Bunkertje in Goes

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
BunkerOwner

Bunkertje in Goes

Bericht door BunkerOwner »

Wie ó wie kan mij meer vertellen over het volgende bunkertje;
Bunker_Goes_1.png
Bunker_Goes_2.png
Bunker_Goes_3.png
Bunker_Goes_4.png
Bunker_Goes_5.png
Bunker_Goes_6.png
Bunker_Goes_7.png
Bunker_Goes_8.png
Bunker_Goes_9.png
Bunker_Goes_10.png

Als ik het zo bekijk zou ik bijna zeggen dat dit een oude Duitse bunker is geweest welke later is omgebouwd. Er draaien binnen iets van pompen zo te horen en hij is nog in gebruik (ook nieuwe sloten overal). Een meter of 25 verderop ligt een zelfde set luiken als op het dak van de bunker, in een betonnen object. Deze lijkt er bij te horen.

Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door Rene Ros »

Je hoort electrische pompen? Uit de uitlaten komen geen dampen?
Vanwege de luiken zou ik - als het defensie is - denken aan een pijpleiding. Moet er nog stookolie naar Vlissingen gepompt worden?
Waar is onze DPO-informant? :-)

Zijn er ergens stickers of naamplaatjes? Zo van 'bij calamiteiten'.
Bv. langs de rand van de deksels van de twee putten?

Hier rond Amsterdam hebben de waterschappen van dit soort stickers op de deuren van pompkelders enz. Als er niets te vinden is, zou het wel eens Defensie kunnen zijn. :-)

René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door BunkerOwner »

Ha René,

Ik ga morgen eens kijken voor deze details.
Er staat een naambordje op de deur, een pompenfabrikant volgens mij.
Verder niets. Er komt geen rook o.i.d. uit de 'uitlaten' (zijn dat geen inlaten met een soort filterpotjes erop?).

Heb geen DPO plaatje gezien op de deur, maar dit kan e.v.t. ook elders op een paaltje staan of bij de luiken zelf in de omgeving?
Joop Schreuder †

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door Joop Schreuder † »

Dag René,

Uw DPO informant is op dit moment op veldtocht in vm oost Duitsland. VolksArmee- , Russisch- en Reichsbeton bekijken.

Op het eerste gezicht denk ik aan een bergbezinkbassin van de gemeentelijke riolering. De potjes kunnen stank- cq methaangasfilters zijn. Als je bordjes met de firmanaam Flygt ziet dan is het een bergbezinkbassin dat werkt met e reinigingssysteem van deze fabrikant. Dus in ieder geval geen militair object.....

Greetz,

Joop

Even helemaal Off topic (moet het even aan iemand kwijt en mijn vrouw snapt niets van mijn hobby):
Fotos verplaatst naar topic viewtopic.php?f=59&t=1748" target="_blank
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 04 aug 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door ducatim901 »

Joop,
Je moet je niet zo aanstellen hoor.
Volgens mij begrijpt ze het best, wij hebben nu eenmaal een aparte hobby.
Wij begrijpen ons wel....... ;)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door a.weijerman »

Yep.... ik begrijp mij volkomen.
Bunkers zijn mooi - zie; Helemaal mee eens.
En ach... ieder zijn ding; ik begrijp niets van voetbal...
BunkerOwner

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door BunkerOwner »

@ Joop, die naam was het zeker niet op het plaatje.

Daarnaast is het duidelijk dat de bunker apart gebouwd is van de toegang en de bunker lijkt ook uit de WOII-periode te komen (mede gezien de staat van het beton).
Is er niet een kaart/map beschikbaar met alle bunkers ten zuiden van Goes?
Hij ligt wel aan een 'belangrijke' toegangsweg.

Er lijken iets van pompen te draaien aan het geluid te horen...

Dit bunkertje ligt hemelsbreed zo'n 100 meter van het ziekenhuis waar een noodhospitaal onder zit, wellicht is het toch erbij betrokken (noodstroomvoorziening e.v.t. ?).

En over dat complex: móóóóóóóói, goed toegankelijk?

/off-topic
Joop Schreuder †

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door Joop Schreuder † »

@Rik, hier kom ik even op terug als ik weer op de thuisbasis ben.
En ja, het complex is goed toegankelijk,wordt op dit moment gerestaureerd en geschikt gemaakt voor exploitatie om de onderhouds- en beheerkosten mee te kunnen betalen. Is een aanrader voor een bezoek, kan je ook gelijk met je gezin naar Prora. Achter het complex heb je nog steeds een heel mooi strand ;) .

@moderator, kan er een topic worden gemaakt voor koude oorlogbouwsels maar dan van "gene zijde" ? Ik struikel hier over de bouwsels.

@Jack, heb jij toevallig nog BRW's van Goes op een werkende harde schijf?

Alvast wat ploatjes van Arkona, als ik weer thuis ben zal ik de complete repo posten.

Greetz,

Joop

Fotos verplaatst naar topic: viewtopic.php?f=59&t=1748" target="_blank
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 04 aug 2010, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door wattman »

Ik heb het perceel in het Kadaster opgevraagd:
Er zijn twee opstalrechten op het perceel geregistreerd (voor bouwwerken nutsvoorzieningen): Waterschap Zeeuwse Eilanden en Delta NV. Het is een groot perceel, dus geen zekerheid of dit met dit bouwwerk verband houdt.
BunkerOwner

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:Ik heb het perceel in het Kadaster opgevraagd:
Er zijn twee opstalrechten op het perceel geregistreerd (voor bouwwerken nutsvoorzieningen): Waterschap Zeeuwse Eilanden en Delta NV. Het is een groot perceel, dus geen zekerheid of dit met dit bouwwerk verband houdt.
Dat zou best eens heel goed kunnen....
Bunker_Goes_11.png

Het perceel zelf is inderdaad flink, meer een 'park' achtig gebied.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luchtkastelen 40-45

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Sluit me aan bij Joop: geen Duitse bunker, maar moderne Hollandse riolering!
Het bunkertje onder de heuvel is in werkelijkheid waarschijnlijk een boostergemaal om een persriool op druk te houden. Nutsvoorzieningen (waaronder riolering) in Zeeland is de core-bussiness van WZE en Delta NV.
Onder de RVS luiken zit het uiteinde van een bergbezinkbassin (BBB); een grote betonnen bak (meestal een paar honderd kuub) met een of meer pompen. Als het hard regent, wordt regen- en rioolwater tijdelijk in deze bak "geborgen", waarbij zand en slib kan bezinken. Als de regenbui over is of de bak vol, wordt het water alsnog in de rioolafvoer gepompt. Hierdoor wordt grotendeels voorkomen dat vies rioolwater bij een regenbui in sloten of kanalen overstort. Aanleg van BBBs is een jaar 10 à 15 geleden in heel Nederland op gang gekomen om de kwaliteit van het oppervlaktewater te verbeteren. De stalen wandelstokken zijn ontluchtingen met geurfilters; het gaat immers om $!*@&!
BunkerOwner

Re: Bunkertje in Goes

Bericht door BunkerOwner »

Dank voor alle reacties!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”