen lopen stkkeren met de camera; ook leuk!
(goed kontakt met de projectleider is zeer prettig te noemen bij dit soort dingen; kom je nog eens ergens :D )
De fundering van het hotel ligt nu dus ook een groot stuk bloot.
Was em weer voor vandaag.. hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door PdK »

Dank voor het zeer uitgebreide fotoverslag Lex!
Met name de foto's van bovenaf geven een directe kijk op het geheel. Het zou mooi zijn als je vanuit dat stanpunt uiteindelijk een serie kan maken van begin tot eind.

Peter
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

Inderdaad weer es wat anders dat je een sloop van bovenaf kan volgen, meestal is het alleen v.a het (letterlijk) maaiveld mogelijk..
Peter - herinner me er over een week nog eens aan dat ik een vogelvlucht serie post van begin tot eind -

Hoop dat ik a.s week de flat ook nog in kan, en mag, eenenander gaat zo snel dat het nog maar even de vraag is of ik die luxe volgende week nog heb..
..we hopen er natuurlijk wel op!
Hoi, Lex.

- ben nu weer naar de Notbefehlkruimels -
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door Janus X »

Mooi werk Lex, van deze trieste sloop.....

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

o.k De update van vandaag tot 13.00u.
Deel1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

Deel2
Toen ze begonnen met het in stukken ratelen van de los liggende zijwand had ik bijna niet eens meer tijd om naar de volgende verdieping van Brittania te lopen..
De beitel ging als stront door een gans zoals dat heet.. hm
We gaan maandag verder..
Hoi, Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Sloop Notbefehlstelle

Bericht door a.weijerman »

De lokale krant (PZC) doet er ook nog een filmpje bij... erg leuk; met omlijsting van Rammstein.
Niet alleen omdat het duits is, maar ach "Ramm" < beitel... en stein allez; beton
hou wel van dubbele bodems

http://www.pzc.nl/regio/zeeland7090656/ ... ker-in.ece" target="_blank

(zo te zien, als ik naar het stadium kijk is het filmpje vrijdag gemaakt, vlak nadat ik weg gegaan ben omstreeks 13.00)
Vandaag stond er dus ook een artikel in de PZC
Hoi, Lex.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Vlissingen”